Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenarsenaal aanvullen/upgraden.

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzenarsenaal aanvullen/upgraden.

Dag iedereen!

Na iets meer dan een jaar in de fotografie te zitten, zou ik graag eens wat willen vernieuwen in mijn lenzenarsenaal. Ik bezit:

Canon 550D
    kitlens 18-55II IS
    Canon 70-300 IS USM,
    Sigma 150mm macro f/2.8
    Canon 50mm f/1.8 II

Laatst had ik in gedachten van een nieuwe camera te kopen, nl. de 7D.. Maar aangezien ik eigenlijk nog niet tegen de beperkingen ervan loop kan dit nog even wachten, al vind ik de 550D iets te klein, maar goed, ik fotografeer er nu meer dan een jaar mee en is niet echt een probleem geweest.
    Wat wil ik nu juist doen? Ik wil al zeker de kitlens upgraden. Waarom? Ik vind de foto's met die lens vrij flets, niet echt mooie kleuren. (Wel op te lossen met bewerking, maar is natuurlijk beter van zo weinig mogelijk te bewerken. Ten tweede; Ik heb mijn foto's ge-analyseerd, en ik merk dat ik veel foto's daarmee heb genomen op 18 en 55mm. En vaak merkte ik dat ik zo net dat tikkeltje te kort kom.. Maar dat is misschien verwaarloosbaar. Natuurlijk met die lens op z'n wijdst (18mm) is er toch wel wat bolvorming.
    Wat wil ik in de plaats? OF ongeveer dezelfde focal range, maar met betere beeldkwaliteit. OF een iets langer zoombereik voor wandelingetjes als ik mijn rugzak niet mee wil sleuren.
    Ik begin nu ook meer strobist te doen.. Portretjes af en toe van m'n vriendin, nichten ofzo.. Hier had ik toen mijn 50mm f1.8 voor gekocht. Die is er sinds aankoop ervan maar 2 keer ofzo gebruikt geweest.. Vooral omdat ik 50mm iets te kort vind voor portret.
    Ik dacht hiervoor aan een 85mm f1.8.

Welke fotografie doe ik? Landschap (af en toe..), portretjes (ook af en toe, kan wel vaker gebeuren als ik een 85mm ofzo heb), macro en auto's af en toe.
    Voor macro heb ik dus iets en daar verandert niks aan. Ik zou de 50mm f1.8 van de hand doen, om dat te gebruiken bij aankoop van 1 of 2 nieuwe lenzen.

Mijn budget: iets rond de 650 euro (+ wat de 50mm f1.8 opbrengt). Wil eventueel iets hoger gaan als het zeker de moeite is.

Mijn eerste gedacht was dus dit:
    Tamron 17-50 f/2.8 al dan niet met VC: € 320 of met VC € 389.
    Canon 85mm f/1.8 € 359
    Eventueel kan tweedehands ook, maar liefst niet aangezien het de bedoeling is dat de lenzen nog meerdere jaren meegaan. (Okee, met een tweedehandse lukt dat misschien ook wel, maar je weet niet altijd zeker hoe er mee is omgegaan e.d..)

De tamron krijgt veel lovende reacties, daarmee dat ik daaraan dacht. Echter 1 slechte precies..: http://www.youtube.com/watch?v=2Ga4T2uMI_g .

Na wat opzoekingen omtrent deze lenzen, kwam volgende lens ineens weer in me op: Canon EF-S 15-85mm F/3.5-5.6
    Zou ideaal zijn qua zoom range denk ik.. Echter, heb reviews gekeken en een review gelezen van cameralabs. Een slecht punt van deze lens zou de vignetting zijn vol open. Zou wss verminderen door het diafragma wat kleiner te maken, maar dan verlies je natuurlijk weer licht. Ik vraag me af of deze lens op 15mm niet te veel vervorming geeft..
    Ik zou dan deze gebruiken om de kitlens te vervangen, en dus ook die portretjes. Maar die is veel minder lichtsterk dan de prime.

Mijn vraag aan jullie is gewoon of jullie me misschien wat goede raad kunnen geven, eigen ervaringen met de lenzen, misschien in een gelijkaardige situatie gezeten en wat je dan gekozen hebt, en waarom. En andere lenzen die jullie aanbevelen hiervoor met eigen ervaringen ofzo.
    Alle info meer dan welkom!

Alvast bedankt,
    Joren

Ik ga nu ook maar eens verder het net rondzoeken omtrent dit allemaal
    Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.
    https://www.flickr.com/photos/129745547@N08

Re: Lenzenarsenaal aanvullen/upgraden.

Een slecht punt van deze lens zou de vignetting zijn vol open
    Met de 15-85 ga je niet alleen een ruimer telebereik hebben maar ook flink meer groothoek (spaart je voorlopig een UWA uit).
    Tweedehands moet je deze lens rond 450 EUR vinden.
    Vignetting wordt door vele nabewerkingsprogrammas (Canon DPP, Lightroom) automatisch gecorrigeerd.

