Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

architectuurfotografie, welke Canon lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• architectuurfotografie, welke Canon lens?

Als architect en startend amateur fotograaf, zou ik graag een betere lens aanschaffen om onze eigen projecten te fotograferen. Ik heb een Canon 40D.
    Voor onze grote projecten schakelen we professionele fotografen in, voor de kleinere projecten zou ik zelf foto's nemen. Ik ben een amateur, ga niet direct een full frame body aanschaffen. Vooral voor interieurshots zou ik een betere lens willen.

Ik twijfel nu tussen de Canon EF 16-35 F2.8 en de Canon EF-S 17-55mm F2.8. Ik lees veel goeds over de eerste, anderzijds lees ik dat men, als men geen full frame sensor heeft, men beter voor de laatste gaat. Wat zijn de ervaringen met deze lenzen? Heeft de 17-55 voldoende groothoek?

Alvast bedankt.

Re: architectuurfotografie, welke Canon lens?

ik zou eens even een winkel binnenstappen en naast deze twee ook de canon 10-22mm eens op je camera zetten. Voor binnenhuisarchitectuur wordt vaak meer groothoek gebruikt dan 16mm (op crop camera) als ik het zo volg

Comment

17-55 geniet mijn voorkeur boven de 16-35 II op een crop body. Indien je 17mm je groothoek genoeg geeft dan is de 17-55 een erg mooie optie. wil je toch meer UWA dan is de 10-22 van Canon een erg goede optie. Zelf had ik altijd wel genoeg aan de 17-55 (Dit is wel persoonlijk) 10-22 werd niet zo heel veel gebruikt ....

Ik zou eens naar de winkel gaan om te testen. ;-)

Comment

Pertinente vraag, al zeg ik het zelf: wil je interieur of gevels fotograferen? Voor beide ben je goed af met een 10 of 12 mm UWA (zoom). Als je erg veel belang hecht aan correcte weergave van perspectief, dan moet je een T/S (tilt & shift) lens overwegen. Maar ik denk niet dat dit je bedoeling is.
        Last edited by mnoach; 4 oktober 2012, 09:34.
        D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Als je het geld niet wil geven voor een 10-22 (ook mijn eerste keuze) kan je de sigma 10-20 f/4-5.6 in overweging nemen. Heb ik al eens mee gewerkt en geeft heel veel waar voor zijn geld.
          Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Misschien ook een leuk objectief om in het achterhoofd te houden is de tokina 11-16 2.8. Deze lens heb ik eens kunnen testen en was echt wel zeer goed!

Comment

Hartelijk dank voor de antwoorden alvast. 'k Denk dat ik inderdaad best eerst eens test. Nu nog een winkel vinden die al die verschillende objectieven binnen heeft.

Comment

De 17-55 is idd meer geschikt voor op een crop camera.
                Deze geeft minder vervorming op 17mm dan de 16-35.
                Die éne mm maakt het verschil niet.

Oorspronkelijk geplaatst door Apple Bekijk bericht
                Indien je 17mm je groothoek genoeg geeft dan is de 17-55 een erg mooie optie. wil je toch meer UWA dan is de 10-22 van Canon een erg goede optie.
                Ik sluit me hier bij aan.

Comment

en als je toch aan het uittesten bent, vergeet dan niet de Tokina 12-24 mm.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                    Als je erg veel belang hecht aan correcte weergave van perspectief, dan moet je een T/S (tilt & shift) lens overwegen.
                    Als je niet aan super hoogbouw doet en je camera recht kan houden is die niet nodig.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

'k Heb de lenzen uitgetest en het is de 10-22 geworden. De 17-55 gaf me een tikkeltje te weinig groothoek. Misschien dat ik die lens ook ooit nog eens aanschaf ter aanvulling. Tilt en shift is me iets te duur voor het soort fotografie dat ik van plan ben te doen, ik blijf een amateur.

Bedankt voor de tips.

Comment

Succes met de aankoop. De 10-22 staat ook nog op mijn verlanglijstje.
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

veel plezier ermee! De 10-22 is een leuke lens!

Comment

Heb sedert kort ook de 10-22 en is een superlensje. Bij mij voor landschappen, waar van vervorming natuurlijk (bijna) niks te zien is.
                            Bij de paar gebouwen die ik ermee gefotografeerd heb (op 10 mm !)valt het ook reuze mee.
                            Kost wel wat, maar is het meer dan waard.
                            Groetjes

Comment

Voor architectuurfotografie zou ik een tilt-shift lens nemen.
                              Kost wel heel wat, vandaar ik er zelf geen heb, maar is wel mooi voor je perspectieven te corrigeren.
                              Enig nadeel is dat je wat langer bezig bent met je foto te nemen.

Comment

Working...
                              X