Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke combinatie lenzen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke combinatie lenzen?

Hallo,

Tijdens deze eindejaarsperiode overweeg ik om de Nikon D5100 of de 5200 aan te schaffen.
    In ben nieuw in het fotograferen met een spiegelreflex, voordien steeds met een klein compact toestel gewerkt.
    Na veel opzoekingswerk in het forum van belgiumdigital twijfel ik ergens met welke combinatie starten.

Body+18-105 (kitlens) en misschien als extra de 35mm1.8
    Body+18-55 + 55-200 (beide kitlenzen Nikkor)
    Body+18-200

Natuurlijk lees ik veel negatiefs betreffende deze kitlenzen? Kwaliteit,lichtsterkte enz....
    Als starter wil ik toch redelijk kwalitaief materiaal aanschaffen.

Graag advies.

Re: Welke combinatie lenzen?

Keuze 1, keuze 3 is ook handig door het grote bereik (heb zelf ook de 18-200), maar de 35 mm mag je echt niet laten liggen .

Comment

Misschien vertel ik niets nieuws, maar ik wil je vooraf waarschuwen voor de duistere kant van digitale fotografie. En alles begint met de vraag die je stelt.

Starten met een superzoom ala 18-200 lijkt logisch. Je hebt de mogelijkheid om te experimenteren met de focal length, maar het eerste dat je mist is een groot diafragma (f/1.4 - f/2.8).
      Dus je koopt vervolgens een snelle prime, vermoedelijk 35mm.
      Dan merk je dat die grote diafragma's en scherpte van een prime geweldig zijn om mee te werken en ben je zwaar teleurgesteld in de kwaliteit van die 18-200.
      Dus moet je dat vervangen, maar je wil geen bereik opgeven. Dan zijn er weinig mogelijkheden: 17-55 f/2.8 + 70-200 f2.8 of als je extra creatief wil zijn: 85mm, 135mm, 200mm.
      Daarna komen de speciale gevallen: ultra wide, macro, super tele.
      Om maar te zwijgen over full frame, bijhorende accessoires (flits, filters, statief, enz) en studiemateriaal (boeken, workshops).

Enkele tips:
      Als je hier op het forum de keuze aan een ander laat, krijg je 1001 verschillende meningen.
      Pieker niet te veel over je eerste aankoop want je weet toch pas achteraf wat je echt wil.
      Hou om dezelfde reden nog wat geld over. Er komt zonder twijfel heel kort daarna een volgende aankoop (of niet, en dan heb je dat geld toch al bespaard).
      Als je tevreden bent met een D5200+18-200, dan kan een goede compact je hetzelfde bieden in een veel handiger en zorgeloos formaat.
      Kijk zeker naar de 2ehands markt. Degelijk materiaal tweedehands kopen is bijzonder interessant. 3ehands verkopen kan zonder enig verlies.
      Vergelijk prijzen. Het kan een paar honderd euro schelen.
      Veel voorkomende eerste lenzen 'als je wat beter wil', zijn 35mm, 17-55 f/2.8 en 15-85mm.
      Na je aankoop HEEL VEEL oefenen. Knappe foto's komen niet vanzelf.
      Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

@alca: Ik denk dat mocht ik nooit met een 18-200 begonnen zijn, dat ik dan nooit fotografie verder gedaan zou hebben, zo'n bereik is zalig om mee te werken en als de foto's voor facebook zijn of kleine prints zal je niet snel een verschil zien in kwaliteit. De VR is ook zeer handig, maar je moet inboeten op diafragma. Dan heb ik een een 35 en 85mm gekocht en kwam de 18-200 enkel uit de zak voor zijn telekant en voor de wijde foto's. Die telekant is nu opgelost door mijn 70-200 2.8 en echt wijd fotografeer ik nooit, was niet teleurgesteld in mijn 18-200 na deze aankopen, want je kan er enorm veel mee doen en is fantastisch om te weten wat je later wil aanschaffen (door te kijken op wat je het meest fotografeert) en komt nog uit de zak voor op reis.

Ik zou het toch zeker houden bij een 18-200/105 en een 35mm 1.8G. Dan heb je het beste van beide werelden.