Ik ben toch voor de lichtsterkte van 17-55 gegaan, het "gat" tot 70mm is verwaarloosbaar.
    Maar je moet wel wisselen, 85 mm is een prettig zoombereik op een crop.
    Over de ideale combinatie van groot bereik en lichtsterkte kan je blijven piekeren.
    Achteraf gezien vind ik mijn eerste set 10-22, 24-85 en 100-400 zowel van prijs, kwaliteit, gewicht en afmetingen nog altijd een goed compromis (40x zoom met 3 lenzen totaal ong 2 kg).

Comment

Het gat tussen 55mm en 70mm heb ik eigenlijk nooit echt gemist, die afstand kan je vaak (meestal mss?) met je voeten veranderen.
      Qua beeldkwaliteit zou ik misschien beter opteren voor de tamron 17-50 + canon 85mm, en voor de makkelijkheid zou de 15-85 beter zijn, al moet ik dan inboeten aan lichtsterkte, maar met meer groothoek... In groothoek is die 2mm toch wel zichtbaar dus daar wringt het 2de schoentje
      De 85mm lijkt me ook geschikt voor straatfotografie eventueel, of zelfs misschien als walk around?

Ik weet het niet, en alsmaar minder
      Canon EOS 6D + 24-105 f4.0 L IS USM - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 - Sigma 150mm f2.8 macro.

Comment

Tamron geeft typisch een minder warme kleurweergave dan bv. traditionele Minolta-lenzen (en ook Canon-lenzen dacht ik).
        In elk geval: als jouw "probleem" met de kitlens de kleurweergave is, dan zal een Tamron 17-50 niet noodzakelijk een verbetering inhouden, integendeel.
        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

De kleurweergave is niet écht het probleem aangezien het met bewerking te verbeteren is, maar het mag zeker beter hoor. Maar in het algemeen; de kwaliteit, qua bouw en beeldkwaliteit.
          Heb net ook een topicje gelezen van het forum hier via via linkjes, en daar zie ik toch ook geen lovende reacties over de tamron 17-50..
          Wat zou dan wél een verbetering inhouden? Graag toch ook erbij zeggen waarom of een alternatief.
          Zou de 15-85 dan beter scoren i.v.m de kleurweergave, scherpte enz?

Comment

de tamron geen lovende reacties?

dan lees je toch niet goed volgens mij hoor.

de meesten spreken toch wel lof uit prijs/kwaliteit van deze lens.

ik ben zelf in het bezit van deze lens en voor de keren dat ik deze gebruik, ben ik hier toch wel tevreden van
            je hebt het voordeel dat ze lichtsterker is waardoor je in donkerdere omstandigheden kan gaan fotograferen.

als je wilt en van dezelfde omgeving bent, mag je gerust altijd eens langskomen.
            eventueel kan ik ook wel een 17-55 2.8 van canon bemachtigen zodat je kan gaan vergelijken, de sigma kan ik niet bekomen.

als ik jou was, zou ik de 50 1.8 zeker niet wegdoen. voor de lage prijs is dit een leuke lens. bij mij is het net de meest gebruikte intss.
            soms moet je al eens wat dichter op je model komen idd als je een gekadreerd portretje wil maar persoonlijk heb ik daar niet echt een probleem mee. soms neig ik ook wel naar die 85 en deze zal zeker er nog bijkomen, maar dat is omdat hier dan ook een FF op de planning staat voor bepaalde doeleinden.
            nadeel is dat in bepaalde gevallen deze dan op crop weer te lang gaat zijt. compromissen moet je nu eenmaal soms sluiten.

je zegt ook dat je toestel te klein is naar je gevoel. heb je reeds een grip zitten?
            Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik deel het commentaar dat het gat tussen 50 en 70 mm op te lossen is door te stappen. Waar ik tegen aan liep gaat de andere kant op. Persoonlijk gebruik ik 18~30 het meest. Als ik verder moet dan 50 dan stap ik inderdaad even een paar passen naar voren.
              www.yannickverhoeven.com
              @RlIxOTA4

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                de tamron geen lovende reacties?

dan lees je toch niet goed volgens mij hoor.

de meesten spreken toch wel lof uit prijs/kwaliteit van deze lens.

ik ben zelf in het bezit van deze lens en voor de keren dat ik deze gebruik, ben ik hier toch wel tevreden van
                je hebt het voordeel dat ze lichtsterker is waardoor je in donkerdere omstandigheden kan gaan fotograferen.

