Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke lens. van nikon.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: welke lens. van nikon.

Oorspronkelijk geplaatst door lucien uit belgie Bekijk bericht
    daarom ben ik voor volgend jaar ingeschreven voor een workshop studiofotografie te eeklo . en hopelijk leer ik daar spelen met diafragma en sluitertijden is wat moeilijk als beginnen dit onder de knie te krijgen.
    pure studiofotografie wil nog wel eens voorbij gaan aan sluitertijd en diafragma en zich concentreren op de richting van het licht (keylight, filllight, rimlight) of zelfs puur met de modellen bezig zijn... Ga daarom op voorhand na, als ze de juiste dingen doen... In't voorjaar richt ik zelf ook nog een strobist workshop in, daar wordt volop over diafragma en sluitertijd gepraat en er wordt veel op geoefend.
    Last edited by d_oracle; 2 december 2012, 16:03.
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

wat mij soms wat stoort op een forum let op geen kretiek hoor. is dat er hier zeer veel mooie foto's worden getoond maar daar blijft het bij. als beginner zou je graag lezen hoe deze zijn gemaakt ( lens , diafragma en sluiterstijd ) voor een doorwinterde is dat geen probleem maar als beginner zou u daar veel kunnen uit leren indien ze dit zouden vermelden.
      In veel fotos zit de EXIF informatie nog in, als je dan in je browser een extra plugin installeert (zoek in google op 'exif plugin') dan kan je van de meeste fotos hier uitlezen welke instellingen gebruikt werden.

Maar uiteindelijk ga je daar niet zo heel veel mee geholpen zijn.
      Het is niet omdat jij dezelfde instellingen op jouw camera doet, dat het resultaat hetzelfde zal zijn.
      Het aanwezige licht, extra flitsers, hun positie, afstand, enz dat zijn de dingen die uiteindelijk meer bepalen hoe je foto eruit zal zien.

In uw foto heb je een gele schijn van het aanwezige licht in de kamer. De witte schijn op het midden van de trein komt door de flits.
      Nu zijn er meerdere manieren om dat te verbeteren en beide bronnen te balanceren:
      1/ oranje filter voor de flitser plaatsen zodat het flitslicht dezelfde 'kleurtemperatuur' heeft als het aanwezige licht
      Dat is de properste oplossing, en dan kan je in een programma als photoshop of lightroom nog verder bewerken.
      2/ Geen flitser gebruiken, maar enkel aanwezig licht en op een statief werken. kan zijn dat je dan een langere sluitertijd nodig hebt maar dat is wegens statief geen probleem.
      3/ De kamer donkerder maken en met een hele korte sluitertijd werken en lage iso, zodat weinig van dat gele licht wordt geregistreerd. Je flitser gebruik je als hoofdverlichting. Nadeel hiervan is dat het licht vrij hard en uit 1 richting zal komen. Dat kan je verbeteren door bv de flitser op het plafond te laten flitsen zodat hij meer weerkaatst. Je kan ook zg. 'diffusors' over de flitser plaatsen zodat het licht ervan meer verspreid wordt.
      Grote witte platen gebruiken om het licht te weerkaatsen kan ook helpen.

Zoek ook info over een 'lichttent' of 'mini-studio. Je treintje kan je dan mooi egaal verlicht met witte achtergrond fotograferen.
      Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

terug bedankt voor me verder te helpen.
        zijn zaken die ik terug meeneem. wat betreft studio workshop ja daar ben ik nu reeds ingeschreven dus neem ik hem maar mee. is steeds goed om bij te leren.

d_oracle
        kan u me soms mia mail wat verder op de hoogte brengen over de workshop.
        waar en kostprijs. zou voor mij zeker niet slecht zijn te leren werken met sluitertijden en diafragma. want hoe meer ik lees hoe meer vragen ik heb over deze zaken. en uitleg ter plaatse is steeds beter vind ik.
        leer graag bij.

lucien.

Comment

d_oracle
          kan u me soms mia mail wat verder op de hoogte brengen over de workshop.
          waar en kostprijs. zou voor mij zeker niet slecht zijn te leren werken met sluitertijden en diafragma. want hoe meer ik lees hoe meer vragen ik heb over deze zaken. en uitleg ter plaatse is steeds beter vind ik.
          leer graag bij.

lucien.
          aankondiging en inschrijving voor de workshops kan je hier vinden: click
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Zo dan dat is een mooi setje

Nikon Offering Limited Edition f/1.4 Prime Lens Set at a Discount Price
            Nikon D90/Nikkor 18-105mm/sigma 180 mm macro/manfrotto 055 xpro met 496rc2/SB900

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kaiman Bekijk bericht
              Zo dan dat is een mooi setje

Nikon Offering Limited Edition f/1.4 Prime Lens Set at a Discount Price
              1.8 versie is ook niet mis, en tensminste "betaalbaar" (rond de 1000€ ipv 1200€ dacht ik)

Comment

Working...
              X