Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon lens voor zaalsport

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Nikon lens voor zaalsport

    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
    nikon heeft dit probleem niet... er bestaat een snel 50mm f1.8 af-s lensje

    TS heeft bij mijn weten een Nikon, dus wat Canon kan of doet is vermoedelijk weinig relevant...
    Ik wist dat TS een Nikon had, maar omdat je het had over een lensje van 100€ dacht ik dat het over een gelijkaardig objectief ging als de Canonvariant. My mistake...
    Fotografie is leren kijken.
    http://johanluyckx.weebly.com

    Comment


    • #17
      Re: Nikon lens voor zaalsport

      ik heb vandaag met mijn 18-200 een hele reeks op 50mm geschoten en dit is een goede lengte als ik aan dezelfde kant van het net sta als de spelers.
      dus ik denk dat ik sowieso nu al voor een 50 mm ga.
      zou ik een 1.8 nemen of is de meerprijs voor de 1.4 het waard ...
      Groeten Svenny007
      Lier (BE)

      (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

      Comment


      • #18
        Re: Nikon lens voor zaalsport

        Oorspronkelijk geplaatst door svenny007 Bekijk bericht
        ik heb vandaag met mijn 18-200 een hele reeks op 50mm geschoten en dit is een goede lengte als ik aan dezelfde kant van het net sta als de spelers.
        dus ik denk dat ik sowieso nu al voor een 50 mm ga.
        zou ik een 1.8 nemen of is de meerprijs voor de 1.4 het waard ...
        Neem de 50mm 1.8 af-s. De 1.4 kost dubbel zoveel en is zeker niet dubbel zo goed. De bouwkwaliteit is zelfs gelijk, en optisch lopen ze ook vrij gelijk. Het enige echte voordeel van de 1.4, is de 1,4... en om daar nu 2x zoveel voor te betalen.
        Nikon shooter - Samyang fan

        Comment


        • #19
          Re: Nikon lens voor zaalsport

          Oorspronkelijk geplaatst door svenny007 Bekijk bericht
          zou ik een 1.8 nemen of is de meerprijs voor de 1.4 het waard ...
          de 1.4 is z'n meerprijs waard als je het nodig hebt... maar dat moet jij uitmaken... hoe donker zijn de zalen?
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #20
            Re: Nikon lens voor zaalsport

            Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
            de 1.4 is z'n meerprijs waard als je het nodig hebt... maar dat moet jij uitmaken... hoe donker zijn de zalen?
            de zalen zijn verschillend.
            onze thuiszaal is redelijk goed verlicht met TL lampen. soms is het in een donkere turnzaal van een school te doen.
            maar ik ga de 50mm f1.4G AF-S nemen
            anders ga ik later misschien spijt hebben en ik heb het geld ervoor.
            is een uv filter ook aan te raden of is dit puur ter bescherming van de lens

            in de plaatselijke shop kost hij 309 Euro met 30 euro Nikon kassakorting afgetrokken.
            is hij elders goedkoper te verkrijgen of is dit een goede prijs ?

            bij konijnenberg kost hij 339 euro maar daar spreken ze ook van een cashback maar niet hoeveel, ik denk waarschijnlijk ook 30 euro.
            Groeten Svenny007
            Lier (BE)

            (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

            Comment


            • #21
              Re: Nikon lens voor zaalsport

              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
              trust me? laat eens zien waar je dit toepast! foto's... ik kan je heel wat voorbeelden geven waar je met een f2.8 lens en een D90 geen enkele deftige foto zal maken... wegens te donker (en een speedlight dat zullen ze graag hebben die sporters)... maar wel met een prime 85mm, 50mm op f1.4... trust me... een 50mm F1.8 lens is goedkoper als een 70-200mm + SB910 (100€ tegenover 1200€+400€)
              Larie! De snelheid van de AF van een VR1 70/200 hoeft niet onder te doen tov de VRII versie. Daarnaast focust 'm een tikkeltje dichterop. Maar een snelle 70-200 is alsnog het standaard objectief voor indoor kwesties (op DX, alsook D90). En ik weet dat ook jij dit weet. En wanneer een 70-200 het niet haalt qua f-snelheid, kan je misschien nog enkel een "prime" bovenhalen, ofwel desnoods de situatie oplichten. Maar een 85mm focust imho absoluut niet sneller dan een 70/200 vr1. En die Af-focussing is imho prioritair (sport kwestie), want dat is hoe het de dag van vandaag werkt! Don 't be an ass: "floue" shot is een 'no go', onderbelichte shot wordt opgelicht (you know how it works). Niet echt mooi gesteld, maar wel de realiteit. Op een D90 is hét top-objectief de 70-200 VR1, if you like it or not. Op DX is de VRII even goed, maar veel te duur.
              Dus ja, je maakt er maar wat van zoals je het zelf wilt...
              Whatever, ik wou enkel TS helpen...

              Cheers,
              F.

