Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macrolens voor Nikon D3000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macrolens voor Nikon D3000

Hallo allemaal

Ik ben beginnend hobbyfotograaf. Ik heb een Nikon D3000 18-55VR kit. ik heb ook een AF-S DX Nikkor 55-300mm f/4.5-5.6G ED VR.
    Ik zou graag wat experimenteren met een macrolens. Vooral voor het fotograferen van bloemen, maar indien mogelijk zouden ook insecten tot de mogelijkheden mogen behoren.
    mijn budget ligt echter niet zo erg hoog en zou niet (veel) meer dan 400€ willen spenderen.
    Bij Bastiaens (is voor mij vlakbij) kom ik enkele interessante aanbiedingen tegen denk ik.
    Waar de vier eerste binnen het budget vallen (net niet maar (veel) beter is beter)
    Nikon AF–S DX Micro Nikkor 40mm f2.8G
    NIKON KASSAKORTING 20 EURO REEDS AFGETROKKEN 205.00
    Nikon 60mm f/2.8G ED AF–S Micro
    NIKON KASSAKORTING VAN 40 EURO AFGETROKKEN 439.00
    Nikon 60mm f2.8D AF Micro
    NIKON KASSAKORTING 40 EURO AFGETROKKEN 415.00
    Nikon AF–S DX Micro Nikoor 85mm 3.5 G VRII
    NIKON KASSAKORTING VAN 40 EURO AFGETROKKEN 409.00

welk is aanvullend voor mijn apparatuur de beste keuze? ... Of is er toch nog een andere, betere mogelijkheid?
    http://www.flickr.com/photos/rat_babysnake/

Re: macrolens voor Nikon D3000

Heb je ook al naar de Sigma's, Tamron's en Tokina's gekeken en voor degene met een klein budget, maar ook voor die met een groter, ga eens naar de afdeling "te koop" hier beneden.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Neen ik heb nog niet bij de andere merken gekeken. Ik nog niet lang op zoek en kwam de aanbiedingen van Nikon tegen, ik vroeg me af of dit een mooie deal is. maar ik zal er zeker eens naar kijken.
      Bij aangeboden hier op het forum kom ik er helaas meestal niet uit wat een macrolens is, mijn kennis is dan ook erg beperkt.

Comment

Als je ook insecten wil fotograferen, zal 40mm. wat kort zijn in mijn ervaring.
        60mm. is al beter.
        Met de Nikon 60mm f2.8D AF Micro fotografeer ik heel veel insecten, 't is vooral een kwestie van leren omgaan met de beestjes.
        Enkel voor de erg schuwe, gebruik in meer millimeters, meestal de Nikkor 105mm. met stabilisatie,
        soms gebruik ik een sigma 180mm. macro, maar slechts in uitzonderlijke gevallen.

Besluit: onder de 60mm. zou ik je niet aanraden,
        vanaf 60mm. kan je al heel veel beestje fotograferen, mits wat oefening, en kennis van hun gedragingen.
        Opgelet, macro fotografie is niet makkelijk, velen voelen zich geroepen, weinigen houden het vol.

Heb geen idee of tweedehands aankoop van een macrolens voor U een optie is,
        heb 2 van mijn macrolenzen tweedehands gekocht, vaak worden macrolenzen snel weer van de hand gedaan, als macro tegenvalt bij de eigenaar.
        Je bespaart dan snel enkele honderden euro.

Succes bij je keuze.
        Last edited by pacha; 9 november 2012, 18:45.
        Nikon D7000, en wat glas.
        http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door babysnake Bekijk bericht
          Bij aangeboden hier op het forum kom ik er helaas meestal niet uit wat een macrolens is, mijn kennis is dan ook erg beperkt.
          Dat heb ik er eigenlijk altijd gewoon bij zien staan.
          Vaak is een prime met 2.8 een macro, maar niet altijd.
          De lenzen, die je opnoemt, zijn niet zo geschikt voor insecten, misschien gaat de 85mm nog net, omdat de afstand erg kort wordt.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            De lenzen, die je opnoemt, zijn niet zo geschikt voor insecten, misschien gaat de 85mm nog net, omdat de afstand erg kort wordt.
            Ik gebruik de 85mm en insecten lukt aardig met deze lens.
            Je moet echter wel opletten dat je bij het dichterbij komen niets raakt waar het beestje op zit. Dit is wel makkelijker bij een lens met meer mm.
            Grt, Amaat
            The fun begins where the road ends
            BD Lidnummer : BD2057BE

Comment

Bedankt voor de reacties, hier heb ik wat aan. Het fotograferen van insecten is zoals ik eerder aanhaalde een welkome extra als het mogelijk is, maar geen must. Ik ben me er wel van bewust dat een klein budget heel wat beperkingen met zich mee brengt (maar daarom nog niet minder uitdagend is), daar zal ik me bij neer moeten leggen. Ook de D3000 brengt al zijn beperkingen met zich mee. overkill aan lens lijkt mij dan ook wat overdreven, een body van 2000€ behoort de eerste jaren toch niet tot de mogelijkheden.

