Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

    Nog even een bijkomend vraagje...

    Zou ik er een een filter bijkopen? En zo ja welke? Bij Konijnenberg heb je al een protectiefilter voor 20 euro, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de filter de beeldkwaliteit onderuithaalt. Kan ik beter investeren in een duurdere filter, en zo ja welke? Eerlijk gezegd gebruik ik op mijn huidige lenzen nooit een filter, maar ik werk wel nooit zonder de zonnekap, die het glas uiteindelijk ook beschermt. De zonnekap van canon kost overigens 40 euro, terwijl er van andere merken te vinden zijn voor 10 euro... Hebben die van canon een meerwaarde of niet?
    Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

    Comment


    • #17
      Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

      De zonnekap van de 85mm is vrij diep en daardoor ook heel geschikt als bescherming.
      Ikzelf gebruik ook enkel de zonnekap en geen filter...
      Had eerst een namaakversie, maar deze heeft het begeven na een paar maand, daarna een originele gekocht (30 € bij de Gentse vrienden) en deze voelt toch wel wat degelijker aan.
      Dit neemt niet weg dat een goedkope versie niet kan dienen als bescherming, uiteindelijk blijft het toch maar een stuk plastic ...
      If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
      flickr

      Comment


      • #18
        Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

        Ik heb de 50mm en had beter de 35mm genomen. Voor mij is 50mm op cropcamera teveel, is ook vooral voor kindjes, en vind toch dat ik soms
        ver achteruit moet. Ik kan je alleen maar die ervaring meegeven.
        facebook
        Je ogen zijn de lamp van je ziel, en je hart hoort een van de parels van je geluk te zijn. Jill.

        Comment


        • #19
          Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

          Ik kan de zonnekap vinden bij dealextreme voor 12$, dan moet ik wel rekening houden met de lange levertermijn. Via marktplaats kan ik er eentje bestellen voor 8 euro (+4,5 euro verzendingskosten), maar dan heb ik hem wel op tijd. Eigenlijk toch wel smerig van canon dat ze de zonnekap apart willen verkopen.
          Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

          Comment


          • #20
            Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

            Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
            Natuurlijk, maar een klassiek portret hoofd/schouders op 17mm..... dan zit je erg dicht.
            Het is inderdaad de afstand en niet het brandpunt, maar die staan nu eenmaal wel een beetje in relatie.
            Met een langere lens ga je ook verder staan.
            Ik had het uitsluitend over de niet bestaande relatie tussen dikke neuzen en brandpuntsafstanden.

            En wat betreft verder gaan staan met langere lenzen, dat is wel waar,
            maar het probleem met de zoom-generation is dat brandpuntsafstanden worden gekozen voor het comfort (zich niet te moeten verplaatsen bv.)
            en niet in functie van het perspectief en de compositie die een opname vraagt.
            Maar bon, eind goed al goed: de TS heeft ondertussen een knap stukje glas verworven. Nu nog een anti-dikke-neuzenfilter erop ...

            mvg
            I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

            Comment


            • #21
              Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

              Oorspronkelijk geplaatst door fenix Bekijk bericht
              Nog even een bijkomend vraagje...

              Zou ik er een een filter bijkopen? En zo ja welke? Bij Konijnenberg heb je al een protectiefilter voor 20 euro, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat de filter de beeldkwaliteit onderuithaalt. Kan ik beter investeren in een duurdere filter, en zo ja welke? Eerlijk gezegd gebruik ik op mijn huidige lenzen nooit een filter, maar ik werk wel nooit zonder de zonnekap, die het glas uiteindelijk ook beschermt. De zonnekap van canon kost overigens 40 euro, terwijl er van andere merken te vinden zijn voor 10 euro... Hebben die van canon een meerwaarde of niet?
              Of je een vorm van beschermfilter wilt gebruiken hangt vooral van jouw houding tov filters.
              De impact op de beeldkwaliteit (contrast/scherpte) is vrij miniem tot onbestaande, maar het feit blijft dat je extra onnodig glas toevoegt. Je kan vooral meer last krijgen van flares bij felle lichtbronnen. Multicoating helpt een beetje.
              Als je weet wanneer je hem eraf moet doen kan je die zonder nadelige effecten gebruiken.

              Op deze lens zou ik er geen zetten. Het is een langere portretlens. Die gaat niet zo snel vuil worden of klappen krijgen.
              Nikon shooter - Samyang fan

              Comment


              • #22
                Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                Hoe meer ik over deze lens lees, hoe moeilijker ik kan wachten om hem te kunnen proberen.
                Hij is besteld, hopelijk kan ik me volgende week ermee amuseren.

