Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Osawa 70-150 +testshot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Osawa 70-150 +testshot

    Ik heb net een Osawa70-150 f3.8 van men vader gekregen. Die lens dateert van eind jaren 70 en hoorde bij zijn nikkormat ft3, die had ik reeds in mijn bezit samen met de 50mm f2.0. Nu vertelde een vriend me dat ik die lenzen niet op mijn D90 mag gebruiken dat die mogelijk schade aan mijn Body kunnen veroorzaken. Is dit zo? ik dacht dat alle lenzen met een F-mount gebruikt konden worden dat enkel lichtmeting en eventuele AF niet zou werken.

    Kent iemand dat merk?
    Last edited by kawaracer; 10 oktober 2012, 22:03.

  • #2
    Re: Osawa 70-150

    Voor de meeste vattingen kan je wel adapters vinden. Je zal die lens dan uiteraard wel volledig manueel moeten bedienen en instellen.
    Zelf ken ik de lens niet, maar vaak is de vraag of zulke lenzen nog de moeite zijn om te gaan gebruiken.
    Als zulke adapter niet teveel kost kan je er wel eens mee experimenteren natuurlijk...
    uiteraard zijn er wel lenzen die zeker de moeite waard zijn (en optisch heel goed zijn), maar over die Osawa kan ik mij niet uitspreken.

    Comment


    • #3
      Re: Osawa 70-150

      Oorspronkelijk geplaatst door boerkejos Bekijk bericht
      Voor de meeste vattingen kan je wel adapters vinden. Je zal die lens dan uiteraard wel volledig manueel moeten bedienen en instellen.
      Zelf ken ik de lens niet, maar vaak is de vraag of zulke lenzen nog de moeite zijn om te gaan gebruiken.
      Als zulke adapter niet teveel kost kan je er wel eens mee experimenteren natuurlijk...
      uiteraard zijn er wel lenzen die zeker de moeite waard zijn (en optisch heel goed zijn), maar over die Osawa kan ik mij niet uitspreken.
      De lens is van de nikkormat FT3 die had reeds een F-vatting, het is dus een lens met F-vatting en ik denk dus geen adapter nodig te hebben om de lens op mijn D90 te zetten.
      dat alles manueel te doen is, is uiteraard logisch ze zal ook geen licht meting geven op de D90 (ik denk dat dit wel werkt op een D7000.)
      Maar ik wil gewoon zeker zijn dat het geen schade aan mijn D90 gaat aanbrengen.
      Ik heb natuurlijk niet direct resultaten van de nikkormat met die lens op de optische kwaliteit te controleren en dat wil nog niet zeggen dat het op een Dslr ook goed is.

      Comment


      • #4
        Re: Osawa 70-150

        FT3 ken ik niet
        Maar ook in de Nikon lenzen zijn er die niet zonder aanpassing zomaar op digitaal kunnen, F-vatting of niet.
        De pré AiS passen niet zomaar.

        De F-vatting is m.i. puur mechanisch, het kan dus best zijn dat bepaalde contacten op nieuwere camera's kortgesloten worden.
        De link naar de aanpasbaarheid staat ergens op mijn Windows PC en die gebruik ik niet meer.


        Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
        De lens is van de nikkormat FT3 die had reeds een F-vatting, het is dus een lens met F-vatting en ik denk dus geen adapter nodig te hebben om de lens op mijn D90 te zetten.
        dat alles manueel te doen is, is uiteraard logisch ze zal ook geen licht meting geven op de D90 (ik denk dat dit wel werkt op een D7000.)
        Maar ik wil gewoon zeker zijn dat het geen schade aan mijn D90 gaat aanbrengen.
        Ik heb natuurlijk niet direct resultaten van de nikkormat met die lens op de optische kwaliteit te controleren en dat wil nog niet zeggen dat het op een Dslr ook goed is.

        Comment


        • #5
          Re: Osawa 70-150

          Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
          FT3 ken ik niet
          Maar ook in de Nikon lenzen zijn er die niet zonder aanpassing zomaar op digitaal kunnen, F-vatting of niet.
          De pré AiS passen niet zomaar.

          De F-vatting is m.i. puur mechanisch, het kan dus best zijn dat bepaalde contacten op nieuwere camera's kortgesloten worden.
          De link naar de aanpasbaarheid staat ergens op mijn Windows PC en die gebruik ik niet meer.
          Nog wat zitten zoeken op het net als ik het goed heb zijn enkel de pre AI lenzen zijn niet compatibel en zou de rest moeten gaan zonder problemen.
          Nu nog te weten komen of het een pre ai lens of niet.

          Comment


          • #6
            Re: Osawa 70-150

            Vandaag bevestiging gekregen dat ik de lens zonder gevaar kan gebruiken op de D90
            en ze lijkt na wat test shots optisch wel de moeite maar het gebrek aan lichtmeting is wel een heel groot nadeel.
            Maar goed op de nikkromat werk die lichtmeting wel en daar had ik enkel de 50mm voor, dus dat setje heeft nu een uitbreiding die wel de moeite is.

            Comment


            • #7
              Re: Osawa 70-150 +testshot

              een snap-test-shot met de osawa op de D90 (1/100, f3.8, @150mm) en bij kunstlicht en onrechtstreeks bij geflitst. lijkt mij wel scherp (scherpstelpunt linker oog)




              Comment


              • #8
                Re: Osawa 70-150 +testshot

                lijkt me inderdaad goed bruikbaar!

                Comment

                Working...
                X