Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke Nikon Telezoom

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke Nikon Telezoom

Ben op zoek naar een telezoom voor mijn Nikon D600.
    Hiervoor had ik 2 lenzen op het oog.
    • Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G VR (+-510 euro)
    • Nikon AF-S 70-200mm f/4 (+-1150 euro)

Ik zou de lens vaak in de stad gebruiken, tijdens een citytrip bvb. De 2.8 variant met VR is daarvoor te zwaar.
    Vogels, dieren etc. interesseren mij veel minder.

Zelf had ik nog een bedenking of de 2 volgende lenzen eventueel ook iets zijn.
    • Nikon AF-S 28-300mm f/3.5-5.6G ED VR (+- 780 euro) Hierbij is het voordeel dat ik ook wat breder kan fotograferen zonder mijn lens te wisselen. Kwaliteit van de breedhoek zal niet je dat zijn, maar hoe zit het met het teledeel van deze lens? Als dit vergelijkbaar is met bvb de 70-300mm lijkt dit me een betere optie, niet?
    • Nikon 80-200mm f/2.8 D (draaizoom). Deze zou ik dan 2e hands kopen als die beschikbaar komt.

Jullie bedenkingen?

Re: Welke Nikon Telezoom

Hallo,

Ik heb min of meer dezelfde behoeften en heb deze vraag hier ook al gesteld. Ik heb zelf wat zitten lezen en zoeken en de Nikon AF-S 70-300mm f/4.5-5.6 G VR blijkt een hele goeie lens volgens de reviews, met als enige nadeel wat last van chromatische aberraties bij volledig inzoomen, die evenwel makkelijk te corrigeren zouden zijn wanneer je in RAW werkt.

Ik heb deze lens dan ook besteld gisteren. Ik ben ook voornamelijk in allround en reisfotografie geďnteresseerd.

De beste lens zal het niet zijn maar allicht een hele stap voorwaarts t.o.v. mijn Sigma lensje.
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Comment

Neem ook de Tamron 70-300 USD VC mee in je plan: goedkoper en beter dan de Nikkor. De zit 80-200 in dezelfde gewichtscategorie als de 70-200, beide lenzen zitten wel in een andere klasse als de 70-300's.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

70-200 f/4 zonder twijfel, enorm scherp, bijna geen CA, VR III (4stops reductie!!!), redelijk lichtsterk,... Aangezien je de 300mm niet echt nodig hebt zou ik dus zeker voor de 70-200 gaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GewoonStijn Bekijk bericht
          Ik zou de lens vaak in de stad gebruiken, tijdens een citytrip bvb.
          Naar een stad neem ik nooit een tele mee, laatst naar London geweest en alleen een G3 met 14-42 en 17mm mee en geen enkel moment behoefte gehad aan mijn 45-200, wel aan een 7-14, maar die is te duur.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik vind bij een citytrip een lichtsterke prime of een groothoek ook veel eerder een aanrader. Ook ik neem voor steden waar de hele dagen met je spullen loopt te zeulen een m43 set mee, tegenwoordig een Olympus OMD E-M5, met een groothoekje en een paar primes.
            Bij een D600 zou ik niet te veel mee nemen. Wat heb je er nu al bij?
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Ik vind het altijd gek wanneer mensen een topic "kapen".
              Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
              Panasonic GH3 met 14-140

Comment

Nu heb ik een 50mm prime. Daar heb ik net een citytrip naar Amsterdam mee gedaan en was wel fijn.
                Maar zoals iemand al aanhaalde is een breedhoek in een stad ook heel fijn. Mijn idee was om de 16-35mm te kopen en dat bij een citytrip te combineren met een lens met wat meer zoom. Da's toch handig om de mensen in zo'n stad vast te leggen.
                Last edited by GewoonStijn; 10 januari 2013, 23:38.

Comment

Dat lijkt me een uitstekende combinatie. Ik heb verschillende vakanties met 16-/17-35 + 50 + 70-200/300 gedaan op Full Frame.
                  De Tamron 70-300 VC lens heb ik ooit getest en deze was kwalitatief niet zo maar de mindere van mijn Nikon versie. De laatste heb ik gehouden omdat de filtermaat mij beter uit kwam, maar gezien de huidige nieuwprijzen zou dan de 70-300VC van Tamron waarschijnlijk wel mijn keuze zijn.
                  Als ik een 16-35 en 50mm zou meenemen of een FX toestel, zou ik zelf verder als telelens ook denken aan een 1.8 85mm of een licht (manueel) ai/s objectief zoals een 100mm E lens of een 105 ais.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MikeNeyens Bekijk bericht
                    Ik vind het altijd gek wanneer mensen een topic "kapen".
                    Hi,
                    Inderdaad, en het maakt het er ook niet echt duidelijker op.

Maar om op je vraag terug te komen: ik heb de 70-300 mee gehad naar Barcelona.
                    Ik gebruikte de lens om mensen te fotograferen, een beetje in paparazzi-style .

Zo'n telelens haalt de meeste zaken heel erg dichtbij en je mist nogal eens wat in de breedte.
                    Op m'n D7000 gedraagt hij zich als een 105-450, ik had dan ook altijd een 2e lens bij me.

Ik ben erg blij met deze lens, met name de prijs was prima (foutje van de winkel, €399,-).

Greetz, Peter
                    Nikon D7000+MB-D11|Nikon SB900|Nikkor 16-85 f/3.5-5.6|Nikkor 24-70 f/2.8|Nikkor 35 f/1.8|Nikkor 70-300 f/4.5-5.6|Nikkor 105 f/2.8

Comment

Ik heb de 80-200 2.8 draaizoom en vind het echt een leuke , goede lens.
                      Super scherpe beelden, mooi contrast, focus is meer dan snel genoeg voor mij.
                      Ze is (naar mijn normen) zeker niet te lomp of te zwaar gebouwd.

Comment

De 80-200 f2,8 is prima voor portretten, maar wel een zware sloeber om mee rond te zeulen.

Voor city-trips kan ik volgende uit ervaring zeggen:
                        Vorige maand een city-trip naar Lissabon gedaan, ik had mee: 16-85VR, 70-300VR, 10-24, 35f1,8 en 85f1,8.
                        Overdag alles gedaan met de 16-85 en de groothoek, savonds had ik meestal een prime mee, en de 70-300 is nooit gebruikt geweest.

Nu, dat is mijn stijl, elke fotograaf heeft zijn eigen stijl, maar ik denk dat je in steden beter een groothoek dan een tele kan gebruiken.
                        Nikon Df

Comment

Working...
                        X