Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tokina of tamron ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• tokina of tamron ?

Hallo,
    Ik ben aan het twijfelen : tokina 12-24 mm f/4 of tamron 10-24 f/3,5-4,5.
    Wie heeft ervaring met deze en welke kunnen jullie aanraden ?
    Alvast bedankt.
    J.

Re: tokina of tamron ?

Hoi Jozefien, ik bezit (nog niet zo lang) de Tamron 10-24 en ben daar tot nu toe zeer tevreden over. Heb ook lang getwijfeld en ben uiteindelijk voor de Tamron gegaan.
    Ik weet niet waar je vandaan bent, maar je mag hem rustig eens testen op je eigen camera als je dat zou willen. (effe mailen dan)
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

Comment

Dag Jozefien,

Ik bezit dan weer de tokina 12-24 mm f/4 en ben daar zeer tevreden over. Stevig objectief en warme kleuren. Wel wat last van vertekening op zijn breedst en gevoelig voor flare. Nu zijn dat dingen die bij de meeste breedhoekobjectieven voorkomen. Ik heb mijn objectief ondertussen al zeven jaar en ben nog niet van plan om het in te ruilen.
      Natuurlijk is de tamron nog wat breder. Dus dat is een pluspunt voor de tamron.
      Geniet van foto's maken

Comment

Bezit geen van tweeën heb de Tokina keer getest op een canon body en was zeker tevreden. Uiteindelijk wel gekozen voor de Canon 10-22
        Tamron mijdt ik persoonlijk, aangezien mijn ervaringen niet al te positief zijn. Paar maanden geleden poging gedaan om de 24-70 VR te testen en van de vier waren er drie niet goed. Retour leverancier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
          Wel wat last van vertekening op zijn breedst
          De vertekening is voor elke lens van gelijke brandpuntsafstand gelijk, het is een brandpuntseigenschap en geen lens eigenschap

Oorspronkelijk geplaatst door chris Bekijk bericht
          gevoelig voor flare
          Kijk ook eens naar de Sigma 10-20, daar heb ik jaren met plezier mee gefotografeerd en met spijt weggedaan en gelijk een 15-20 gekocht als vervanging.

voorbeeldje:
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor de tips.
            De sigma 10-20 heeft 2 versies : F3.5 EX DC HSM en ook een F4-5.6 EX DC HSM.
            Welke had u dan ?
            Ik bekijk in ieder geval ook die, al moet ik eerlijk bekennen dat mijn voorkeur uitgaat naar de Tokina ..

Comment

Ik had de Sigma met variabele lichtsterkte en vergis je niet in effect van de 2 mm, dat is enorm.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Sigma 10-20 f/3.5 staat tweedehands te verkrijgen. De tokina ook.
                Nog een nachtje over slapen, lijkt me ..

Comment

zeer tevreden gebruiker van tokina 12-24, een dijk van een lens enig nadeel is de flare en vervorming (maar typisch voor groothoeken maar flare enkel in echt tegen de zon...)
                  nikon coolpix s9100

Comment

Hier nog een tevreden Tokina 12-24 gebruiker - mooi gesatureerde foto's en een degelijk gebouwde lens. Ik zou ze dadelijk opnieuw kopen (maar misschien toch ook even lonken naar de 11-16).
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Inderdaad, en heel lichtsterk die 11-16, maar dan mis ik weer een stuk tussen 16 en 24.
                      (heb een 24-120 f/4)

Comment

Ik heb er maanden over gedaan om te beslissen welke UWA ik dan uiteindelijk ging aankopen :
                        Tokina 11-16
                        Tokina 12-24
                        Canon 10-22

Anderen vielen af door te veel negatieve reviews, al zullen er ook wel goeie exemplaren tussen zitten.

Ik las niks als positiefs over de Tokina 11-16 , maar vond die 16 dan weer te weinig omdat je bij manier van spreken constant met UWA zit
                        De Tokina 12-24 werd het niet omdat het verschil van 20 % tussen 12 en 10 (Canon) toch niet te versmaden is in UWA

Het werd uiteindelijk de 10-22 van Canon omdat je nog één mm meer UWA hebt dan bij de Tokina 11-16, en omdat je tot 22 kunt gaan, en dit objectief dus heel wat langer op je body kan laten om niet UWA foto's te maken (ik stelde vast dat ik met mijn 17-50 heel wat foto's maakt tussen de 17 en 25 mm)

Ondertussen een paar maanden in gebruik en ik moet zeggen, supertevreden.
                        Om maar iets te zeggen : ik moet verschrikkelijk oppassen bij het naverscherpen omdat de foto's met de 10-22 er direct oververscherpt uit zien. De meeste foto's met deze lens genomen geef ik zelfs geen naverscherping meer.

De Canon 10-22 heeft slechts één nadeel(tje), het is wel de duurste......

Groetjes

Comment

Inderdaad, mogelijkheden genoeg. Maar de Nikon heb ik er wel uit weg gelaten, want die gaat in stijgende prijslijn : 10-24 f/3.5-4.5, of 12-24 f/4, of nog 14-24 f/2.8.
                          Toegegeven, zal ook wel beter zijn, maar het blijft een hobby en het budget is beperkt.
                          Daarenboven heb ik een hele goeie 24-120, maar ik blijf die groothoek missen.
                          Nog eventjes laten sudderen ...

Comment

Beetje minder positief...

Ik had de 12-24 van Tokina. Was een super objectief waarmee ik een tijdje goed geweest ben, tot.... de gekende fouten er aan kwamen: error 00, contacten reinigen enz.

Objectief is soms nog een heel klein beetje te gebruiken... tussen 19 en 24
                            De discussies hierover zijn eindeloos (ook hier op het forum).
                            Het schijnt dat de nieuwe versie hier minder problemen mee zou hebben, dus als je ze koopt, probeer dan een recent model aan te kopen.

Ik heb een paar weken terug een tweedehandse Canon efs 10-22 aangekocht en die is zeer leuk en zelfs nog 2 mm minder!
                            Last edited by philippeDeli; 30 oktober 2012, 20:34.
                            Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Working...
                            X