Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON Ef 24-105 f4 L IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CANON Ef 24-105 f4 L IS USM

Al enige tijd ben ik op zoek naar een degelijk vervanger van m'n kitlensje 18-55 mm op de canon 550 D.
    Uit verschillende recensies lees ik toch dat de 24 -105 een degelijk goed objectief is.
    Het bereik van 105 vind ik vooral interressant + de stabilisator. (+ later aanschaf full frame)
    Echter mijn vraagje : is de 24 mm nog voldoende om een redelijk landchapje te schieten op een croptoestel (24 x 1,6),,??
    Iemand ervaring met dit objectief op een croptoestel.??
    Alvast bedankt.
    Mvg,
    Kvole
    Canon EOS 550 D + Canon EF 24-105 mm IS L + Canon EF 100 mm macro IS L + Canon 100-400 mm IS L

Re: CANON Ef 24-105 f4 L IS USM

Het is niet verplicht om bij landschappen altijd een zo breed mogelijke beeldhoek te gebruiken, dat hangt er vanaf wat je zelf op de foto wil.
    Voor de meeste landschapsfoto's zal je daarom geen enkel probleem hebben om met een 24-105 in beeld te krijgen wat jij wil, maar in sommige omstandigheden kan dan een bredere lens weer beter zijn.

Wat ik vooral een probleem vond bij de 24-105 op een 1,6x crop camera, dat was dat die niet voldoende breedhoek had om binnen foto's te maken, daar kan je gewoonlijk geen paar stappen achteruit zetten (bij sommige landschappen kan dat ook heel gevaarlijk zijn).
    Daarom vond ik de EF-S 17-55 f2,8 IS een veel betere "standaardlens" op een 1,6x crop camera.
    De 24-105 gebruikte ik binnen niet zoveel, die werd bijna altijd buiten gebruikt als de 17-55 "te kort" was om het onderwerp in beeld te krijgen zoals ik dat wou.

Nu gebruik ik de 24-105 (of de 24-70, naargelang de omstandigheden) als standaardlens op een full-frame camera.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Rekening houdende met je tussen haakjes staande mogelijke overstap naar FF, zou ik aanraden om onmiddellijk de stap te zetten naar een lens die daar ook voor geschikt is.
      bvb 17-40 L f4, 16-35 L f2,8 .... + 24-105 L f4 IS of 24-70 L f2,8

grts
      Sieg
      Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Een 17-40 en een 70-200 4L non IS zijn een must.
        Kijk maar eens in de rubriek aanbiedingen want daar komen ze regelmatig voorbij.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het is niet verplicht om bij landschappen altijd een zo breed mogelijke beeldhoek te gebruiken, dat hangt er vanaf wat je zelf op de foto wil.
          Voor de meeste landschapsfoto's zal je daarom geen enkel probleem hebben om met een 24-105 in beeld te krijgen wat jij wil, maar in sommige omstandigheden kan dan een bredere lens weer beter zijn.

Wat ik vooral een probleem vond bij de 24-105 op een 1,6x crop camera, dat was dat die niet voldoende breedhoek had om binnen foto's te maken, daar kan je gewoonlijk geen paar stappen achteruit zetten (bij sommige landschappen kan dat ook heel gevaarlijk zijn).
          Daarom vond ik de EF-S 17-55 f2,8 IS een veel betere "standaardlens" op een 1,6x crop camera.
          De 24-105 gebruikte ik binnen niet zoveel, die werd bijna altijd buiten gebruikt als de 17-55 "te kort" was om het onderwerp in beeld te krijgen zoals ik dat wou.

Nu gebruik ik de 24-105 (of de 24-70, naargelang de omstandigheden) als standaardlens op een full-frame camera.

Voor een heel groot deel mee eens ;-)

Voor landschap gebruik ik ook wel eens de 70-200.

Zelf miste ik de mm onder de 24 bij gebruik van de 24-105 op een crop camera. Ik had als set de 17-40 en 24-105, maar beide was ik niet zo tevreden op een crop camera. Uiteindelijk de 17-55 gekocht en de 17-40 had snel het pand verlaten. De 24-105 nooit weggedaan, maar naar de komst van de 17-55 is deze nog maar zelden gebruikt.
          De 17-55 samen met de 70-200 vind ik persoonlijk een geweldige combinatie.

IQ van de 17-55 vond ik persoonlijk stuk beter als die van de 17-40. Zelfs iets beter als de 24-105.

Zelf gebruik ik nu een 24-70 f/2.8 II op een Full Frame camera, maar ik zou deze zelf niet gebruiken op een crop camera. Hoe goed die ook is. Keuze zal dan nog steeds de 17-55 zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kvole Bekijk bericht
            .........
            Echter mijn vraagje : is de 24 mm nog voldoende om een redelijk landchapje te schieten op een croptoestel (24 x 1,6),,??
            natuurljk wel.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
              Een 17-40 en een 70-200 4L non IS zijn een must.
              Kijk maar eens in de rubriek aanbiedingen want daar komen ze regelmatig voorbij.
              en waarom een must? voor u mss maar daarom niet voor de TS of iemand anders in het algemeen.

wat als ik nu eens voor mijn type fotografie lichtsterkte nodig heb zoveel mogelijk omdat ik continu in kerken / donkere ruimtes werk met personen?
              wat ben ik dan met F4 lenzen zonder IS als ik geen extra licht wil gebruiken en mijn iso's aanvaardbaar wil houden?
              dan denk ik dat het toch wel vrij normaal is dat ik zoveel mogelijk naar 2.8 lenzen ga MET IS of lichtsterke primes a la 1.4 / 1.2 en eventueel 1.8 / 2.0 indien het een langer bereik dient te zijn
              Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Sommigen hebben liefst een zo breed mogelijke beeldhoek om landschappen te fotograferen.
                Op een 1,6x crop camera had ik ook een Sigma 10-20, maar toen gebruikte ik de 17-55 of de 24-105 toch veel meer voor lanschappen.

Op een full-frame heb ik nu een 16-35, maar eigenlijk gebruik ik die veel minder dan de 24-70 of de 24-105.
                De Sigma 15mm fisheye gebruik ik zelfs meer dan de 16-35, maar voor landschappen gebruik ik de fisheye ook niet zoveel.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Ik gebruik deze lens praktisch altijd voor het werk buiten. Echter om binnen foto's te maken is iderdaad de 24mm op een cropcamera teveel.
                  Daarom heb ik me een 18-50mm Sigma lens bij aangeschaft voor het binnenwerk.
                  Maar ik moet zeggen tijdens de wandel vakanties gaat de 24-105 er bijna niet af.
                  Canon 40D - 24-105L - 100-400L -Sigma 18-50 - Speedlite 430EX II

Comment

Bedankt allemaal voor jullie menigen. Mijn keuze is nu toch wel bevestigd.
                    Heb nu nog de kans voor 100€ cashback mee te pikken.
                    Mvg,
                    Kvole
                    Canon EOS 550 D + Canon EF 24-105 mm IS L + Canon EF 100 mm macro IS L + Canon 100-400 mm IS L

Comment

Voor mij de ideale wandellens, zelfs op crop camera.
                      Vooral grotere bereik aan telekant komt dan goed van pas.
                      Greetz Geert.
                      Canon gerief...

Comment

Working...
                      X