als je wilt en van dezelfde omgeving bent, mag je gerust altijd eens langskomen.
                eventueel kan ik ook wel een 17-55 2.8 van canon bemachtigen zodat je kan gaan vergelijken, de sigma kan ik niet bekomen.

als ik jou was, zou ik de 50 1.8 zeker niet wegdoen. voor de lage prijs is dit een leuke lens. bij mij is het net de meest gebruikte intss.
                soms moet je al eens wat dichter op je model komen idd als je een gekadreerd portretje wil maar persoonlijk heb ik daar niet echt een probleem mee. soms neig ik ook wel naar die 85 en deze zal zeker er nog bijkomen, maar dat is omdat hier dan ook een FF op de planning staat voor bepaalde doeleinden.
                nadeel is dat in bepaalde gevallen deze dan op crop weer te lang gaat zijt. compromissen moet je nu eenmaal soms sluiten.

je zegt ook dat je toestel te klein is naar je gevoel. heb je reeds een grip zitten?
                Jawel hoor, ik las altijd al, tot laatst, lovende reacties erover. Laatst een paar slechte reacties erop. Maarja.. Qua prijs/kwaliteitsverhouding zal deze niet (amper?) te kloppen zijn vermoed ik. De upgrade van de kitlens naar de 17-50 tamron zal dus wel de moeite zijn?

Nee zo te zien niet echt in de buurt, ik woon dichtbij leuven. Maar zou misschien wel es kunnen lukken.

Ik weet dat het een goed lensje voor die prijs is, zeer zeker.. Maar heb ze bijna nooit gebruikt dus ik zie niet in waarom ik ze zou moeten houden.

Anderzijds lijkt de 15-85 zoveel makkelijker, en heb ik ook meer groothoek, wat zeer mooi meegenomen is..

Wat betreft mijn toestel, neen ik heb geen grip.. Daar heb ik daarstraks voor gezocht op internet wat deze zoal kost. Maar wou dit hier niet tersprake laten komen aangezien we bij "objectieven" zitten.

Zou de beeldkwaliteit van de 15-85 op 17mm en op 50mm onderdoen voor de tamron?
                De 15-85 op 85mm t.o.v de 85mm prime zal sowieso de prime winnen, en zeker op hetzelfde diafragma. Het is wikken en wegen

Comment

Integendeel

View the image quality delivered by the Tamron 17-50mm f/2.8 XR Di II VC Lens using ISO 12233 Resolution Chart lab test results. Compare the image quality of this lens with other lenses.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Die site had ik nodig

Zo te zien doet de canon 15-85 idd bijlange niet onder voor de tamron! In het center is er niet veel verschil, in het mid-frame is de 15-85 al behoorlijk scherper, en in de hoeken wel behoorlijk beter... Dit volopen.
                    Beide op f/5.6 op hun wijdst is het in het center quasi hetzelfde, in het mid-frame lijkt de tamron net een tikkeltje scherper, en in de hoeken is dan de 15-85mm weer beter.
                    Beiden op 50mm, op f/5.6 is het weer in het center ongeveer gelijk, mid-frame en hoeken is de 15-85 duidelijk de betere.
                    Ik ga straks ook es de 15-85 op 85mm vergelijken met de 85mm prime.

Bedankt voor het linkje!
                    Last edited by Nixonn; 27 november 2012, 18:35.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                      Jawel hoor, ik las altijd al, tot laatst, lovende reacties erover. Laatst een paar slechte reacties erop. Maarja.. Qua prijs/kwaliteitsverhouding zal deze niet (amper?) te kloppen zijn vermoed ik. De upgrade van de kitlens naar de 17-50 tamron zal dus wel de moeite zijn?

Nee zo te zien niet echt in de buurt, ik woon dichtbij leuven. Maar zou misschien wel es kunnen lukken.

Ik weet dat het een goed lensje voor die prijs is, zeer zeker.. Maar heb ze bijna nooit gebruikt dus ik zie niet in waarom ik ze zou moeten houden.

Anderzijds lijkt de 15-85 zoveel makkelijker, en heb ik ook meer groothoek, wat zeer mooi meegenomen is..

Wat betreft mijn toestel, neen ik heb geen grip.. Daar heb ik daarstraks voor gezocht op internet wat deze zoal kost. Maar wou dit hier niet tersprake laten komen aangezien we bij "objectieven" zitten.