Comment

Hou om dezelfde reden nog wat geld over. Er komt zonder twijfel heel kort daarna een volgende aankoop (of niet, en dan heb je dat geld toch al bespaard).
          Als je tevreden bent met een D5200+18-200, dan kan een goede compact je hetzelfde bieden in een veel handiger en zorgeloos formaat.

alca535:
          Als ik ergens tussen de regels lees, kan ik met een compacter toestel en misschien daarom ook handiger toestel dezelfde kwalitiet van foto's maken.
          Plaats,volume en vooral gewicht zijn voor mijn doel zeker belangrijk.

Comment

@playerofwar
            Het gaat erom dat je eerste lens maar een begin is. Exact wat je zelf ook aantoont door de aankoop van de primes en snelle zoom. Mijn boodschap is dat als je begint te focussen op de technische kant van fotografie en te kritisch wordt op zaken als scherpte en ruis, dat gepaard kan gaan met een hoop frustaties en veel geld.

@woestijn5
            "Plaats,volume en vooral gewicht zijn voor mijn doel zeker belangrijk."
            Als dat je criteria zijn, dan moet je toch wel eens kijken wat er nog op de markt is voor 1000 euro.
            Een DSLR is niet erg handig, is niet licht en zeker niet compact. In een ander topic en ook op tal van websites wordt bv de Sony Cybershot DSC-RX100 sterk aanbevolen.
            Met een DSLR heb je meer kans om een technisch perfect beeld te maken in een breder aantal situaties. Als dat je norm voor 'kwaliteit' is.

Ik wil je niet in de ene of de andere richting duwen. Het is één van die 1001 meningen, waar je mee doet wat je wil.
            Fuji X-T3 | 12 f2 | 23 f1.4 | 35mm f2 || Canon in de kast

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woestijn5 Bekijk bericht
              Hallo,....
              Als starter wil ik toch redelijk kwalitaief materiaal aanschaffen.

Graag advies.
              en wat wil je gaan fotograferen..?
              gtr,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                en wat wil je gaan fotograferen..?
                gtr,bouk.
                Mijn hoofddoel is namelijk landschappen, natuur, flora en fauna,mooie kleine dorpjes en bewoners, misschien af en toe wat macro.
                Gezien ik nogal avontuurlijk op reis ga (hoofdzakelijk met rugzak in de bergen) en af en toe een fietsvakantie met pak en zak is volume en gewicht een belangrijk punt.
                Maar zonder te moeten inboeten in "kwaliteit".

Comment

Dan is een dslr toch aan te raden, in de natuur deze naar mijn smaak veel handiger en beter (D5200 heeft een enorm dynamisch bereik, wat maakt dat je minder delen zal hebben zonder detail, wat ik toch enorm irritant vindt aan een compact), kan al tegen wat stootjes en een D5200 is zeer licht tov de professionele camera's. Je kan ook uitbreiden als je bv macro zeer interessant vindt koop je een macrolens erbij; vind je landschappen fantastisch, neem je een wijde lens; als portretten je interesseren, koop je bv een 85mm 1.8 prime; enz. Bij een compacter toestel is dit onmogelijk, want je zit met een vaste lens en die kan niet al deze dingen tegelijkdoen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door woestijn5 Bekijk bericht
                    Mijn hoofddoel is namelijk landschappen, natuur, flora en fauna,mooie kleine dorpjes en bewoners, misschien af en toe wat macro.
                    Gezien ik nogal avontuurlijk op reis ga (hoofdzakelijk met rugzak in de bergen) en af en toe een fietsvakantie met pak en zak is volume en gewicht een belangrijk punt.
                    Maar zonder te moeten inboeten in "kwaliteit".
                    "Kwaliteit" en "gewicht" horen jammergenoeg niet samen als het om objectieven gaat.

Van bovengenoemde objectieven denk ik dat een 18-200 de beste/duurste keuze is, 18-105, 18-55 en 55-200 hebben allen een kunststoffen bajonet dacht ik,
                    een 18-200 heeft een metalen bajonet, dat zou voor mij persoonlijk ook meespelen.

En als je met kwaliteit optische kwaliteit bedoeld, dan moet je nog een trapje hoger.

Persoonlijk heb ik het wat gehad met zooms, na méér dan 35 jaar ben ik terug voor vaste brandpunten gegaan, niet gemakkelijker,
                    maar het verplicht je anders te kijken, natuurlijk heb je daar ook de nadelen bij, maar het verplicht je anders te kijken en wat meer na te
                    denken voor je op de knop drukt.

Als starter zou ik toch voor het gemak van een zoom gaan, en afwachten wat je met fotografie verder wil doen.

Comment

Working...
                    X