Heb je ook al naar de Sigma's, Tamron's en Tokina's gekeken
              van Sigma is de 50/2.8 EX DG Macro binnen de prijsklasse. Ook de Sigma 70mm F2.8 EX DG Macro kan er binnen vallen als ik hem online in het buitenland bestel.

van Tamron vind ik de Tamron 60mm F2.0 Di II Macro 1:1 Nikon en ook de Tamron 90mm F2.8 DI Macro 1:1 Nikon binnen de prijsklasse aangeboden bij konijnenberg. (verder weg voor mij)

Bij eerste zoekresultaten lijkt de Tokina te duur.

Zijn deze merken beter dan Nikkor

Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
              Als je ook insecten wil fotograferen, zal 40mm. wat kort zijn in mijn ervaring.
              60mm. is al beter.
              Met de Nikon 60mm f2.8D AF Micro fotografeer ik heel veel insecten, 't is vooral een kwestie van leren omgaan met de beestjes.
              Enkel voor de erg schuwe, gebruik in meer millimeters, meestal de Nikkor 105mm. met stabilisatie,
              soms gebruik ik een sigma 180mm. macro, maar slechts in uitzonderlijke gevallen.

Besluit: onder de 60mm. zou ik je niet aanraden,
              vanaf 60mm. kan je al heel veel beestje fotograferen, mits wat oefening, en kennis van hun gedragingen.
              Opgelet, macro fotografie is niet makkelijk, velen voelen zich geroepen, weinigen houden het vol.

.
              De lenzen van 105mm en meer vallen buiten het budget, ook bij de andere merken en online kopen vallen ze een stuk duurder uit. Opvallend is dat de 85 goedkoper is dan de 60mm lenzen, ikzelf heb geen idee wat dan wel de meerwaarde van de 60mm zou kunnen zijn.

Ik ben nog maar beginnend geïnteresseerd. ik heb mijn toestel helemaal niet gekocht met het idee om er veel verder in door te groeien, ik wou gewoon een kwalitatief toestel kopen. Tijdens de solden (2jaar terug) leek dit toestel me de betere keuze boven een Compactcamera. Ik ben echter steeds meer met het toestel op stap, en fotografeer van alles en nog wat. Of ik een volhouder ben valt dan ook maar af te wachten, ook hier en ik me van bewust. Dit is dan ook 1 van de redenen (maar niet de enige) van het beperkte budget.

Insecten is niet het hoofddoel, ik hou erg van het fotograferen van bloemen, maar 200€ extra heb ik er wel voor over tegenover de 40mm, zeker als de rest van de kwaliteiten dan ook nog hoge liggen

Oorspronkelijk geplaatst door Amaat Bekijk bericht
              Ik gebruik de 85mm en insecten lukt aardig met deze lens.
              Je moet echter wel opletten dat je bij het dichterbij komen niets raakt waar het beestje op zit. Dit is wel makkelijker bij een lens met meer mm.
              Hoofd besluit is tot op heden dat de 85 voor mij de betere keuze is bij nieuw aankoop.

Ik wil de optie van tweede hands niet uitsluiten, ook de 55/300 kocht ik tweedehands. Echter moet ik (zonder begeleiding van een ervaren persoon) vertrouwen op het woord van de verkoper.
              Als je de nodige kennis hebt zal hier bij aangeboden best wel wat mooie koopjes tussen staan, echter hoe langer ik er op zoek hoe minder ik er aan uit kom.

Ook online kopen is een besparende optie waar ik wat sceptisch tegenover sta (om meerdere redenen). Als ik echter de prijsverschillen vergelijk dan wordt het soms toch wel moeilijk om niet te zwichten.

Comment

De lenzen van 105mm en meer vallen buiten het budget, ook bij de andere merken en online kopen vallen ze een stuk duurder uit. Opvallend is dat de 85 goedkoper is dan de 60mm lenzen, ikzelf heb geen idee wat dan wel de meerwaarde van de 60mm zou kunnen zijn.
                De 60mm is lichtsterker. Over de Nikon 85 micro nikkor lees ik geen geweldige dingen op het internet. Het zal wel geen slechte lens zijn; maar prijs/kwaliteit zou ik rond de 100mm toch naar Tokina/Sigma/Tamron.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Hoe belangrijk is die lichtsterkte voor de doeleinden die ik voor ogen heb?
                  Op deze pagina http://www.besteproduct.nl/Objectieven_lenzen/Ranking/1 , komt die 85mm er toch niet zo slecht uit zou ik denken. De hoogst scorende lenzen (op alle gebied) zijn ook de duurdere lenzen.

