Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Maar effe serieus, wanneer je een zeer goede lens zoekt voor een beperkt budget koop dan de Tamron. Heb je veel budget koop dan de Canon 17-55 2.8.
Het is te zeggen als je een all round lens zoekt. Zoek je een tele dan zou ik de Canon 70-200 kopen.
Maar effe serieus, wanneer je een zeer goede lens zoekt voor een beperkt budget koop dan de Tamron. Heb je veel budget koop dan de Canon 17-55 2.8.
Het is te zeggen als je een all round lens zoekt. Zoek je een tele dan zou ik de Canon 70-200 kopen.
En daar de Canon 7D bij = alles samen een ideale kit...... maar hoeveel heb je er voor over ??
Canon 60D, Canon Rebel XT,wat geslepen glas, een driepikkel en een hoop dromen....
mss eerst gaan nakijken waar je interesses liggen en je veel licht wilt laten binnenvallen.
eerst een aantal vragen mss naar jou toe.
heb je al ervaring met fotografie en digitale spiegelreflexen?
heb je al een toestel?
welk is dit?
wat fotografeer je met je huidige toestel (als je een hebt)?
wat wil je gaan fotograferen?
waar ga je fotograferen?
als je al een digitale spiegelreflex hebt, loop je tegen de beperkingen ervan aan?
wat is er mis met je huidige lenzenarsenaal?
heb je al eens een analyse gemaakt van de brandpuntafstanden die je veel hebt gebruikt?
lenzen zijn voor iedereen iets persoonlijk en we kunnen je wel raad geven maar zonder enige info van jou uit, is het gissen he.
we hebben allemaal onze voorkeuren en deze zijn dan ook nog eens toegespitst op een type fotografie.
iedereen haalt hier veelal een 17-50/55 2.8 aan, goede lens, daar niet van, heb ook zo een in mijn tas zitten. maar is ze de lens die ik het meeste gebruik, neen want er zit ook een 28-75 2.8 in de tas en die vind ik dan PERSOONLIJK interessanter als allrounder. daarnaast is er een 50 1.8 en die zit dan eigenlijk voor een ander type fotografie vastgeroest op mijn toestel omdat ik die dan het liefste gebruik.
De 'ideale' lens bestaat dus niet want we zijn allemaal anders.
Denk dus eens na over mijn vragen hierboven en dan kan je zelf al een deel gaan uitsluiten of kunnen wij je ook iets gerichter informatie / ervaringen meegeven.
Voor hetzelfde geld komt dan ook boven dat de 7d overkill is voor jou en je een goedkoper toestel kan gaan kopen waardoor je mss kan investeren in glas, afhankelijk van de budgetten die je voorhanden hebt of in andere zaken die nodig zijn / kunnen helpen voor het soort fotografie dat jij wenst te doen. Daarmee doel ik dan op statieven / flitsers / ...
Fotografie stopt niet enkel bij een camera & lens. Er zijn nog vele accessoires die noodzakelijk soms voor bepaalde zaken. En de 1ste hiervan zijn geheugenkaarten en batterijen en klinkt mss heel stom maar een tas hoort daar ook zeker bij en een degelijke tas is ook niet altijd goedkoop.
En daar de Canon 7D bij = alles samen een ideale kit...... maar hoeveel heb je er voor over ??
Wil gewoon vermijden om (in kit) een lens erbij te kopen die los geen "hoogvlieger" is... je weet wel: zo eentje uit een overstock die de fabrikant dan toch kwijt kan in combi met een camera.
Tevens wil ik rekening houden met FullFrame in de toekomst. Gewoon: geen kat in een zak en ook geen "onbetaalbaar" topsegment
@ SVIS:
In het analoog tijdperk fotografeerde ik dikwijls. Ik kocht dan een eerste generatie digi-flex maar was daar totaal niet tevreden over (nog in kinderschoenen hé).
De hobby is dan jaren blijven liggen... tot vandaag.
Ik fotografeerde TOEN het liefst met mijn vaste standaard 50mm. Met een 7D Canon wil ik de 50mm vervangen door een goede kleinere zoom zodat ik niet steeds hoef te wisselen & het toestel blootleggen aan stof ea.
Een 100mm Macro is een tweede stap om de natuur in te gaan.
Ik maak daarenboven ook nog de overstap van Nikon naar Canon.
Btw: volgend jaar volg ik een cursus fotografie en moet tegen dan uitgerust zijn.
@ SVIS:
In het analoog tijdperk fotografeerde ik dikwijls. Ik kocht dan een eerste generatie digi-flex maar was daar totaal niet tevreden over (nog in kinderschoenen hé).
Ik fotografeerde TOEN het liefst met mijn vaste standaard 50mm. Met een 7D Canon wil ik de 50mm vervangen door een goede kleinere zoom zodat ik niet steeds hoef te wisselen & het toestel blootleggen aan stof ea.