                Ook op deze website niets dan lof over het objectief ... http://photography-on-the.net/forum/...highlight=85mm Voor de geïnteresseerden, het is wel een hele boterham (620 pagina's)
                Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                Comment


                • #23
                  Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                  Hele goede keuze. Een 85 mm op crop is heerlijk om mee te werken. Vind
                  een 50 mm trouwens van weinig nut indien je al een 17-55 2.8 hebt. Wel
                  fijn om er ook nog bij te hebben is een 35 mm lensje. Dit maakt je toestel
                  compact. Zo compact als een compact bijna. En is leuk voor op de straat en
                  in het algemeen.

                  Comment


                  • #24
                    Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                    Sinds ik mijn 85mm f/1.8 heb (en da's intussen toch al een paar jaar) gebruik ik mijn 50mm f/1.8 maar zelden. Hoewel je inderdaad meer afstand t.o.v. je onderwerp nodig hebt, gebruik ik het objectief ook binnen, liefst bij natuurlijk licht zoals in dit voorbeeld. Ik denk dat de afstand t.o.v. vader & dochter minder dan 3m was.
                    O ja, ik werk ook met een cropcamera, nl. de 7D.
                    Last edited by LesC; 26 januari 2013, 15:43.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #25
                      Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                      De 50 mm kan ik niet echt aanraden op Crop, heeft er bij mij op de D7000 nooit opgestaan zag het als een miskoop , zou gaan voor een 35 1/8 of een 105 2/8 AFS macro voor de super DOF, en je haalt er een knap macro objectief mee in huis, nu op men FF komt de 50 mm compleet tot zen recht super lensje , gaat de 85 niet juist te lang of te kort zijn op Crop ?
                      Ik zou gaan voor een 35 goedkoop en superscherp, of 105 AFS macro wat langer maar superscherp portret en macrolens, het verschil een paar stappen voorwaarts of achterwaarts
                      Grtjs
                      Nikon D810 - Nikon MB-D12 batterijgrip -28mm F 1.8 G - 50 mm F 1.8 G - 85mm F 1.8 G -16-35 F4 -24-120mm f/4G VR -70-200 F4 - 28-300mm VR - SB700
                      Nikon V1-FT1 10-30 en 30-100

                      Comment


                      • #26
                        Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                        Oorspronkelijk geplaatst door wdwdlp Bekijk bericht
                        De 50 mm kan ik niet echt aanraden op Crop, heeft er bij mij op de D7000 nooit opgestaan zag het als een miskoop , zou gaan voor een 35 1/8 of een 105 2/8 AFS macro voor de super DOF, en je haalt er een knap macro objectief mee in huis, nu op men FF komt de 50 mm compleet tot zen recht super lensje , gaat de 85 niet juist te lang of te kort zijn op Crop ?
                        Ik zou gaan voor een 35 goedkoop en superscherp, of 105 AFS macro wat langer maar superscherp portret en macrolens, het verschil een paar stappen voorwaarts of achterwaarts
                        Grtjs
                        Een goede macrolens heb ik al zoals je kan zien in m'n signature. Ik zou me natuurlijk kunnen afvragen of het niet te gek is om beide lenzen te bezitten, de 85 mm 1.8 én de 100 mm 2.8 macro, de brandpuntafstand verschilt immers maar zeer weinig en ik weet dat de macro lens ook perfect gebruikt kan worden voor portretfotografie. Maar de 85mm lijkt me wel een heerlijke lens om te spelen met de (zeer) beperkte scherptediepte, bovendien is de af van deze laatste (veel) sneller (dat heb ik toch gelezen), wat ook een gemak is om kinderen te fotograferen die niet kunnen stilzitten :-)
                        Die 35 mm gaat me binnenkort ook wel interesseren vrees ik, maar ik denk dat ik meer plezier ga beleven aan een langere brandpunt omdat ik liever wat afstand houd van de portretten. Bovendien valt 35 mm ook binnen het bereik van mijn 17-55 waar ik toch al wat kwaliteit heb. Misschien in de toekomst eens overwegen om m'n 17-55 te verkopen en een 35 mm 2.0 in de plaats te kopen? Goed idee of niet?
                        Verder lijkt ook een 10-22 (of een andere groothoek) me zeer interessant, maar dat is toekomstmuziek... en nu ben ik aan't afdwalen... :-)
                        Canon EOS 5D mark 3 - Canon Eos 5D mark 4 - Canon R5 - Canon EF 24-70mm f/2.8 L II USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II USM - Canon EF 85mm f/1.8 USM - Canon EF 100mm f/2.8 USM Macro - Flitsers Godox AD 200 (2x) - Godox AD 600 - ...

                        Comment


                        • #27
                          Re: 85 mm prime slechte keuze voor cropcamera?

                          Oorspronkelijk geplaatst door wdwdlp Bekijk bericht
                          ... het verschil een paar stappen voorwaarts of achterwaarts
                          En verder geen verschil ?
                          I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                          Comment

                          Working...
                          X