Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beste keuze?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• beste keuze?

Hoi allemaal,

Binnen enkele maanden (begin maart) kan ik gaan fotograferen op een feestje in een jeugdhuis. Nog daarna ook op een festival op school, welke grotendeels overdag te doen is (in april, dus dan is het donker om 7 uur). Nu ben ik ook al een tijdje aan het uitkijken naar een nieuwe lens, om mijn 'collectie' zeg maar, uit te breiden. Ik had eerst in mijn gedachten een groothoek te kopen, omdat ik vind dat ik soms te kort kom met de 18 mm van mijn kitlens en omdat ik dan wat meer landschapjes enzo kan schieten. Na wat gezocht te hebben vond ik een tokina 11-16 f2.8 het best geschikt. Nu was mijn oog daarvoor ook al gevallen op de tamron 17-50 f2.8 (met of zonder VC???). Wat raden jullie mij aan? Een groothoek voor party's, landschapjes (en meestal ook sport) of toch beter een standaardzoom voor van iets verder af te kunnen fotograferen en mijn kitlens te vervangen op termijn? Of misschien andere alternatieven?
    Mijn budget is wel beperkt tot MAX 600 Euro's (student )

Wat ik nu heb: Nikon D7000, 18-105 en een 35 f1.8dx en een flitserke van Nikon
    Flickr| FB-pagina: Klik |Instagram: Klik

D7000 en D750

Re: beste keuze?

die 18-105mm is een goede kitlens! niet te vlug vervangen...

in jouw geval zou ik deze volgorde nemen in functie van budget

1. voor event & landschap fotografie... een 17-50/55mm f2.8 (tamron of nikon eventueel tweedehands?) f2.8 laat je veel beter focussen wanneer het donkerder is.

2. portret & sport: 85mm f1.8

3. ultra wide, kijk ook eens naar sigma 10-24mm... f2.8 heb je op een UW niet nodig...

4. tele 70-200mm VR
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
      die 18-105mm is een goede kitlens! niet te vlug vervangen...

1. voor event & landschap fotografie... een 17-50/55mm f2.8 (tamron of nikon eventueel tweedehands?) f2.8 laat je veel beter focussen wanneer het donkerder is.
      Ik dacht net voor de landschap juist goed te doen aan 11mm, zit ik niet wat te krap op 17? Het bereik (17-50) sprak me ook wel aan, maar zal ik waarschijnlijk de uitersten gaan gebruiken.

Wat de kitlens betreft, ik had in gedachten deze te verkopen als ik een standaardzoom (17-50) en een telezoom (70-200) heb, al zal dit nog niet direct voor nu zijn. De 18-105 valt wel mee, maar mijn 35 vind ik toch nét wat scherper.

En de f2.8 op een UW: in donkere omstandigheden kan dit wel een handig zijn, veel scherptediepte verlies je er niet echt mee hé .

D7000 en D750

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lars.c Bekijk bericht
        En de f2.8 op een UW: in donkere omstandigheden kan dit wel een handig zijn, veel scherptediepte verlies je er niet echt mee hé .
        landschap fotografie doe je met een statief en een diafragma van pakweg f11
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

En als je toch vrije hand wilt schieten... Als je geen parkinson hebt is, moet je sluitertijd echt niet hoog zijn. Op 1/20 heb je zeker al een prima foto. Zelfs nog trager gaat meestal prima.

Nu, om verder op de vraag in te gaan. Ik zou eerder in de eerste plaats naar een aanvulling zoeken ipv vervanging van je kitlens. Als je vaak minder dan 18mm wil, dan zou ik eerst een groothoek bijkopen.
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

En als je toch vrije hand wilt schieten... Als je geen parkinson hebt is, moet je sluitertijd echt niet hoog zijn. Op 1/20 heb je zeker al een prima foto. Zelfs nog trager gaat meestal prima.

Nu, om verder op de vraag in te gaan. Ik zou eerder in de eerste plaats naar een aanvulling zoeken ipv vervanging van je kitlens. Als je vaak minder dan 18mm wil, dan zou ik eerst een groothoek bijkopen.
            Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Ja, maar ik had het dan niet over lanschap. Voor party, sport, ... Is dat wel handig denk ik dan. Voor landschap ga ik ook nog ND filters aanschaffen, dus statief e.d. zijn nogal logisch.

D7000 en D750

Comment

Working...
              X