Btw: volgend jaar volg ik een cursus fotografie en moet tegen dan uitgerust zijn.
Heb een , zoals jij wil, vergelijkbare setup: 7D (met Batterygrip), canon 17-55 f/2.8, Canon 100L, SIgma 70-200 f/2.8 OS en ben er super tevreden van. Enkel een UWA heb ik niet.
@ SVIS:
Dan stel ik aan 1 zijde voor om mss toch een iets lagere body te nemen om te beginnen. De 7d is vrij sterk toegespitst op snelheid en naar hetgeen jij hier beschrijft, zal je die snelheid volgens mij niet onmiddellijk benutten.
Ik stel voor om naar een instapmodel te gaan zoals de 600-650d of als die niet goed in je hand liggen, de 60d te gaan overwegen. Deze laatste heeft trouwens dezelfde sensor als de 7d en de 650d heeft ook die sensor als ik het me goed herinner (straf me wel niet af op dit laatste).
dan rest je natuurlijk nog de lens.
Wil je lichtsterkte of verwacht je dit niet nodig te hebben?
een 17-50/55 komt ongeveer overeen met een 24-70 uit het 'analoge' of nu digitale FF (fullframe) tijdperk.
Doch kan het goed zijn dat je ook heel tevreden gaat zijn met het 24-70 bereik. Ook heb je bij canon de 24-105 f4 IS lens die iets meer zoom geeft maar wat minder lichtsterkte. Wel ook bij deze niet te lang wachten als je ze nieuw wenst te kopen aangezien canon na de 24-70 2.8 te vernieuwen naar 2de versie nu ook heeft aangekondigd om een 24-70 f4 IS uit te brengen welke vermoedelijk die 24-105 zal vervangen.
Je kan ook bij de andere partijen zoals sigma & tamron & tokina je licht gaan opsteken voor evenredige lenzen
17-50 bij sigma / tamron, bij canon 17-55, allemaal 2.8, tamron heeft nog een versie met en zonder beeldstabilisatie.
de 24-70 vind je bij de 3 merken, tamron / sigma / canon. tamron heeft hier zelfs 2 varianten intss, nl de 28-75 (iets anders bereik) en ook een 24-70 met VC (beeldstabilisatie, hun benaming voor IS die canon gebruikt)
ik zie ook nog dat je in een andere reactie schrijft dat je ooit wil rekening houden met full frame. als je dan geen lens wilt 'verliezen', valt eigenlijk het 17-50/55 bereik al af want deze zijn gemaakt voor crop-toestellen
Sluit mij aan, 7D is overkill, en tegen dat je nodig hebt wat erin zit is er al lang een opvolger en zit je met een te duur betaald oud beestje.
Tenzij je een tweedehands kan kopen voor de prijs van een 650D bv.
Ik ben indertijd begonnen met spotgoedkope tweedehands lenzen (24-85 USM - aanrader, 18-55 IS kitlens, 50 1.8), ondertussen heb ik o a ook een 17-55 IS, maar dat belet niet dat ik mijn oudjes nog regelmatig gebruik.
24-85mm is inderdaad een handige range voor een "wandellens".
Koop iets waarmee je nu iets kan doen en ga stap voor stap verder.
Hou er rekening mee dat DSLR's dure spullen zijn en niet (meer) voor elke amateur, 5.000 EUR is niets.
Als je je daarmee niet goed voelt, er zijn alternatieven.
Als je een lens wil kopen die ook op een full frame kan gebruikt worden dan moet je al een Canon 24-105 kopen, wat om te starten wat duur is.
Meestal koop je iets nieuws als je tegen de beperkingen van het huidige tegenaan loopt.
Misschien kan je ook overwegen om een tweedehandse 50D te kopen in combinatie met een Tamron of Sigma 17-50 2.8.
Een 7D is interessant als je zaken gaat trekken die snel bewegen zoals sport, kinderen, honden maar die snelheid is minder belangrijk bij natuur en modelfotografie.
Het is maar waar je interesses liggen.
En vooral hoe intensief je bezig bent met je hobby of gaat bezig zijn. Als je een toestel koopt en dat 3 x per maand uit de kast haalt dan ga je nog jaren met een 650D kunnen. Ben je een freak die een paar dagen per week met fotografie bezig is dan ga je al snel willen upgraden.
Ik sta op punt een Canon 7D te kopen.
Welke lens koop ik er nu best erbij... zonder een "te simpele" kitlens te betalen?
Gino, de 17-55 2.8 is de lens bij uitstek voor een cropcamera, lees de reviews maar eens. De mijne staat te koop voor 600€, contacteer me gerust indien interesse,
Comment