Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke kiezen: Canon 18-200mm of Sigma 18-200mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke kiezen: Canon 18-200mm of Sigma 18-200mm

Kunnen jullie me aub helpen kiezen.
    Ik wil hééééééééél graag een lens waar ik veel mee kan. Vooral snel van brandpuntafstand wisselen. En ik wil meer kunnen zoomen als mijn andere lens 17-75mm. En ik wil graag mijn achtergrond onscherp kunnen maken.
    Ik weet dat het minder kwalitatieve lenzen zijn, maar tja, voor zo een amateurfotograaf als ik denk ik niet dat het echt gaat doorwegen op het gebruiksgemak.
    Het is vooral nu ik kindjes heb, dat ik hen wil vastleggen (er is momenteel weinig tijd voor echte fotografie hobby). Ze gaan vliegensvlug van de ene hoek naar de andere in de kamer. En aangezien ik geen leuk moment wil missen dacht ik aan één van deze lenzen.

Op dit moment is er een cashback actie van canon. Dus de lenzen zouden ongeveer even duur uitkomen.
    Alleen vind ik dan weer extra handig aan de Sigma dat hij een knopje heeft waarmee je de lens kunt vergrendelen en er komt standaard een zonnekap bij. De Canon zou dan toch net weer wat scherpere foto's geven.

Wat zouden jullie in mijn plaats aanschaffen. Vooral de vergrendeling lijkt me een pluspunt tussen rondrennende kindjes. (Zeker als ik achter hen aan moet hollen en geen tijd heb de camera aan de kant te leggen.)

Re: Welke kiezen: Canon 18-200mm of Sigma 18-200mm

zet een Canon op je Canon.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ja, dat is ook mijn natuurlijke gevoel. Kan toch niet anders dan dat die het beste met elkaar matchen ;-)
      (maar de sigma kan ik 2dehands kopen en er zit een vergrendeling op :-p)

Ik blijf verder twijfelen. Zou daarom toch graag wat meer feedback willen van mensen die met één van deze of beide lenzen ervaring hebben.
      Ik wil niet gewoon zo maar op mijn gevoel en op merknaam afgaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Agalma Bekijk bericht
        En aangezien ik geen leuk moment wil missen dacht ik aan één van deze lenzen.
        Koester die illusie niet, want dat gaat toch niet lukken. Je kan je beter concentreren op het goed vastleggen van leuke momenten met een goede lens.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik denk dat de Canon, Sigma en Tamron superzoomlenzen allemaal ongeveer dezelfde beedlkwaliteit geven.
          In het center valt de scherpte gewoonlijk nog wel mee, maar de zuikanten en zeker de hoeken zal je nooit echt scherp krijgen met zo'n superzoomlens.

Zolang je geen grote afdrukken wil maken is dat eigenlijk geen probleem, als dat wel de bedoeling is, dan zullen de beeldfouten (onscherpe hoeken) wel direct opvallen.
          Een superzoomlens is heel handig door het grote zoombereik, maar daarvoor krijg je wel minder scherpe foto's in de plaats.

Als je echt een mooie onscherpe achtergrond wil, dan zijn die lenzen daarvoor ook minder geschikt.

Een goede aanvulling op de kitlens (is het soms een 17-85 ? want een 17-75 heb ik nog niet gezien). is de Canon EF-S 55-250 IS, die is optisch een heel stuk beter dan eender welke 18-200 (zelfs 18-270 bij Tamron).
          Maar dan zal je wel lenzen moeten wisselen om van 17 tot 250mm te geraken.

Als de lens dan ook nog eens moet dienen om er binnen foto's mee te maken, dan zal dat meestal tegenvallen omdat die lenzen niet lichtsterk zijn.
          Zelfs met de duurdere lenzen blijft het bijzonder moeilijk om deftige foto's te maken van rondcrossende kinderen, je moet dan ook nog héél veel geluk hebben om "het juiste moment" vast te leggen op een foto.
          Last edited by Black B@ndit; 16 november 2012, 12:00.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

het is idd een 17-85 kitlens.
            (binnen trek ik standaard met flits : speedlite+omnibounce)

Aan de 55-250 heb ik ook gedacht. Maar dan zit ik weer met het wisselen van de lens en daar ben ik geen fan van. Ik ben zo mega chaotisch in mijn hoofd en doen.
            Ik had eerder een sigma 18-50mm F2.4 en een 28-200 (zonder beeldstabilisator) Beiden waren mijn vriendjes niet echt. Ik had steeds spijt dat ik met een foute lens trok. Nu goed, zal alles te maken hebben met mijn onkunnen, en ja, dan voel ik me wel dom op dit forum. (ik werd vooral héél zenuwachtig van de beslissing maken van de lens en de foute kiezen en weer veranderen enz.)
            Maar daarom wil ik nu een paar jaartjes verder kunnen zonder een miskoop te doen :-s.

