Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portret lens voor Communiefoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: portret lens voor Communiefoto's

De eerste vraag die je moet stellen is "welke camera heb ik?"
    Ik zie in je tag de 550D staan, dat is een cropcamera. Een 50mm op een cropcamera voelt als werken met een 85mm op een fullframecamera.
    Vandaar de verwarring bij aanbevelingen.
    Dan heb je ook nog het vage "portret". Wil je koppen schieten? of torsos of moeten ze er helemaal op?
    Als je een 85mm op je cropcamera gaat zetten dan zal je al redelijk wat afstand moeten nemen van je model om hem/haar er helemaal op te krijgen.
    Vandaar dat op cropcamera de 50mm aanbevolen word.

De 50mm komt in verschillende "smaken" (lees: prijsklassen)
    Canon 50 F1,8 die kost rond de 100 euro en is traag in focus, verder een zeer goed lensje.
    Canon 50 F1,4 USM (die heb ik) kost dik 400 euro, is sneller in focus maar niet superscherp op F1.4, dus je moet em dichtdraaien naar 1.8 of F2 zelfs

Velen zijn voorstander van de Sigma 50 F1.4 in tegenstelling tot die van canon. Zelf heb ik een hekel aan het merk sigma maar hij schijnt wel beter te zijn dan de canon, prijs is +- zelfde.

Comment

Zelf heb ik de 70-200 f4 L voor dit gebruik. Dat gaat perfect. Bij full body in beperkte ruimtes ga je best wel een korter brandpuntafstand hanteren. Portret word meestal tussen f8-f11 getrokken. Dan zijn de meeste kitobjectieven wel scherp. Mijn 18-135 is heel scherp vanaf f8. De 70-200 heeft een mooi bokeh.
      Hoe een snapshot verbeteren? Klik hier!
      flickr

Comment

Ook eens gedacht aan een Canon 15-85 3.5-5.6 IS USM. Alle nodige mm's beschikbaar, stabilisatie en snelle USM. Niet alleen geschikt als portretlens tevens een fijne allround lens en upgrade voor de kitlens.

Comment

't enige dat ik je kan zeggen is,
          Lees alle waardevolle reacties nog eens goed door en bedenk bij jezelf wat je eigenlijk het liefste zou hebben en wat het meest veelzijdig zou zijn.
          Bijt op je lip en spaar door voor een goed (lees jammer genoeg duurder) stuk glaswerk.
          Dat is een investering die hoegenaamd nooit verloren geld is, op voorwaarde dat hij goed overwogen is natuurlijk
          Ik denk persoonlijk dat je in jou geval geen prime moet kopen om gelukkig te zijn.
          Een 70-200 f2,8 of eventueel 4,0 is een zeer mooie lens maar wat mij betreft niet ideaal op een cropcamera
          Ook ik gebruik deze voor portret veruit het meeste op mij FF
          Een optie is een upgrade voor je kitlens naar de canon 17-55 f/2.8 is usm, dan zal er wellicht al een wereld voor je open gaan.
          Je f2,8 over het hele bereik daar kun je zeer creatief mee aan de slag, daar heb je zeker wat aan.
          Misschien wel gewoon de Canon EF-S 18-200mm 1:3.5-5.6 IS, een veelzijdig objectief met uiteraard wel wat beperkingen.
          Als je geen beroepsfotograaf wil worden en je wilt toch ook flexibiliteit hebben is dit misschien ook een optie.
          Deze is kwa scherpte niet te vergelijken met de 17-55 f/2.8 laat staan met de 85mmf1,4 maar is ook een mogelijkheid.
          succes met je keuze,
          Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

Comment

Beste,

In plaats van een objectief te kopen kan je natuurlijk ook een objectief huren. Zeker voor een communie is het prettig als je niet te dicht moet komen. Een 70-200 2.8 IS USM is daarbij een aanrader en voor een schappelijke prijs te huur. Zoals hoger aangehaald is ook een 85mm 1.8 een van de opties maar nadeel is dat je daarmee niet kan zoomen en je dus afhankelijk bent van de ruimte waarin je je begeeft.
            On a personal note: vergeet niet dat je camera die dag het kan begeven. Misschien wel nuttig om van iemand een backup camera te lenen?
            Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Ik gebruik voor communie , een 70-200 2.8 IS en een 17-55 IS 2.8.
              En ben hier zeer tevreden over .
              Groeten , VDSDigit@l

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door W1ck3D Bekijk bericht
                Beste,

In plaats van een objectief te kopen kan je natuurlijk ook een objectief huren. Misschien wel nuttig om van iemand een backup camera te lenen?
                als het voor 1 keer is gewoon materiaal huren. een 70-200 2.8 is usm is iets van een 50euro/dag + waarborg. eventueel nog een 5d huren. kan je de lenzen proberen vooral eer te kopen.
                A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Een objectief huren tot daar aan toe.
                  Als is het met een 70-200 ook wat oefenen om gelijk goede foto's af afleveren, als je van een 18-55 kitlensje komt.
                  Zo maar even voor een dagje een 5d huren om er een paar communiefoto's mee te maken,
                  lijkt me in deze situatie totaal zinloos.
                  Ik vrees dat je dan met geen enkele goede foto thuis komt.
                  Da's goed voor als je één 5d hebt en je wilt backup voor een huwelijk bv dan lijkt me dat een slim idee.
                  Of om eens te ervaren wat het gevoel van een FF met je doet

Maar goed da's mijn persoonlijke mening, de rest daarvan hen ik al geschreven.
                  Fuji XH-1 / en een stel fijne glazen.

Comment

Working...
                  X