Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens
Ja, er zijn wel meer lenzen die dat hebben, ik heb een 24/120f4.0 op een D3 en die heeft er ook last van.
Ik gebruik Lightroom 4 en die herkent je lens, na een simpele muisklik is het opgelost.
Ook andere "lensfouten" worden dan opgelost (vervorming, cromatische abberatie enz.) maar dat doen een aantal camera's ook al als je in jpeg trekt. Als je in raw trekt moet je alles zelf doen.
Re: Vignetering bij een toch niet zo goedkope lens
Ik dacht dat een D7000 met de laatste firmware zelf al correcties uitvoert in de JPEG.
In lightroom is dat makkelijk te doen onderaan zoals maltje Jozef68 zegt. Gewoon een vinkje aanvetten.
Je lens wordt dan herkent en de lensfouten (grotendeels) opgelost.
Hiervoor moet je wel in RAW fotograferen, niet in JPEG.
Lightroom kan maar een paar correcties uitvoeren in JPEG. Veel lenscorrecties zijn alleen mogelijk in RAW.
Als ik het goed begrijp:Trekken in jpeg en lightroom verbeterd dit automatisch?
In RAW trekken moet ik dus mijn lens ingeven en foto's zelf aanpassen?
Raw bestanden kun je zien zijn als digitale negatieven. Ze zijn bedoeld om een maximum aan informatie op te slaan. In de camera worden er geen bewerkingen op toegepast. Als je een Raw bestand opent zul je merken dat je meestal geen mooi beeld bekomt. Raw bestanden moeten dus per definitie worden bewerkt in een programma zoals Lightroom. Omdat er zoveel gegevens zijn opgeslagen is de marge om de beelden te bewerken veel groter en kun je dus tot een beter resultaat komen dan met een JPEG bestand.
JPEG bestanden ondergaan in de camera een reeks bewerkingen. Deze kun je instellen in het menu van je camera. De bestanden worden eveneens gecomprimeerd, hierdoor krijg je een kleiner bestand. Een JPEG beeld zal rechtstreeks uit de camera een mooier plaatje opleveren maar omdat het werd gecomprimeerd is het bereik in nabewerking is veel kleiner.
Of je rechtstreeks in de camera een lenscorectie kunt instellen in JPEG mode weet ik niet. Daarvoor moet je de mogelijkheden van jou camera eens goed bekijken, maar ik betwijfel het sterk.
Ben je niet geïnteresseerd in het bewerken van je beelden fotografeer dan in JPEG. Zelfs dan kun je een klein probleem zoals het vignet van je lens eenvoudig corrigeren in LR.
Raw bestanden kun je zien zijn als digitale negatieven. Ze zijn bedoeld om een maximum aan informatie op te slaan. In de camera worden er geen bewerkingen op toegepast. Als je een Raw bestand opent zul je merken dat je meestal geen mooi beeld bekomt. Raw bestanden moeten dus per definitie worden bewerkt in een programma zoals Lightroom. Omdat er zoveel gegevens zijn opgeslagen is de marge om de beelden te bewerken veel groter en kun je dus tot een beter resultaat komen dan met een JPEG bestand.
JPEG bestanden ondergaan in de camera een reeks bewerkingen. Deze kun je instellen in het menu van je camera. De bestanden worden eveneens gecomprimeerd, hierdoor krijg je een kleiner bestand. Een JPEG beeld zal rechtstreeks uit de camera een mooier plaatje opleveren maar omdat het werd gecomprimeerd is het bereik in nabewerking is veel kleiner.
Of je rechtstreeks in de camera een lenscorectie kunt instellen in JPEG mode weet ik niet. Daarvoor moet je de mogelijkheden van jou camera eens goed bekijken, maar ik betwijfel het sterk.
Ben je niet geïnteresseerd in het bewerken van je beelden fotografeer dan in JPEG. Zelfs dan kun je een klein probleem zoals het vignet van je lens eenvoudig corrigeren in LR.
Fuji XT-5,7artisans50mm,AstrHori14mm,Tamron18-300,fujinon30mm macro
schitterende maltwhisky op de kast
Veel lenzen hebben last van vignetering bij maximaal (of groot) diafragma. Een beetje knijpen (een stop of 2) lost het meestal op.
Zeg maar gerust dat elke lens er in meer of mindere mate last van heeft, zelfs de alleduurste die je kan vinden.
Een lens die gemaakt is voor een full-frame DSLR zal er doorgaans minder last van hebben op een crop-camera.
heb je er nog een UV filter opgedraaid ? Dan kan dat ook de oorzaak zijn ....
Vanaf 70mm
Knappe uv filter die op 18-200 zo dik is dat die op 70mm nog donkere hoeken geeft
Zelfs met een standaard uv filter mag 18mm geen probleem zijn, tenzij je filters stackt.
Knappe uv filter die op 18-200 zo dik is dat die op 70mm nog donkere hoeken geeft
Zelfs met een standaard uv filter mag 18mm geen probleem zijn, tenzij je filters stackt.
ik ken zijn expertise ni ... voor 't zelfde geld knijpt hij op 18mm telkens het diafragma dicht en doet hij dat niet op 70mm...
Comment