Comment

Babysnake,
                    denk dat je er best uitkomt, door een lens te proberen op je eigen camera.
                    Je hebt gewikt en gewogen, je budget is bepaald, nu is het ogenblik gekomen, om tot actie over te gaan.
                    Hoe meer je nog zal gaan lezen, en hoe meer verschillende meningen je nog zal krijgen op je vragen,
                    hoe minder je er zal aan uit geraken.

Toen ik mijn eerste macrolens wou aanschaffen, 3 jaar geleden, had ik dezelfde vragen en dezelfde twijfels,
                    uiteindelijk ben ik op een advertentie, hier op het forum afgegaan, een 60mm. micro Nikor,
                    heb de lens even op mijn camera gezet, en meteen gekocht, 250 euro.
                    Gebruik deze lens nog altijd, momenteel bijna dagelijks voor het fotograferen van paddenstoelen,
                    de lens is licht en zeer handelbaar, verkies deze boven de 105mm. micro Nikkor, voor het werk laag bij de grond, zoals om paddenstoelen te fotograferen.

Toen ik de 180mm. macro aanschafte ben ik eveneens op een advertentie hier op het forum afgegaan, heb de lens getest bij de eigenaar en meteen gekocht, 375 euro.
                    Heb er al 2 jaar plezier aan gehad, al ligt ze nu in de kast, sinds de aanschaf van de 105mm. VR.

De 105mm. macro lens heb ik eerst via een kennis fotograaf, mogen uittesten gedurende een dag lang, was meteen onder de indruk van dit juweeltje,
                    bij één van de forumsponsors, heb ik de lens via het internet gekocht, op 2 dagen tijd netjes thuis afgeleverd.

Nooit problemen gehad op deze manier, je kijkt natuurlijk even uit wanneer je tweedehands koopt.
                    Je vind op het forum trouwens een aantal tips voor het aankopen tweedehands.

Succes bij je beslissing.
                    Nikon D7000, en wat glas.
                    http://blog.seniorennet.be/pacha/

Comment

vorige week heb ik een lens gekocht. De Nikkor 85mm was schijnbaar niet leverbaar. (ben dan maar eens naar konijnenberg gereden) Deels Op aanraden van de verkoper ben ik dan voor een Tamron gegaan http://www.photozone.de/Reviews/282-...88381481237582. De eerste testten zijn bevredigend
                      Bedankt voor de raadgevingen

Comment

vorige week heb ik een lens gekocht. De Nikkor 85mm was schijnbaar niet leverbaar. (ben dan maar eens naar konijnenberg gereden) Deels Op aanraden van de verkoper ben ik dan voor een Tamron gegaan http://www.photozone.de/Reviews/282-...88381481237582. De eerste testten zijn bevredigend
                        Héél goeie keuze! Nu veel oefenen
                        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Heb dit objectief ook en ben hier héél tevreden van. Prijs/kwaliteit kan je momenteel niet beter vinden denk ik. Je hebt geen AF-S of VR maar voor macrowerk heeft dit toch weinig zin.
                          Deze foto's (LINK) zijn bijna allemaal gemaakt met dit objectief.

Enkele tips:

- laat de zonnekap maar rustig in de kast liggen want het voorste lenselement zit zover verborgen in het objectief dat deze absoluut geen nut heeft
                          - heb je de macrotechniek éénmaal onder de knie kan je voor extremere vergrotingen gebruik maken van tussenringen en/of een voorzetlens zoals de raynox dcr-250

veel plezier met je aankoop
                          D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                          Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                          Flickr - JAlbum

Comment

Oeps, sorry ik had jullie reacties gemist, ik heb per ongeluk de notificatie uitgeschakeld . Toch bedankt voor de feedback.

Het zal inderdaad veel oefenen worden, maar ik ben tot op heden erg tevreden, ik kan haast niet wachten tot er eens een stralende dag komt en ik er buiten mee aan de slag kan.
                            Om zulk een mooie foto's te maken zal ik nog echt veel moeten oefenen Eric, maar hiermee toon je aan dat ze het beoogde doel moet kunnen halen.

De tip van de zonnekap had ik al eerder gelezen, Klonk toen logisch, leuk dat je het nog eens bevestigt.
                            De tip van de tussenringen en voorzetlenzen hou ik in gedachten, maar dat zal niet voor eerst zijn.

Comment

Working...
                            X