Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Af-s 40mm f/2.8d dx micro-nikkor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Af-s 40mm f/2.8d dx micro-nikkor

Hallo iedereen,

Ik zou graag een macro lens aanschaffen voor product fotografie.
    Mijn zin was gevallen op de AF-S 40mm nikkor van Nikon.

Is dit een goede keuze of zijn er andere alternatieven?

Objecten die dienen te fotograferen zijn tussen 2cm tot +/- 1meter.

Mischien niet onbelangrijk mijn andere lenzen:

50mm 1.8 nikkor
    18-105 mm nikkor
    14mm Samyang
    55-200mm Sigma
    Like it Facebook
    Flikr
    Website Original Frame

Re: Af-s 40mm f/2.8d dx micro-nikkor

Prima voor productfotografie; voor algemene fotografie denk ik ook fijner dan je 50mm.
    Sony en Olympus
    Fotoseries

Comment

die 50 was een prachtige aankoop omdat die goedkoop is
      Iemand nog een suggestie?
      Like it Facebook
      Flikr
      Website Original Frame

Comment

Voor hele kleine objecten (2 cm) neem je beter een langere macro lens omdat je dan verder van je onderwerp kan staan.
        Met een 40mm macro moet je voor 1:1 macro al bijna tegen je onderwerp gaan duwen, je hebt maar een paar cm tussen je lens en je onderwerp.
        Natuurlijk ... als je onderwerp niet leeft is dat al zo erg niet... een muntstuk wordt niet bang van je lens

Een veel gemaakte keuze is een macro objectief in de 100mm range.
        Bv:
        Nikon 105 VR micro (gestabiliseerd)
        Sigma 105 OS macro (gestabiliseerd)
        Tamron 90mm macro (nt gestabiliseerd)
        Tokina 100mm macro (nt gestabiliseerd)

Voor grotere objecten zal een 40mm macro beter werken omdat je niet zover moet gaan staan.

Je moet zelfs even nadenken wat voor jou comfortabel gaat werken.
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

40mm is erg kort. Een 1:1 vergroting krijg je op de kortste scherpstelafstand. Die zal bij deze lens erg klein zijn, waardoor je verlichtingsproblemen kunt krijgen (schaduwen...)
          Ikzelf gebruik de Tamron 60 F2, trage AF, maar die gebruik ik niet voor macro, dan werk je beter manueel. Wel een erg scherpe lens, niet zwaar en erg compact.
          Daarnaast heb ik de Sigma 150 F2.8, superlens. Kortste afstand is +/-40cm (van het sensorvlak, dus een 25-tal cm voor de lens)
          Voor grotere objecten heb je geen macrolens nodig (maar het mag een macro zijn, natuurlijk), je komt sowieso niet in het macrogebied van je lens. Neem dan een goede prime (vervorming, scherpte in de hoeken, vignetering), en ga op voldoende afstand staan om het geheel in beeld te krijgen.
          Last edited by mnoach; 19 november 2012, 13:08.
          D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
            40mm is erg kort. Een 1:1 vergroting krijg je op de kortste scherpstelafstand. Die zal bij deze lens erg klein zijn, waardoor je verlichtingsproblemen kunt krijgen (schaduwen...)
            Ikzelf gebruik de Tamron 60 F2, trage AF, maar die gebruik ik niet voor macro, dan werk je beter manueel. Wel een erg scherpe lens, niet zwaar en erg compact.
            Daarnaast heb ik de Sigma 150 F2.8, superlens. Kortste afstand is +/-40cm (van het sensorvlak, dus een 25-tal cm voor de lens)
            Voor grotere objecten heb je geen macrolens nodig (maar het mag een macro zijn, natuurlijk), je komt sowieso niet in het macrogebied van je lens. Neem dan een goede prime (vervorming, scherpte in de hoeken, vignetering), en ga op voldoende afstand staan om het geheel in beeld te krijgen.
            Ook voor afstanden rond 1 meter zal een macrolens scherper zijn, minder vertekening geven en waarschijnlijk minder kosten dan "een goede prime" (tenzij je die al hebt natuurlijk).

Comment

Daarom schreef ik ook "heb je geen macrolens nodig (maar het mag een macro zijn, natuurlijk)"
              Sowieso moet je lenzen individueel vergelijken, macro's presteren doorgaans inderdaad heel goed, maar dat is geen wet van Meden en Perzen. Ook kun je een tweedehands exemplaar vinden, macro of niet, dat perfect aan je noden voldoet.
              Mijn punt was, dat je voor grotere onderwerpen het macrobereik niet gaat gebruiken, en dat dit dus geen criterium moet zijn bij de aankoop, tenzij je per se een macrolens wil voor andere doeleinden.
              D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Working...
              X