Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35 of 50mm?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 35 of 50mm?

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuw portret lensje aan te schaffen voor mijn D7000.
    Nu vroeg ik me echter af... Wat het beste niet vervormde beeld gaat weergeven?

Bij vergelijkingen zag ik op een full frame camera met de 50mm de mooiste beelden. Maar ik zit wel met een cropped sensor.
    Dus denken jullie dat ik evt. beter een 35mm neem?

Alvast bedankt,
    Glenn
    Deviantart account: Klikje!

Re: 35 of 50mm?

dacht eerder aan een 85mm.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      dacht eerder aan een 85mm.
      grt,bouk.
      Wow 85mm zelfs? Rond de hoeveel gaat die zitten met een cropped? Ga ik dan genoeg ruimte kunnen creëren op alle locaties?

Comment

50mm is op crop goed voor full body.
        Voor headshots ben je beter met de 85mm zoals bouk zegt.
        50mm gaat, maar je merkt het toch wel aan de neus, zeker als je de foto's met langere lenzen naast elkaar legt.

De 50mm AF-S f1.8 is zeer goed en goedkoop. Dus je gaat daar zeker geen slechte koop aan doen
        De 35mm AF-S DX f1.8 is ongeveer even duur, maar door de kortere lengte iets minder geschikt, en de bokeh van deze lens is veel vaker storend dan die van de 50mm 1.8.

Voor headshots gebruik ik zelf mijn 100mm/f2.8 macro lens. Ik vind dat een handige lengte.
        Sommige mensen verkiezen korter (bv 85mm) en sommige zelfs liever 200mm of meer voor headshots ...
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KillerRu Bekijk bericht
          Wow 85mm zelfs? Rond de hoeveel gaat die zitten met een cropped? Ga ik dan genoeg ruimte kunnen creëren op alle locaties?
          Portret is een ruim begrip hé
          Als je iemand wilt fotograferen die volledig in beeld is en bv 1 maar /3 van je frame inneemt is dat helemaal wat anders dan bv hoofd & borst beeldvullend.

Op welke lengte fotografeer je nu met je D7000 ?

Comment

Ok en voor half/full body shots? Welke gaat er daar voor geschikt zijn ben een beetje alles aan't opzoeken. Want als de Bokeh slecht is op de 35mm?

Mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eanx Bekijk bericht
              Portret is een ruim begrip hé
              Als je iemand wilt fotograferen die volledig in beeld is en bv 1/3 van je frame inneemt is dat helemaal wat anders dan bv hoofd & borst.
              dat is inderdaad een beetje fout verwoord van mij. Ik zoek dus een full body shot (en geen portret)

Comment

Ok en voor half/full body shots? Welke gaat er daar voor geschikt zijn ben een beetje alles aan't opzoeken. Want als de Bokeh slecht is op de 35mm?

Mvg
                Ik heb beide (35/1.8 en 50/1.8) en ik verkies de 50/1.8 voor mensen. De 35mm is wel beter op crop als je maar 1 prime wil meenemen en gewoon de deur uitstapt.
                De mindere bokeh van de 35mm is alleen een probleem als je met een lage DOF werkt, en het is ook niet altijd een probleem, dat hangt van je achtergrond af.
                Nu ja ... je koopt meestal een lichtsterkte prime deels voor een lage DOF natuurlijk

Je hebt nu toch een zoomlens neem ik aan ? De 18-105 VR kitlens ?
                Zoja, makkelijk testen.
                Zet ze vast op 35mm en test even met een vriend/vriendin.
                Daarna vast zetten op 50mm en ook testen.

Kijk wat je makkelijker werken vindt.

Comment

Ik heb beide (35/1.8 en 50/1.8) en ik verkies de 50/1.8 voor mensen. De 35mm is wel beter op crop als je maar 1 prime wil meenemen en gewoon de deur uitstapt.
                  De mindere bokeh van de 35mm is alleen een probleem als je met een lage DOF werkt, en het is ook niet altijd een probleem, dat hangt van je achtergrond af.
                  Nu ja ... je koopt meestal een lichtsterkte prime deels voor een lage DOF natuurlijk

Je hebt nu toch een zoomlens neem ik aan ? De 18-105 VR kitlens ?
                  Zoja, makkelijk testen.
                  Zet ze vast op 35mm en test even met een vriend/vriendin.
                  Daarna vast zetten op 50mm en ook testen.