              Comment


              • #22
                Re: Nikon lens voor zaalsport

                Oorspronkelijk geplaatst door Fibonacci Bekijk bericht
                Larie! De snelheid van de AF van een VR1 70/200 hoeft niet onder te doen tov de VRII versie. Daarnaast focust 'm een tikkeltje dichterop. Maar een snelle 70-200 is alsnog het standaard objectief voor indoor kwesties (op DX, alsook D90). En ik weet dat ook jij dit weet. En wanneer een 70-200 het niet haalt qua f-snelheid, kan je misschien nog enkel een "prime" bovenhalen, ofwel desnoods de situatie oplichten. Maar een 85mm focust imho absoluut niet sneller dan een 70/200 vr1. En die Af-focussing is imho prioritair (sport kwestie), want dat is hoe het de dag van vandaag werkt! Don 't be an ass: "floue" shot is een 'no go', onderbelichte shot wordt opgelicht (you know how it works). Niet echt mooi gesteld, maar wel de realiteit. Op een D90 is hét top-objectief de 70-200 VR1, if you like it or not. Op DX is de VRII even goed, maar veel te duur.
                Dus ja, je maakt er maar wat van zoals je het zelf wilt...
                Whatever, ik wou enkel TS helpen...

                Cheers,
                F.
                met VR ben je hier echt niet geholpen... een sport als volleybal of baskebal heeft een sluitertijd nodig van 1/250-500 om je beeld te bevriezen... ik wil jouw foto's wel eens zien die je met VR gemaakt hebt van binnen sport, met een lagere sluitertijd van een sporter in volle beweging... je VR zal jouw beweging wel compenseren maar niet de sporter z'n beweging... ik kan en heb al foto's laten zien hoe ik het doe... en ik kan je ook foto's laten zien waar ik met een 70-200mm VR er niet in slaag in dezelfde zaal...

                je helpt de TS best met correcte informatie, en nog beter, met ervaring en voorbeeld foto's...

                enkele voorbeeldjes...

                ISO800 - F2.8 VR 200mm 1/60 beweging niet bevroren


                ISO800 - F1.4 85mm 1/640 duidelijk bevriezen van de beweging


                ISO800 - F1.6 85mm 1/250 dit is op't randje... gezicht is bevroren, doch hand niet, die bewoog nog te snel... dus beter 1/500 of hoger...


                ISO1600 F1.6 85mm 1/640 alles bevroren...
                Last edited by d_oracle; 19 november 2012, 00:57.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #23
                  Re: Nikon lens voor zaalsport

                  Djeeez d_oracle.... Een plaatselijke shootdown over technische kwesties heeft TS gewwon geen kl*ten aan. Des te meer als je mijn post herleest... Whatever, ik weet dat je genoeg weet, en als je wilt gaan we verder in PM... (Ik heb een grote zwarte :-) Geef TS gewoon een VR1 70-200/2.8 op zijn D90, and there 's just no substitute (prijs/kwaliteit, een geregeld feit!!)... ga je'm werkelijk een prime opzadelen?! Really?! d_oracle, ik moet je absoluut niks uitleggen... hey no, straks kom 'k je om uitleg vragen! Maar bon, ondertussen, wees 'n vent!

                  Cheers,
                  F.

                  Comment


                  • #24
                    Re: Nikon lens voor zaalsport

                    ik denk dat ik met 70mm te dicht bij het onderwerp ga staan.
                    op 50mm kreeg ik de spelers mooi in beeld en nog wat plaats voor de bal...
                    70mm zal pas goed zijn als ze aan de andere kant van het veld spelen, maar dan hangt er een net in de weg en moet ik onder het net schieten dat er dan meestal storend mee op staat.

                    ik heb daarnet gezien dat er een
                    Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX DC HSM
                    en een
                    Tokina AF 50-135mm f/2.8 AT-X Pro DX
                    bestaat....
                    Groeten Svenny007
                    Lier (BE)

                    (Nikon D90 + AF-S Nikkor 18-200mm + AF-S Nikkor 12-24 + SB-900) (Nikon P510) (Nikon AW100)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Nikon lens voor zaalsport

                      Oorspronkelijk geplaatst door svenny007 Bekijk bericht
                      ik heb daarnet gezien dat er een
                      Sigma AF 50-150mm f/2.8 EX DC HSM
                      en een
                      Tokina AF 50-135mm f/2.8 AT-X Pro DX
                      bestaat....
                      niet doen... je komt met f2.8 te kort! ga voor F1.8 of f1.4, de kwaliteit zal veel beter zijn met zo'n prime als met een zoom.
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #26
                        Re: Nikon lens voor zaalsport

                        Voor zaalsporten heb je 2 aspecten zeker nodig:
                        - een objectief dat snel scherpstelt. Dus een objectief met AF-S of equivalent
                        - een lichtsterk objectief van minimmaal F2.8 of beter 1.4 of 1.8

                        Met een 70-200 2.8 is op 1/500 (1/400 is voor mij de ondergrens) goed te werken in een zaal als je genoegen neemt met iso 4000 tot iso 6400. De echte topsport hallen zijn vaak iets beter verlicht en dat scheelt dan soms een halve tot een hele stop maar meer niet.

                        De foto's van D-oracle illustreren mooi de grenzen van de keuzes = wet van behoud van ellende.
                        Groetjes, KC
                        www.sportbeelden.com

                        Comment


                        • #27
                          Re: Nikon lens voor zaalsport

                          Neem maar een prime, zeker als je camera niet 'veilig' hoog kan in de iso's.
                          50 of 85mm oid
                          Ik heb zaalvoetbal gefotografeerd met 70-200 f2.8 en daar moest de iso naar 2000-2500 om wat scherpe actie te kunnen bevriezen, op een D90 heb je dan een erwtensoep aan ruis.

                          Comment

                          Working...
                          X