Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke macro

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke macro

hoi

mijn nikon body d90 heb ik kunnen verkopen en heb me een nikon body D7000 gekocht en ik wil me toeleggen op macrofotografie .... mijn vraag was nu welke macrolens ik het best zou kunnen aanschaffen .... ? dus een lens waar ik nog vele jaren plezier zal aan beleven ...

iemand een suggestie ? ik weet dat er hier al verschillende topics de reveu gepasseerd zijn over macrolenzen ....... maar wil nog voor alle zekerheid een raad van iemand of van verschillende personen ...

alvast bedankt voor de moeite ..
    [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Re: welke macro

Je vertelt er niet bij wat voor macrofotografie je wil beoefenen, bloemen, insecten, munten, juwelen..... Niet dat er voor elke discipline een andere lens nodig is, de grote vraag is beweegt het, of beweegt het niet?
    Als het niet beweegt, kun je elke macrolens gebruiken, als het beweegt (en dus kan weglopen of -vliegen omdat er een eenogig monster in de buurt komt) is een langere lens makkelijker.
    Macrolenzen zijn lichtsterk, meestal 2.8, en zijn erg scherp, waardoor ze voor andere dingen kunnen ingezet worden (concerten, portret...)
    AF is vandaag zo vanzelfsprekend, dat je je de vraag niet eens meer stelt of MF nog nodig is. Bij macro is MF meer de regel dan de uitzondering.
    Ikzelf heb op mijn D7000 twee macrolenzen zitten (niet tegelijk, hoor). De ene is de Sigma 150/2.8 niet gestabiliseerd (het vorige model, dat je voor een interessante prijs kunt vinden), met een 1:1 afstand (dat is de kortste scherpstelafstand, daar en enkel daar heb je je 100% vergroting, 10mm object is ook 10mm op de sensor) van 38cm (van buiten, ik kan er een cm naast zitten). Aangenaam voor insecten en je hebt meer plaats voor licht, maw minder last van schaduwen.
    De andere is de Tamron 60/2.0, compact, helder, trage AF, lichtgewicht, scherpstelafstand 16cm (ook van buiten, dus nakijken). Dit is een aangename lens, ook heel geschikt voor portretten.
    Tussenin heb je de 90 en 105mm exemplaren, zeker geen "vlees-noch-vis", gewoon korter dan de ene en langer dan de andere.

Let wel, de scherpstelafstanden gelden van onderwerp tot de sensor, niet tot de frontlens.
    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Michel

als het mogelijk is kan je hier enkele voorbeelden posten die met je macro genomen zijn ??? thanks hoor ..
      [B]CANON EOS R6 mark II BODY, CANON RF 24-50 IS STM, CANON RF 100-400mm F5.6-8 IS USM, CANON RF 14-35 f4 IS USM, Canon Macro EF 100 mm 1:2.8 USM, http://www.eddymoens.be

Comment

Ik heb op dit moment problemen met mijn PC, ik werk met mijn tablet, en kan moeilijk beelden uploaden.
        Ben je uit Heist op de Berg of Knokke-Heist?
        Als je wil, kunnen we samenkomen en mag je mijn lenzen eens testen.

Comment

hey michel

ik ben van het "mondaine" knokke heist he .... lol...maar idd we zouden eens kunnen afspreken he..... wat mij betreft liever gisteren dan morgen he .... toch bedankt hoor...

Comment

hey michel

ik ben van het "mondaine" knokke heist he .... lol...maar idd we zouden eens kunnen afspreken he..... wat mij betreft liever gisteren dan morgen he .... toch bedankt hoor...

Comment

Ik ben in Knokke geboren, 1962. Ik woonde op de Kustlaan 82, nu is dat 142 of 146, naast Hotel Balmoral. Ik ben helemaal niet mondain
              Afspreken kan, ik woon nu in Vilvoorde. Laat maar wat weten via PM.

Comment

Working...
              X