Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

portret lens voor Communiefoto's

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• portret lens voor Communiefoto's

Beste, volgend jaar zou ik wat foto's moeten nemen van een communie. Nu was ik aan het zoeken wat voor lens er het best voor geschikt is, de lens die ik in gedachten had is de "Canon EF 50mm f 1.8 II" Is deze daar voor geschikt? of ben ik beter met een telelens?

grtz
    Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Re: portret lens voor Communiefoto's

met de 50 lukt het.
    85 f1.8 ook, 70-200 f4/f2.8 ook.
    beetje te zien wat het mag kosten en wat je wil.
    nikon stuff

Comment

de 85 f1.8 is ook een vast brandpunt, en de 70-200 is een telelens?

volgens de prijs die ik zie is de 85 een 375,00 euro en de 50 is 109,00 euro dus wel een prijsverschil. maar de 50 is daar zeker ook geschikt voor?

grtz
      Canon eos 550d + kitlens EF-S 18-55mm IS II + EF 50mm f 1.8 II + EF 85mm f 1.8 USM. 2x 430EX II

Comment

Ik gebruik hier ook de 50 1.8 voor, is zeker geschikt.
        Neem je kitlens eens en bepaal voor je eigen of de 50mm geschikt is voor jou.
        Bekijk de afstand van jou tot het onderwerp op 50 mm.
        Je zou ook een 35mm kunnen gebruiken.

Comment

Mijn absolute persoonlijke favoriet is een 85mm op full frame..maar met een 35mm kan je ook hele mooie dingen doen hoor.

Puur persoonlijk dus, en afhankelijk van je eigen stijl. Ik zou dan ook aanraden om zelf uit te zoeken welke beeldhoek je het beste bevalt.
          Last edited by StevenM; 29 augustus 2012, 11:52. Reden: typo

Comment

De 50mm lens, stelt deze zich zelf scherp? ik ga deze week eens naar artencraft om eens te gaan kijken welke lens mij het best zou bevallen.
            het zou dus voor communie foto's moeten zijn, ik heb ook nog de kit lens 18-55

Comment

Er is wel eens gezegd dat de 50mm f/1.8 in geen enkele fototas zou mogen ontbreken. De lens wordt ook weleens de "plastic fantastic" (of andersom) genoemd of "the nifty fifty".
              Bij een Canon-camera stelt die lens zich automatisch scherp.
              Nu, hoewel ik zelf over dat objectief beschik, zal ik er maar zelden nog gebruik van maken. Reden: je moet nogal dicht bij je onderwerp komen, en voor een portretlens geeft-ie eigenlijk teveel vervorming.
              Vandaar dat ik naar de 85mm f/1.8 overgeschakeld ben. Veel beter van bouw, scherpte, en je kunt wat meer afstand nemen, met minder vervorming tot gevolg.
              Een link die ik wel eens geef als het over vervorming bij portretten gaat, is deze:
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

De 50mm stelt zichzelf zeker scherp. Op f/1.8 is ze niet op z'n scherpst, maar vanaf f/2.8 is de scherpte dik in orde. In het scherpstellen is ze niet van de snelste (geen USM zoals de 85mm). Ik gebruik deze zelf ook : voor die prijs is het een fantastisch lensje.
                ik heb echter ook de 85mm f/1.8, deze vind ik nog fantastischer, maar duurder. Op een cropcamera al een beetje lang om full body portretten te maken : dan heb je wel wat extra meters plaats nodig.
                Ik vind dat iedereen moest verplicht worden om zo'n 50mm f/1.8 te hebben (grapje hé).
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Ook ik vind de 85mm f/1.8 een prachtlens voor portretten, maar zoals hierboven reeds aangehaald, iedereen heeft wel z'n eigen stijl en de bijhorende brandspuntafstand(en)
                  Als je toch nog tijd hebt tot volgend voorjaar kan je er eventueel voor kiezen om tweedehands te kopen, zowel de 85mm als de 50mm worden toch regelmatig tweedehands aangeboden...
                  If livin' in the dark is bad, I don't wanna be good !
                  flickr

