Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

help welke lens is de beste

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• help welke lens is de beste

hallo iedereen,
    ik heb een probleem met kiezen van een lens voor men nikon D5100
    ik zou graag een groothoek aan kopen met vast diafragma bv 2.8
    heb ook vernomen dat je met een groothoek beperkt macro foto's kan nemen dat is men bedoeling dan ook.
    bedrag niet hoger dan +- 400 euro
    iemand een idee?
    mvg Benjamin

Re: help welke lens is de beste

dan ben je deels verkeerd geïnformeerd

een macro lens heeft vnl als eigenschap dat die vrij dichtbij kan scherpstellen en een vergroting geeft tot 1:1
    een dergelijke lens is praktisch nooit een groothoek.

als je een groothoekzoom wilt met een vast diafragma van 2.8 over het hele bereik met jouw budget, moet je kijken naar de tamron 17-50 2.8 met of zonder VC
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Een tokina 11-16 tweedehands zoeken..toplens en weliswaar geen echte macro maar de minimale scherpstelafstand is best wel kort (28 cm).
      Last edited by StevenM; 10 februari 2013, 23:47. Reden: cm ipv mm

Comment

Wat wil je gaan doen met die lens ? macro , landschap ?
        Of zoek je een ik-kan-een-beetje-alles-maar-ben-nergens-echt-subliem-in-lens? wat ook niet slecht is natuurlijk
        Waarom 2,8?
        Als je inderdaad een goeie lens zoekt dan kan je advis van SVIS zeker volgen een 17-50 2,8 zal je zeker bekoren.

Comment

Ik zou wat sparen en de 17-55 2.8 van nikon kopen ik spaar daar ook voor en zit al aan de helft

mvg jako
          Nikon D7200 NIKON AF-S 17-55 IF ED 2.8 , 50 1.8 Nikon AF-S VRII 70-300 F4.5 - 5.6

jako

Comment

Een tokina 11-16 tweedehands zoeken..toplens en weliswaar geen echte macro maar de minimale scherpstelafstand is best wel kort (28mm).
            Even corrigeren, dit is een echte groothoek die gemaakt is voor DX maar macro kun je hier echt niet mee doen. De korste scherpstelafstand is geen 28mm maar 30cm. en de vergrotingsfactor is 1:11.6 waar dit voor en echt macrolens 1:1 is.
            Met een 17-50(55) 2.8 ga je niet echt meer groothoek hebben dan op de kitlens die je vermoedelijk hebt?

Wat de lenskeuze betreft: een groothoek vaste 2.8 kun je voor dat budget nieuw niet vinden, dan zul je zoiezo tweedehands moeten rondkijken. Ikzelf heb een Sigma 10-20mm f:4-5.6(470€) en ben hier zeer tevreden van.
            Een macrolens voor hetzelfde budget ga je iets makkelijekr vinden maar hou er rekening mee dat het een heel specifieke en niet zo eenvoudige tak van fotografie is. Bvb Tamron 90mm 2.8 of 60mm 2.0 en de Nikon 40 of 60mm 2.8 zijn binnen budget nieuw te vinden.

Maar TS kan mss best even duidelijk maken voor welke onderwerpen hij een nieuwe lens zoekt en kunnen we iets gerichter antwoord geven.
            Nikon D90 / Nikon 18-70mm f:3,5~4,5 / Nikon 35mm f:1,8 / Nikon 50mm f:1,4 / Sigma 120-300mm f:2,8 / Sigma 10-20mm f:4~5,6 / Nikon SB600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Willem@home Bekijk bericht
              Even corrigeren, dit is een echte groothoek die gemaakt is voor DX maar macro kun je hier echt niet mee doen. De korste scherpstelafstand is geen 28mm maar 30cm. en de vergrotingsfactor is 1:11.6 waar dit voor en echt macrolens 1:1 is.
              1) excuus, foutje, moest idd cm zijn
              2) Dat dit geen macro is vermeld ik wel dacht ik.. Hoe 'echte' macro mogelijk is met een groothoek is mij ook niet echt duidelijk, ik verstond de vraag als 'toch zo kort mogelijk kunnen komen'.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StevenM Bekijk bericht
                1) excuus, foutje, moest idd cm zijn
                2) Dat dit geen macro is vermeld ik wel dacht ik.. Hoe 'echte' macro mogelijk is met een groothoek is mij ook niet echt duidelijk, ik verstond de vraag als 'toch zo kort mogelijk kunnen komen'.
                gewoon een weetje:...
                Ik ken 1 iemand die groothoek en macro heeft kunnen combineren en dat is Leon Baas , wereldberoemd van zijn macro-werk.
                Hij heeft zelf een lens gebouwd , die bijzonder moeilijk te bedienen valt zegt hij zelf.
                zie: http://bb-fotografie.nl/cms/index.ph...groothoek.html
                Leon in actie met zijn lens: http://bb-fotografie.nl/cms/images/s...eon%20baas.jpg
                Last edited by Crispyn; 11 februari 2013, 08:47.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Benjamin82 Bekijk bericht
                  hallo iedereen,
                  ik zou graag een groothoek aan kopen met vast diafragma bv 2.8
                  wat bedoel je met een vast diafragma..?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                    wat bedoel je met een vast diafragma..?
                    grt,bouk.
                    Lens dat niet f/3.5-5.6 of f/2.8-4.0 is denk ik?

Comment

Er zijn vroeger wel groothoeklenzen gemaakt die ook enigszins macrocapaciteit hadden....
                      Zo ben ik zelf in het bezit van een Enna 24 mm F4 Macro M42 , die haalt 1:2
                      Soms, als ik snel een cose-up moet maken gebruik ik hem wel eens, verrassend scherp maar beetje flauw contrast.

Comment

Working...
                      X