Ik ben trouwens best tevreden over mijn kitlens, alleen mis ik de zoom.
            Ik heb deze toen ook genomen omdat die beeldkwaliteit beter zou zijn dan de 18-200mm kitlens maar hier heb ik achteraf precies spijt van gehad. (puur dan om het zoomberijk, ik kan natuurlijk niet vergelijken kwa scherpte)
            Ik kan nu natuurlijk niet goed inschatten hoe hard ik het 'storend' ga vinden om ofwel onscherpere foto's te hebben ofwel om van lens te moeten wisselen.

Hangt natuurlijk van het doel af. Soms heb ik liever een minder kwalitatieve foto dan het gemis van het geweldige moment. Op andere momenten vloek ik 1000x omdat het oog net niet scherp genoeg is.

En dan denk ik ook wel eens ga ik die onscherpte echt zien ik ben redelijk kritisch op foto's, maar ik ben ook geen prof hé.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Agalma Bekijk bericht

Ik blijf verder twijfelen. Zou daarom toch graag wat meer feedback willen van mensen die met één van deze of beide lenzen ervaring hebben.
              Ik wil niet gewoon zo maar op mijn gevoel en op merknaam afgaan
              De Canon is optisch de betere, met name aan de lange kant en daar kopen velen zo'n lens voor ("meer zoom"is de wens van velen)
              De Sigma voegt weinig toe aan een kortere standaardzoom omdat hij op 200 niet goed genoeg is.

Comment

bedankt hier ben ik al veel mee.
                De Canon is ook wat lichtgevoeliger en dat vind ik dan ook weer een pluspunt. Vandaar keuze Canon tov de Sigma.

Ondertussen ben ik dan weer aan het twijfelen of ik voor hetzelfde budget dan toch niet beter de 55-250mm neem + een 50mm F2.4. Maar ja, dan zit ik weer met de wissels.
                Zit er echt zo een groot kwaliteitsverschil tussen de 18-200 en de 55-250?

(Ik heb daarstraks de Canon 18-200 eens kunnen testen op mijn man zijn werk en het valt me op dat die heel stroef werkt. Is dit normaal voor zo'n zoomlenzen? Is echt een groot verschil met mijn kitlens)

Comment

Welke lenzen heb je behalve die ene kitlens ?

Als ik jou was, zou ik eens kijken naar een 85/1.8 of zo voor echt mooie foto's van je kinderen. En als je daarnaast een 18-200 wil voor het gemak van het ruime bereik, dan vind je die zeker ook tweedehands. Canon zal wel beter zijn dan de originele (oude) Sigma 18-200, maar ondertussen hebben zowel Sigma als Tamron ook nieuwere versies van dit soort superzooms die wel goed zijn. Sigma's 18-250 HSM bv. vond ik wel OK. Maar voor binnen is die 17-85 toch al wel voldoende zou ik denken. Of heb je zo'n ruim huis dat je 200mm nodig hebt ? In dat geval koop je beter meteen ook een goeie flitser.

18-200/250/270 voor buiten kan wel handig zijn, en de recente versies van de verschillende producenten verschillen niet zo heel veel van elkaar.
                  Maar voor binnen... ?
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                    Welke lenzen heb je behalve die ene kitlens ?

Of heb je zo'n ruim huis dat je 200mm nodig hebt ? In dat geval koop je beter meteen ook een goeie flitser.

18-200/250/270 voor buiten kan wel handig zijn, en de recente versies van de verschillende producenten verschillen niet zo heel veel van elkaar.
                    Maar voor binnen... ?
                    Lol zo een huis heb ik helaas niet.
                    Meer eh, heb ik ergens gepost dat het enkel voor binnen is?
                    Dat ik het leuke met kindjes, je leeft meer van de tijd buiten :-D, op uitstapjes, op vakantie, ...

Ik ga even mijn post aanpassen want de Sigma is afgevallen (vooral om de lichtgevoeligheid dan)
                    Alvast dank voor alle reacties

Comment

Working...
                    X