Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF versus medium format objectieven

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• FF versus medium format objectieven

Weet iemand hoe een 35 mm objectief in medium formaat zich verhoud tot FF.
    Als ik zo lees zou dit op mediumformaat een beeldhoek hebben van 90°. Als ik dan naar 24 mm kijk in mediumformaat dan kom ik op 180° uit wat dus betekend dat dit dus een fisheye lens is.

Ik vraag dit omdat ik aan het overwegen ben om een Mirex tilt-shift adapter te kopen en daar een mediumformaat lens op te bevestigen.
    Ideaal zou zijn mocht ik een beeldhoek hebben die in FF overeenkomt met ongeveer 24 mm. Met welk objectief zou ik dit kunnen bereiken ?

Bij krop is het zo dat de beeldhoek verkleint bij eenzelfde aantal mm; maar ik lees tegenstrijdige dingen betreffende mediumformaat objectieven op een FF.
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

Re: FF versus medium format objectieven

Als je een mediumformaat lens koopt met 50mm op, zal dat op je fullframe 50mm blijven... Op mediumformaat wordt dit gewoon een groothoek. Zo dacht ik toch dat het was?
    PS: Ik denk niet dat er mediumformaat lenzen bestaan dat 24mm geven, ofwel zijn ze zeer zeldzaam (en dus ook duur).

Comment

Bij Mamiya geeft een 35mm lens idd 90gr wat overeenkomt met een 24 op FF. Maar dit is op een Mamiya body. Misschien is het anders als je met adapters gaat werken omdat ook je afstand tot de sensor niet hetzelfde is.
      D800 en een goed glasservies

Comment

Tja, wat is medium formaat?
        Hierbij de cropfactor t.ov. kleinbeeld 35 mm van diverse digitale medium formaat camera's:

35mm Full-frame, Nikon D3, Nikon D700 1.0
        Leica S2 0.80
        Pentax 645D 0.78
        Kodak KAF 39000 CCD 0.71
        Leaf AFi 10 66.57 0.65
        Phase One P 65+, IQ160, IQ180 0.64

Gebruik je een Phase One of Ratsmodee lens dan heb je dus een 24 mm lens nodig WANT DE CROPFACTOR IS EEN BODY-EIGENSCHAP.

PS, de kleinste verkrijgbare Phase One is 55 mm....met de andere heb je meer kans , b.v de Pentax

Hier komt DE lens voor jou:

Eenmaal besteld, binnen 1 dag verstuurd.
        Last edited by Keeskanon; 9 februari 2013, 20:32.

Comment

Mooi lensje; maar dan kan ik beter een D800 + Tilt shift kopen; ben ik nog goedkoper uit
          α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
          Flickr____No place to be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
            Mooi lensje; maar dan kan ik beter een D800 + Tilt shift kopen; ben ik nog goedkoper uit
            Doen! Heeft sony geen tilt shift lenzen misschien?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Defenderke Bekijk bericht
              Kijk misschien eens naar de Samyang 24/3.5 TS die binnenkort verkrijgbaar wordt. Nog niet vastgehad, maar het glas van Samyang is heel goed, de laatste lenzen nog beter. Verwachte prijs +/- 1.000 euro, waarschijnlijk iets minder.
              Anders eens bij Arax zoeken, in Oekraine. Ik heb er 80/2.8 TS van, heel goed glas. Ze hebben ook TS adapters, dacht ik, en je kunt er Pentacons vinden. Heel ernstige zaak, de voormalige Kiev fabriek.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Rugift heeft Kiev lenzen , daar zit misschien wat bij en niet erg duur.

In adapters zijn ze ook goed gesorteerd.....
                Last edited by Keeskanon; 10 februari 2013, 20:25.

Comment

Misschien eens een kijkje nemen bij Hartblei: http://www.hartbleilens.com/product_...products_id=28 en http://www.hartbleilens.com/product_...&products_id=2.
                  Goede objectieven met Zeiss glas. Lijkt me zeker de moeite.

Comment

Working...
                  X