De 15-85 op 85mm t.o.v de 85mm prime zal sowieso de prime winnen, en zeker op hetzelfde diafragma. Het is wikken en wegen
                      slechte reacties zal je zeker altijd vinden natuurlijjk
                      en meestal sneller dan goede

vanaf bepaalde diafragma's zit er praktisch geen verschil tss een kitlens en een dure lens, ze zijn er wel maar heel miniem en daar spreken we dan al richting F8 en grotere getallen veelal.
                      aangezien je zegt dat je ook strobist, lijkt me die tamron zeker wel een leuke, omdat je een combinatie kan gaan doen ook met een open diafragma en flitslicht.

die 50mm is gewoon een aanpassing omdat het een prime is het is een andere manier van werken
                      voor strobist-doeleinden staat er bij mij geen andere lens op en indien de studio-ruimte het toelaat ook

ik wil eventueel wel eens iets laten weten als ik rond het leuvense ben in de nabije toekomst. kzen zelf dor gebore en deels getogen in de omgeving

uit mijn eigen ervaring i.v.m. de grip kan ik je deels aanraden om mss richting een merkeigen te gaan of een degelijke kloon zoals phottix welke veelal toch stukken goedkoper zijn.

Comment

Late reactie door een blue screen of death op m'n laptop, is reeds opgelost.

Ik weet dat het aanpassen is, maar mijn 150mm macro staat er zeer veel op wat ook een prime is, dus dat is de reden niet hoor.
                        De tamron vind ik leuk door de f/2.8, maar als ik dan vergelijk qua scherpte t.o.v de f/3.5 op de 15-85, is de 15-85 is de tamron wel niet zo scherp. En om dan even scherp te worden moet ik daarop afstoppen tot f/3.2 a f/4. Wat dan wel wat overeenkomt met de 15-85. 'tis verdomme moeilijk...
                        Langs de ene kant denk ik dan: Als ze toch vrij gelijk zijn qua scherpte (op sommige vlakken is de 15-85 zelf scherper) ben ik dan niet beter af met de merkeigen canon 15-85?

Wat me dan tegenhoud is dat ik geen 85mm prime heb dan. Oohja, die 2 moet ik nog vergelijken.

Ik heb je PB ontvangen, ik antwoord d'r zometeen op!

I.v.m. die grip, ik had eentje gezien die sowieso zijn geld waard is denk ik: http://www.fotoshopaalten.com/nl/cam...600d-2018.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nixonn Bekijk bericht
                          I.v.m. die grip, ik had eentje gezien die sowieso zijn geld waard is denk ik: http://www.fotoshopaalten.com/nl/cam...600d-2018.html
                          ik heb indertijd eentje op ebay gekocht, is iets onzekerder op lange termijn heb ik mogen ondervinden
                          daarom dat ik ook voor de zekerheid eentje heb gekocht in een winkel hier in BE

naar de prijs die ik zie, lijkt het me ook een goedkopere chinese kloon mss te zijn
                          phottix op dat vlak iets betrouwbaarder vermoed ik, net zoals pixel en je hebt ook nog hahnel die er maakt

kijk gerust ook eens bij konijn & k&e

Comment

Ik heb eens de prime 85mm vergeleken en beide op hetzelfde diafragma is de prime sowieso beter, volgens die foto's vrij onbruikbaar op f/1.8, maar eens f2.8 lijkt ie ok..

Oorspronkelijk geplaatst door SVIS Bekijk bericht
                            ik heb indertijd eentje op ebay gekocht, is iets onzekerder op lange termijn heb ik mogen ondervinden
                            daarom dat ik ook voor de zekerheid eentje heb gekocht in een winkel hier in BE

naar de prijs die ik zie, lijkt het me ook een goedkopere chinese kloon mss te zijn
                            phottix op dat vlak iets betrouwbaarder vermoed ik, net zoals pixel en je hebt ook nog hahnel die er maakt

kijk gerust ook eens bij konijn & k&e
                            Ga dan nog eens naar die link, en scroll naar beneden naar de beschrijving: phottix batterijgrip. Op de foto ervan kan je ook, met wat moeite phottix lezen.
                            Dit terzijde want het moet over de lenzen gaan

Zijn er mensen die de 15-85 hebben (gehad), en hun gedacht erover willen laten weten?

Alvast bedankt

Comment

ikzelf heb de 85 mm f/1.8 en op crop vind ik toch dat de afstand die je moet laten tussen jezelf en het onderwerp toch vrij groot is! (gemakkelijk enkele meters) Nu zeg je dat je deze lens zou gebruiken voor portret, persoonlijk vind ik die afstand veel te groot! Je mag gerust eens komen testen!
                              ik zou ook voor de tamron 17-50 f/2.8 gaan, de 50 mm f/1.8 houden en mss UWA bijkopen (10-22 mm)

Zie ook:
                              http://forum.belgiumdigital.com/f35/...sm-391042.html

D.
                              Last edited by Deiter; 28 november 2012, 11:22.
                              Fuji X100 | Canon 60D | Canon EOS550D | 10-24 f/3.5-4.5 |17-50 f/2.8 | 50mm f/1.8| 60 mm f/2.8 macro | 85mm f/1.8 |70-200 L f/4 | Speedlite 430 EXII & Yongnuo 560 | LR

Comment

Working...
                              X