Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon 16-85 mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nikon 16-85 mm

Ik ben op zoek naar een nieuw objectief maar ik weet niet goed waar ik naar moet kijken om mijn keuze te maken.

Ik had gedacht aan de nikon 16-85 mm VR f3.5-5.6G ED DX AF-S

Momenteel heb ik enkel een kitlens 18-55 mm maar blijkbaar heeft die gelijke "f-waarden" dan deze die ik overweeg te kopen.

Als student moet ik mijn budget goed overwegen en ik heb wat schrik dat de aankoop overbodig gaat zijn.

Ik zoek eigenlijk een lens die meer -hoe moet ik dit zeggen- wazige achtergronden kan creëren.

Kan iemand me meer info hierover geven?
    https://www.facebook.com/JPictures.Photography

Re: nikon 16-85 mm

Als je eens zoekt die lage scherptediepte heeft (en dus wazige achtergronden kan geven), dan heb je een lens nodig met een lagere f-waarde. Een goeie optie is de Nikon 50mm af-s 1.8 of de 35mm 1.8
    Ik zou je wel eerder de 50mm aanraden.

Die is zeer vriendelijk voor de portemonee
    Een andere optie is een 17-50/2.8 maar deze zijn al een stuk duurder.

De 50/1.8 is een goeie aanvulling voor jou.
    Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Ik heb eens rondgekeken op internet en de 35 mm staat me wel nog aan. Is deze ook all round te gebruiken?
      Mijn oog was ook gevallen op een 40mm micro maar deze is zuiver voor macro zeker?
      https://www.facebook.com/JPictures.Photography

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J-Picture Bekijk bericht
        Ik heb eens rondgekeken op internet en de 35 mm staat me wel nog aan. Is deze ook all round te gebruiken?
        Mijn oog was ook gevallen op een 40mm micro maar deze is zuiver voor macro zeker?
        Nee hoor, kan je voor alles inzetten.....
        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door J-Picture Bekijk bericht
          Wat bedoel je met all round gebruiken ivm die 35mm ?
          Het is een fixed 35mm. Ik heb beide lenzen, de 35mm 1.8 en de 50mm 1.8.
          De 35mm is handiger als geen specifiek doel voor ogen hebt. De 50mm is beter voor detail shots, portret (iets minder voor close-up) en goed voor een zeer lage scherptediepte.
          De 35mm kan soms een iets onrustiger achtergrond creëren, maar meestal valt het mee.

Ik heb toevallig nog een shot online staan met die 35mm, ik zal je die even in een pm sturen.

Tenzij je echt wat meer naar macro zou gaan zou ik niet die 40mm nemen. Die kan je natuurlijk ook als gewone lens gebruiken, maar dan is ze nogal minder lichtsterk als de 35mm/1.8, en voor macro is 40mm nogal kort.
          Last edited by Eanx; 18 november 2012, 21:27.
          Nikon shooter - Samyang fan

Comment

ik heb een 16-85 lens en ben daar zeer tevreden over natuurlijk zijn prime lenzen zeer goed
            maar als jeeen lens wil waar je meer dab 80%van u foto's kunt trekken is dit wel een super lens
            gezien de prijs/kwaliteit verhouding

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keyserke Bekijk bericht
              ik heb een 16-85 lens en ben daar zeer tevreden over natuurlijk zijn prime lenzen zeer goed
              maar als jeeen lens wil waar je meer dab 80%van u foto's kunt trekken is dit wel een super lens
              gezien de prijs/kwaliteit verhouding
              +1 Ik heb deze ook en ik ben er ook zeer tevreden over,staat er meestal op bij mij en is goed voor zoals aangegeven 80% van wat je fotografeerd.
              zeer mooi bereik zowel groothoek als tele en scherp tot in de hoeken op elk brandpunt.
              Kost wel wat veel maar is toch een dikke aanrader.

grtz

Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Alleen is je achtergrond nog steeds redelijk scherp op 5,6 bij de 85mm. Ik zou zelf eerder kijken voor bijvoorbeeld een tamron of sigma met het bereik van 17-50 en f2.8 over het gehele bereik.
                Groeten Remco.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Nee hoor, kan je voor alles inzetten.....
                  yep...das waar.
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ben je zeker dat het aan de lens ligt? Wazige achtergronden (dus beperkte scherptediepte of Depth of Field --> DOF), dat is een ruim begrip, en het is afhankelijk van een aantal factoren: de afstand tot het onderwerp, scherpstelpunt, afstand onderwerp-achtergrond, mate van gewenste onscherpte, diafragma, brandpuntafstand...
                    Misschien gebruik je je camera niet zoals het hoort om een beperkte DOF te bereiken. Welke instellingen gebruik je? Welke programma-stand?
                    Vertel eens iets meer, zet er misschien een voorbeeldfoto bij met exif. Misschien heb je in eerste instantie geen andere lens nodig.
                    D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Als je wazige achtergrondjes wilt, zal de 16-85 geen goeie aanvulling zijn op het kitlensje dat je nu hebt.
                      Voor (bijna) dezelfde prijs als de 16-85 heb je de 35mm F1.8 én 85mm (AF-D) F1.8 Met deze combi kom je al een heel eind hoor ! Beide een van de heerlijkste (en budgetvriendelijke) lensjes.
                      It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

Working...
                      X