Kijk wat je makkelijker werken vindt.
                  Ok super dank u voor de tip

Comment

Ik vraag me ook af, of de 15 - 270 niet geschikt is voor in de studio full body shots te doen?

Mvg

Comment

Ik vraag me ook af, of de 15 - 270 niet geschikt is voor in de studio full body shots te doen?
                      De tamron 18-270 ?
                      Elke lens is geschikt als ze een bruikbare brandpuntsafstand heeft.
                      Zo'n all-in zoom kan natuurlijk gebruikt worden, maar heeft zijn nadelen:
                      Veel distortie (kan eventueel wel gecorrigeerd worden in PP)
                      Minder beeldkwaliteit

Comment

De tamron 18-270 ?
                        Elke lens is geschikt als ze een bruikbare brandpuntsafstand heeft.
                        Zo'n all-in zoom kan natuurlijk gebruikt worden, maar heeft zijn nadelen:
                        Veel distortie (kan eventueel wel gecorrigeerd worden in PP)
                        Minder beeldkwaliteit
                        Even vragen wat PP is? En dus wordt toch beter een vast objectief aangeraden...

Comment

PP = post processing. Nabewerking. Als je met raw files werkt zijn er programma's die lenscorrecties kunnen uitvoeren (Lightroom / Photoshop enz ...)
                          Doorgaans geld de regel, hoe meer bereik, hoe meer je inlevert aan beeldkwaliteit.

Maar of dat ook een probleem hoeft te zijn ... dat weet alleen jij
                          Een prime lens (vast brandpunt) is meestal lichtersterker, en heeft dus ook een lagere DOF wanneer jij dat wilt.
                          Maar ze hebben natuurlijk het nadeel dat ze niet zoomen.
                          In een studio kan je makkelijk wat dichter of wat verder gaan staan (als de studio groot genoeg is).
                          Op een locatie is dat soms iets moeilijker.

Het hangt er allemaal vanaf wat je wil, wat je eisen zijn en wat je wilt uitgeven.
                          Geen uitsluitend antwoord dus, maar er zijn gewoon meerdere wegen naar Rome ... euh ... een foto

Zoals ik al zei, doe de test met je huidige lens op verschillende brandpunten.
                          Je gaat snel merken of je zoom mist of niet, en welke brandpunten voor jou interessant zijn en welke niet.
                          Probeer het eens binnen en eens op een locatie.

Zonde van iets te kopen om achteraf te merken dat je de verkeerde prime lens gekocht hebt, gewoon omdat ene of andere schlemiel (bv ik ) je op een internetforum zegt dat die lens beter is.
                          Last edited by Eanx; 12 december 2012, 16:02.

Comment

Hallo allemaal,

Ik ben van plan een nieuw portret lensje aan te schaffen voor mijn D7000.
                            Nu vroeg ik me echter af... Wat het beste niet vervormde beeld gaat weergeven?

Bij vergelijkingen zag ik op een full frame camera met de 50mm de mooiste beelden. Maar ik zit wel met een cropped sensor.
                            Dus denken jullie dat ik evt. beter een 35mm neem?

Alvast bedankt,
                            Glenn
                            Zonder twijfel voor 50mm gaan, lichtsterk en best betaalbaar, en als je ooit de overstap FF maakt verder bruikbaar.

Comment

Zonder twijfel voor 35mm f1.8 gaan, lichtsterk en best betaalbaar. De 35mm is een veel ruimer inzetbaar lensje als een 50mm lens. ideaal voor straatfotografie en indoor fotografie. Inderdaad, staat zowat gelijk als de 50mm op fullframe... waar alle grote fotografen destijds hun mooie foto's mee maakten.
                              ik heb zowel de 50mm als de 35mm op crop en gebruik enkel de 35mm... de 50mm gebruik ik alleen op m'n fullframe...

maar dit is geen portret lens... op crop is een 85mm of meer goed geschikt voor portretten (click)
                              Last edited by d_oracle; 13 december 2012, 21:12.
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X