Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zin en onzin van extension tubes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Zin en onzin van extension tubes

Hallo,

Ik ben nieuw in fotografie maar maak een zeer steile leercurve door... heb het te pakken

Ik heb mijn camera al enige tijd maar de tijd ontbrak me om de initiële stappen te zetten om me met mijn camera bezig te gaan houden. Daar is nu dus verandering in gekomen.

Mijn Nikon D90 kwam met een Sigma 70-300mm lens. Dit is een zeer goedkope lens heb ik gezien, maar ik moet zeggen dat ik tevreden ben van de resultaten. Nu is het zo dat de 300mm tekort komen voor sommige onderwerpen. Ik denk aan macro-opnamen op grote afstand. Ik zag vorige week een mooie maan en ik dacht: verdorie, die moet ik fotograferen. Blijkt dat de lens net goed is om een compositie te maken met de maan erin maar niet om een close up te nemen van de maan. Dat knaagt dan...

Extension tubes worden vaak geprezen als alternatief voor een dure macrolens, maar ik vraag me af of dit wel een degelijk alternatief is. Ik zag onlangs een DVD van Karl Taylor en die gebruikt die tubes ook, enkel heeft hij wel een duurder lensje

Wat denken jullie? Heeft het zin om met mijn Sigma lens extension tubes te kopen?

EDIT: wat kan ik hiermee bereiken? 400mm equivalent? 500mm?

Groetjes
    Last edited by Streamerke; 3 januari 2013, 18:34.
    Nikon D90 - Nikkor 18-105mm f3.5-5.6 - Sigma 70-300mm f4-5.6 - Statief König KN-Tripod60 - Statief König KN-Tripod17

Re: Zin en onzin van extension tubes

Denk dat je 2 zaken door elkaar haalt.
    Extension tubes worden inderdaad voor macro gebruikt. De maan is nu niet bepaald een macro object.
    Wil je meer mm's dan moet je een teleconverter gebruiken (1,4x of 2x bij Canon, bij Nikon weet ik de vergrotingsfactor niet). Zo kan je een 140-600mm lens bekomen.
    Hou wel rekening met stops lichtverlies en eventueel verlies van AF werking.

Grtz,
    Kurt

Comment