Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko 1,4TC pro 300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Kenko 1,4TC pro 300

In principe heb je in een combinatie met een converter 4 sets van elektrische contactpunten. Er zijn die op de lensvatting van de lens zelf (pinnetjes die inveren), een setje langs de binnenzijde van converter waar je de lens vast klikt (=platte contacten), een set punten op de converter die op de body gaat (pinnetjes) en een set (platte) contacten in de body vatting zelf. Elk van deze sets kan een potentieel slecht contact maken waardoor het elektrische signaal onderbroken word en de informatie tussen lens en body verkeerd loopt.
    Aangezien je enkel problemen hebt wanneer de converter tussen body en lens gemonteerd zit, zou ik mij beperken tot de contactpuntjes op de converter zelf (langs beide zijden).Dat is makkelijk te doen met een zacht doekje dat rond een wattenstaafje gewikkeld zit en gedrenkt is in isopropanol (reinigt en ontvet en is verkrijgbaar bij de apotheek).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
      Hallo,

Ik heb recent een Nikon 300mm f4 gekocht. Schitterende lens. Ik had nog een tweedehands kenko 1,4 TC pro 300 op de kop getikt.
      Zelfs met die TC ertussen is de lens erg scherp, het geeft mij de extra mm die ik soms zoek, AF is snel.
      Echter...geregeld slaat de autofocus telt en lijkt de AF 'te trillen' hij focust dan niet meer exact. Wanneer je het toestel uitschakelt en even later weer op zet kan je weer perfect verder. Het duikt dus met onregelmatigheid op. Ik werk ook dat het pinnetje in de kenko, aan de kant waar je de lens aansluit, los zit en dus heen en weer waggelt, wanneer de TC los gekoppeld is.
      Heeft iemand ervaring met deze TC?

Alvast dank

Gilles
      Heb de Kenko (Canon-versie) enkele jaren geleden nieuw gekocht voor m'n Sigma 500mm f4.5. Helaas had ik hetzelfde probleem als jij nl. een trillende autofocus (en dus onmogelijk om nog scherpe beelden te maken). Dit effect was vooral merkbaar bij de Canon IS lenzen (500mm f4 en 300mm f4). Ik heb de Kenko converter nog niet binnengedaan wegens gekocht in Limburg (250 km van m'n woonplaats...). M'n Canon lenzen werken wel perfect met de Sigma- en Canon converters (1,4x). Bizar.
      Last edited by rmpl; 11 december 2012, 10:36.

Comment

Zomaar een ideetje: al eens geprobeerd met een andere lens? En eventueel een andere body?
        als je van de drie elementen (lens, TC, body) geen enkele varieert, krijg je nooit uitsluitsel. Einstein (ok, geen fotograaf, maar desondanks een interessante man...) zei dat een proef zonder meer herhalen, zinloos is. Luister naar de wijze man (ik dus ) en test met een ander objectief.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ook dat nog: geven je exifs de TC weer? Mijn Kenko 1.4 (maar ik weet niet van buiten welke versie het is) is transparant, niet alleen het glas, maar ook de electronica is onzichtbaar, blijkbaar enkel doorlopende contacten. Als je TC actief is, dus een chip bevat, kan het wel een firmwareconflict tot gevolg hebben.

Comment

wil dat zeggen dat ik ook een Kenko Pro 300 1.4 DG teleconverter kan gebruiken met mijn Sigma 120-300 op nikontoestel?
            is de kenko beter dan de sigmaconverter?

Comment

Test met andere lenzen is ongoing Het probleem doet zich bij mij soms lange tijd niet voor...dus het testen moet uitgebreid.
              Of kenko ook op een sigma lens voor nikon werkt weet ik niet zeker, maar ik veronderstel van wel. De Kenko is optisch zeer goed, toch op die 300mm f4 lens. Of Sigma TC minder goed is weet ik niet...nooit één gehad.
              Mijn exif leest de TC...hij geeft 420mm en diafragma aan als ik m op de 300 mm zet.
              Het kuisen moet ik dus ook eens proberen.

Comment

Mijn 300 Pro (net gecheckt) doet het perfect met verschillende Sigma's, Tamrons en Nikons, en presteert optisch goed met de Samyang 800 spiegel en (gewoon getest, niet om te gebruiken) met de Arax 80 2.8 TS. Ik heb ook geen vergelijkingsmateriaal (Sigma of Nikon TC), ik kan enkel zeggen dat de beeldkwaliteit goed tot uitstekend is.

Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouvelo Bekijk bericht
                  wil dat zeggen dat ik ook een Kenko Pro 300 1.4 DG teleconverter kan gebruiken met mijn Sigma 120-300 op nikontoestel?
                  is de kenko beter dan de sigmaconverter?
                  Werkt, maar de sigma zou beter zijn voor deze lens.
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Working...
                  X