Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-300 lens voor amateur met nikon D80

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 18-300 lens voor amateur met nikon D80

Beste lezer,

Ik ben in het bezit van een nikon D80 met 2 lenzen, een 18-70 en 55-200. De camera en de lenzen bevallen me prima. Ik ben (en blijf) een amateur fotograaf, maar ik vind het erg leuk om mijn eigen parameters in te stellen en ik gebruik de automaat dus alleen in noodgevallen. Regelmatig loop ik tegen een probleem aan, waarbij ik een foto wil maken met de 18-70 lens en vervolgens komt er een moment waarbij ik een foto wil maken met de 55-200 lens. Op het moment dat ik geswitched heb van lens is het moment weg. Dit is vast heel herkenbaar. Door dit probleem zit ik dus te denken om een andere 'alles in één' lens te kopen (18-300). Hier kleven natuurlijk ook weer veel nadelen aan. Mijn vraag aan jullie is, de nadelen van een 18-300 lens wegen deze op tegen de voordelen? Of is het beter om een tweede body aan te schaffen, zodat je je lenzen niet meer hoeft te wisselen en het juiste moment niet mist! Bovendien is deze optie ook goedkoper. Het nadeel hiervan is wel dat je met twee camera's om je nek loopt.... Of hebben jullie nog een totaal andere oplossing? Ik zie uit naar jullie reacties! Alvast bedankt.

Re: 18-300 lens voor amateur met nikon D80

Een 18-300 is, als ze al bestaat, zeker de minst goede oplossing. Dit objectief zou je op meerdere vlakken teleurstellen. (scherpte, gewicht, aberaties, etc.)
    Zoals je reeds aanhaalt, denk ik dat je beter werkt met een tweede body.
    De algemene regel geldt voor de meeste zoomlenzen: hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit van het beeld.
    Ray
    Canon EOS 5D MIV
    https://www.flickr.com/photos/valloray/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Valloray Bekijk bericht
      Een 18-300 is, als ze al bestaat, zeker de minst goede oplossing. Dit objectief zou je op meerdere vlakken teleurstellen. (scherpte, gewicht, aberaties, etc.)
      Zoals je reeds aanhaalt, denk ik dat je beter werkt met een tweede body.
      De algemene regel geldt voor de meeste zoomlenzen: hoe meer zoom, hoe minder de kwaliteit van het beeld.
      Ray
      Voor een amateur fotograaf gaat die 18-300, die dus zeker bestaat, afdoende resultaten geven... het feit dat je niet eens wist dat ze bestond zegt eigenlijk al genoeg, iedereen weet dat 2.8 lenzen beter presteren, zeker bij minder goede lichtomstandighefen, maar ik zie een amateur fotograaf zoals de TS zichzelf beschrijft, geen duizenden euro's uitgeven aan een 24-70 en een 70-200 van Nikon....:-)
      Ikzelf gebruik ook de Nikon 28-300 van nikon op mijn D3S, naast mijn 70-200, als jij het verschil ziet op een A4 afdruk tussen deze 2 lenzen zijt ge een hele straffe...:-) Als er voldoende licht is maak je met superzooms ook schitterende beelden hoor..:-)
      Last edited by Franciskine; 25 september 2012, 23:11.
      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Francis heeft helemaal gelijk, je moet met de nieuwe Nikon 18-300 ook het gewicht en de prijs niet uit het oog verliezen. Bijna 1kg en bijna 1k euro is een flink bedrag.
        Als je nu tevreden bent met je bereik lijkt de 18-200 VR me zeker een optie. Kost de helft en weegt de helft
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Francis heeft helemaal gelijk, je moet met de nieuwe Nikon 18-300 ook het gewicht en de prijs niet uit het oog verliezen. Bijna 1kg en bijna 1k euro is een flink bedrag.
          Als je nu tevreden bent met je bereik lijkt de 18-200 VR me zeker een optie. Kost de helft en weegt de helft
          +1

en die vind je dan nog met bosjes tweedehands als je daar niet bang van bent.
          D800 en een goed glasservies

Comment

Je zou ook de Tamron 18-270 pzd VC kunnen gebruiken... Ik gebruik die ook op mijn D90 voor kleine uitstapjes en dat lensje presteert echt wel goed voor zo'n megazoom.
            Dit bereik leunt toch kort aan bij de 18-300 waarover de TS het had aan de helft van de prijs.

Comment

18-200 van Nikon is dezelfde kwaliteit dan de 18-70 en 55-200.
              Ik heb de 18-200 (eerste generatie) gehad en ook de 18-70.
              18-200 is minstens even goed als de 18-200. 55-200 heb ik nooit gebruikt maar ligt in dezelfde kwaliteitsklasse, misschien nog iets lager.

Comment

ik blijf bij mijn standpunt.
                hoe meer zoom, hoe meer compromis (lees minder kwalteit van de beelden)
                Beter met twee 3x zooms dan één 6x
                Ray
                Canon EOS 5D MIV
                https://www.flickr.com/photos/valloray/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                  18-200 is minstens even goed als de 18-200.
                  Tiens ik heb me laten vertellen dat die 18-200 stukken beter was dan de 18-200. 'k Kon 't nie laten

En dan nu serieus. Als amateur heb je in feite maar 2 lenzen nodig, zijnde:
                  1. een superzoom waarmee je alle dagdagelijkse huis-, tuin- en keukenfotografie kan uitvoeren (doe maar de Nikkor 18-200 VRII want da's de beste);
                  2. en een 35mm (DX) voor wanneer je in lichtmoeilijke omstandigheden zit (mijn voorkeur gaat naar de iets duurdere Sigma 30/f1.4, maar, de iets minder snelle, weliswaar goedkopere Nikkor AFS 35/f1.8 G kan ook).

Veel amusement.
                  F.

Comment

Ray
                    De zoomfactor is niet bepalend daarvoor.
                    Wel van groothoek naar flink tele in 1 lens , DAT is het probleem.

Voorbeeld: Sigma 50-500 Bigma, 10x zoom en toch goed.
                    Dat kan omdat de lens niet begint op 18 , maar op 50 en dat is optisch geen probleem, want dat is langer dan de registerafstand waardoor de optische constructie veel eenvoudiger is.

Comment

Een 18-300 is, als ze al bestaat, zeker de minst goede oplossing.
                      Je weet niet dat iets bestaat, maar je weet wel dat het slecht is, knap hoor......
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ray
                        Klopt maar is hier niet van toepassing, TS wil één allround lens zodat hij niet moet wisselen...... :-)
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Ben ik 100% mee eens.

Comment

[QUOTE=Fibonacci;3675369]Tiens ik heb me laten vertellen dat die 18-200 stukken beter was dan de 18-200. 'k Kon 't nie laten

En dan nu serieus. Als amateur heb je in feite maar 2 lenzen nodig, zijnde:
                            1. een superzoom waarmee je alle dagdagelijkse huis-, tuin- en keukenfotografie kan uitvoeren (doe maar de Nikkor 18-200 VRII want da's de beste);
                            2. en een 35mm (DX) voor wanneer je in lichtmoeilijke omstandigheden zit (mijn voorkeur gaat naar de iets duurdere Sigma 30/f1.4, maar, de iets minder snelle, weliswaar goedkopere Nikkor AFS 35/f1.8 G kan ook).

ben ik 100% mee eens

Comment

Working...
                            X