Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Macro lens ?

Hoi,

Mijn vraag is, welke lense kunnen jullie aanbevelen voor macrofotgrafie ?
    Ik werk met een Nikon D7000. Zouden jullie gaan voor een Nikon lens of een ander merk ?
    De bedoeling is niet enkel om bloemen te fotograferen maar ook vlinders, libelles enz.....
    Dus een 105 of is dit te klein want ik vind enkel een 105 terug bij Nikon.
    Mochten jullie nog de pro's en contras geven ben ik een gelukkig man want lenzen zijn nu eenmaal niet goedkoop en ik zou me graag behoeden voor een miskoop.

Alvast van harte bedankt
    Mvg Willems Vincent

Re: Macro lens ?

Nikon heeft nog andere macro lenzen, maar nikon macro lenzen hebben voor de duidelijkheid micro ipv macro in hun benaming.
    Volgens de prijsklasse heb je 2 groepen:
    Nikon AF-S 105 VR micro
    Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro
    Beide interne focus en stabilisatie

en de goedkopere:
    Tamron AF 90mm f/2.8 SP Di macro
    Tokina AF 100mm f/2.8 AT-X Pro D Macro
    Beide geen interne focus en stabilisatie

De tamron bestaat nu wel al in VC versie.

Je kan ook nog langer gaan (150mm of 180mm). Dan kan je wat verder van je object blijven.
    Maar de objectieven zijn dan groter,zwaarder en duurder.

Belangrijk om weten is dat ze allemaal 1:1 zijn (ook de 180mm). Dus de vergroting blijft dezelfde. Met korte brandpunten zit je dichter op je object en met langere verder.
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Als je insekten en dergelijke wil gaan fotograferen is 105mm toch wel een minimum denk ik. Hoe 'langer' je lens, hoe verder je van het onderwerp kan blijven. En insekten hebben nu eenmaal de gewoonte om weg te vliegen als ze gestoord worden...

Wat het merk betreft kan je voor macro-objectieven alle kanten uit. Quasi alle macro objectieven zijn van zeer goede kwaliteit. Zoek even met de zoekfunctie in dit forum, en je zal zien dat velen dit beamen. Persoonlijk gebruik ik de 'oude' versie van de sigma 150mm (zonder stabilisatie). Een prima macro objectief (dat door velen wordt gebruikt, en dus wel eens als teedehands te krijgen is).

Investeer buiten het objectief misschien gelijk in een goed statief, want macro uit de hand met een wat grotere lens is niet iedereen gegeven!

Verwacht ook niet meteen dat je eerste foto al "wow" zal zijn. Macro vraagt veel oefening en geduld...

Alvast succes met je zoektocht!
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Ik gebruik op de D7000 twee macrolenzen, een korte en een lange.
        De korte is de Tamron 60/2.0, die een heel mooi beeld levert. Het is ook een vrij snelle lens, wat hem ook heel geschikt maakt als portretlens en lichtsterke allrounder. De AF is traag (geen hypersonische motor), maar dat maakt voor macro weinig uit, ik stel steeds manueel scherp.
        De lange is de Sigma 150/2.8 HSM, niet gestabiliseerd. Pracht van een lens, inderdaad wat zwaarder, maar dat is eigen aan lichtsterke en wat langere objectieven. Hij heeft een statiefgondel, waardoor je snel van horizontaal naar verticaal kunt omschakelen. De AF is snel, soms wat last van hunting, en heeft twee scherpstelgebieden, zodat niet het hele gebied van 38cm tot oneindig doorlopen wordt. Je kunt deze inderdaad wel 2de hands vinden, ik heb de mijne een jaar of 3 geleden (de OS-versie was nog niet beschikbaar, maar wel officieus aangekondigd) ongeveer 400 euro betaald.
        Je kunt de gestabiliseerde versie overwegen, maar eigenlijk is OS niet zo'n noodzaak bij macro. Je beweegt ook van voor naar achter, en je zult doorgaans op statief werken.
        Voor insecten en zo ben je veel beter af met een 150 of langer, een 105 vind ik wat kort.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Met een lange macrolens is het véél makkelijker om gelikte plaatjes te maken. Met een korte gaat het ook; al is het wat moeilijker (deels omdat je dichter op je onderwerp moet gaan zitten; deels omdat je kijkhoek groter is).

Verder kun je -los van de lens- enkel consistent goeie macrofoto's maken als je op statief werkt of als je (op de juiste manier) een flits gebruikt.

Voor wie weet waar hij mee bezig is, is macrofotografie eigenlijk vrij makkelijk. Je hebt vooral geduld nodig
          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
            Met een lange macrolens is het véél makkelijker om gelikte plaatjes te maken. Met een korte gaat het ook; al is het wat moeilijker (deels omdat je dichter op je onderwerp moet gaan zitten; deels omdat je kijkhoek groter is).

Verder kun je -los van de lens- enkel consistent goeie macrofoto's maken als je op statief werkt of als je (op de juiste manier) een flits gebruikt.

Voor wie weet waar hij mee bezig is, is macrofotografie eigenlijk vrij makkelijk. Je hebt vooral geduld nodig
            ThierryM heeft gelijk, in tegenstelling met wat dikwijls wordt beweerd is het veel gemakkelijker om te beginnen met een 180mm (een 150 zal ook wel gaan, desnoods met extender).

Comment

Een 180 (of 150, zo enorm is dat verschil niet) is comfortabeler, maar ook weer zwaarder en duurder. Zoals steeds is de gouden raad van NonkelAmaat: proberen, proberen, proberen.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Vince007 Bekijk bericht
                Dus een 105 of is dit te klein want ik vind enkel een 105 terug bij Nikon.
                Moet je beter zoeken op de Nikonsite.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Van harte bedankt voor alle nuttige tips !!!!

Groeten Vince

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc.Reymen Bekijk bericht
                    Als je insekten en dergelijke wil gaan fotograferen is 105mm toch wel een minimum denk ik. Hoe 'langer' je lens, hoe verder je van het onderwerp kan blijven. En insekten hebben nu eenmaal de gewoonte om weg te vliegen als ze gestoord worden...
                    Hangt ook een beetje af hoe je die beestjes benaderd. Ik heb al bijtjes, sprinkhanen en vlindertjes gefotografeerd op een afstand van 30cm.

Comment

Ik heb al vlinders gefotografeerd op afstand van 3cm
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Working...
                      X