Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glaswerk reinigen na foto's aan zee

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Glaswerk reinigen na foto's aan zee

Ik weet niet of dit het juiste forum is voor een dergelijke vraag, maar anders het verzoek om maar te verplaatsen.
    Gisteren een (leuke) reportage gemaakt aan zee, en geconstateerd dat er een zoutnevel op mijn glaswerk zat.
    Nu is eigenlijk mijn vraag, hoe dit het best te reinigen ?
    Ik heb het nu gedaan met een lenspen, maar moest echt een tijdje "poetsen" om het eraf te krijgen. In eerste instantie smeerde ik meer uit dan dat er wat anders gebeurde.
    Tevens vraag ik me af, of het niet beter is om eerst met een vloeistof te beginnen, want zout is tenslotte een mineraal.
    Iemand ervaring of een idee hierover ? Bij voorbaat dank.
    Groeten,
    Johan
    Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Re: Glaswerk reinigen na foto's aan zee

Geen ervaring mee, maar als ik even meedenk, dan lijkt poetsen geen goed idee.
    Dat zout wat uitgekristaliseerd is, is relatief hard. Glas zelf zal je er niet mee beschadigen (glas is harder dan zeezout lijkt me), maar misschien wel de coating aantasten.

Er bestaan flesjes vloeistofreiniger voor lensen. Ik heb er zelf ook eentje. Die gebruik ik niet vaak, maar voor zo'n dingen is het wel handig.
    Als het om stof gaat dan kuis je beter met een doekje en/of blower. Ook voor kleine vingerafdrukken.
    Maar als het wat erger is ... dan is een veilig 'nat' product wel handig.

In dit geval (moeilijke omgeving) was een UV filter handig geweest... die steek je gewoon onder de kraan.
    Maar ik wil geen wel/niet discussie over UV-filters beginnen
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

UV filters, voor of tegen? In dit geval ben ik, om dezelfde reden als Eanx, een absolute voorstander. Hoe haal je zout van je lens? Dat zout was eerst zout water. Ik zou 't zout (klinkt leuk) oplossen met gedestilleerd water en wegspoelen, en dan met de meer traditionele middelen gewoon schoonmaken. Let in een zoute omgeving ook op je contacten als je van lens wisselt.
      Zoutkristallen kunnen gals wel degelijk krassen, niet omdat zout harder zou zijn, maar omdat je met een scherp voorwerp op een glad oppervlak schuurt, en dan nog met relatief hoge druk.
      D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Ik heb veel foto's gemaakt, van offshore wedstrijden en oefeningen van reddingsopdrachten dat van op zee,
        ik kan je wel verzekeren als er dan 10 meter boven je hoofd een helicopter hangt te blazen, dat er heel wat zeewaterstof
        om je oren vliegt.
        Ik beschermde mijn toestel zoveel mogelijk door het in een plastiek zak te steken, en een Nikon NC filter te gebruiken.
        als ik thuiskwam NC filter en alles waar zoutvlekken opzaten, gewoon afwassen met regenwater met een paar druppels dreft
        en wat isopropanol, nooit problemen gehad.
        Paar voorbeeldfoto's van 2007 met een D200 en 105mm objectief.

Comment

Bij zout aanslag ed gebruik ik een spuitbus, met pomp, met brillenglasreiniger, uit de supermarkt, spuit dat op de lens en dan met microvezeldoekje schoonmaken, maar eerst goed controleren op zand.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor jullie informatieve reacties.
            Ik ben een stuk wijzer geworden.
            Groeten,
            Johan
            Nikon D500 en D7100 + Tokina 11-16 F2.8 + Nikon 17-55 F2.8 + Nikon 70-200 F4

Vriendelijke groeten, Johan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
              ...
              Nu is eigenlijk mijn vraag, hoe dit het best te reinigen ?
              Ik heb het nu gedaan met een lenspen, maar moest echt een tijdje "poetsen" om het eraf te krijgen.
              Oorspronkelijk geplaatst door Johan1956 Bekijk bericht
              Bedankt voor jullie informatieve reacties.
              Ik ben een stuk wijzer geworden.
              OK.. maar wel de verkeerde volgorde genomen.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Working...
              X