Comment

als ze zo goed zijn, dan begrijp ik niet dat ze zoveel 2dehands worden aangeboden??
                    ik ga eens gaan luisteren bij artencraft, ik hou jullie wel op de hoogte wat het is geworden

Comment

de reden is simpel, onbruikbaar op 1.8, vanaf 2.8 wordt ie pas echt scherp, terwijl zijn groter broertje al redelijk bruikbaar is vanaf 1.8 (50 mm 1.4), dit is vaak de reden, tevens is de 1.4 uitvoering een pak sneller in AF.

Ik doe veel communie''s, gemiddeld 10 per jaar, maar gebruik hierbij nooit een 50 mm, ook nooit gedaan, gebruik altijd een 24-105 op FF en een 70-200 voor de portretten, tijdje nog met de 135L gewerkt, prachtig, maar voor kinderen die nogal beweeglijk kunnen zijn voor mij persoonlijk te lastig, dus maar weer teruggegrepen naar de 70-200. Hiermee kan ik een geposserde foto doen en vrij snel daarna door wat uit of in te zoomen wat spontanere foto''s te nemen, werkt bij mij het fijnst. Tevens kun je met een langer brandpunt wat meer isoleren, dwz achtergronden wat waziger maken.

Dus 50 mm kan, vanaf 2.8 al erg scherp, echter kan ietwat kort zijn voor portretten (vooral als je wazige achtergronden wilt) en de AF is wat trager.
                      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

bedankt voor uw antwoordt, dus het is beter om met een telelens te werken?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door montana Bekijk bericht
                          De 50mm lens, stelt deze zich zelf scherp?
                          Nee, dat doet de camera erachter....
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Met een 50 of 85mm lens op f1,8 zal je nooit een heel gezicht scherp op de foto krijgen als je dicht genoeg komt voor een portretje.
                            De meeste "klanten" zien liever dat het gezicht van hun zoon of dochter wel helemaal scherp in beeld komt in plaats van het ene oog waarop je hebt scherpgesteld.
                            Jet bent dus niet verplicht om een lichtsterke lens te gebruiken voor zo'n foto's, in de studio zetten de meeste fotografen het diafragma gewoonlijk op f8 of f11 om voldoende scherptediepte te krijgen.

Je kan de communiefoto's dus ook wel maken met een kitlens als je dat wil.
                            Koop geen lens die je maar één keer zal gebruiken, kijk eerder uit naar een lens die meer universeel inzetbaar is.
                            Voor een beperkt budget kan bijvoorbeeld een EF-S 55-250 IS een goede aanvulling zijn.
                            Als je een groter budget ter beschikking hebt dan kan je eens kijken in de 70-200 reeks, dat zijn allemaal lenzen die perfect bruikbaar zijn voor portretfotografie, en je kan ze ook nog voor een heleboel andere toepassingen gebruiken.

Wil of kan je echt niet veel geld uitgeven, dan kijk je of er iets tweedehands te vinden is.

Ik weet dat heel wat mensen beweren dat je een 50mm lens in je fototas moet hebben, ik heb er ook eentje gehad (50mm f1,4), maar omdat die zelden uit de fototas kwam heb ik die toch maar verkocht.
                            De 85mm f1,8 heb ik wat meer gebruikt, maar sinds Canon een héél goede 70-200 f2,8 L IS II heeft, kwam die ook nooit meer uit de fototas, daarom is die ondertussen ook weer verkocht.
                            Die 85mm heb ik zelf tweedehands gekocht, en later met maar heel weinig verlies terug verkocht.
                            Dat zijn lenzen die bijna niet in waarde verminderen als je ze zelf al tweedehands hebt gekocht.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Ik denk dat je met een 70-200 F4 L ook goed kunt werken. Optisch erg goed en voor portret is F4-8 een beetje de standaard (niet dat je daar niet van af mag wijken). Een 100mm Macro zou ik ook eens bekijken.

Comment

Working...
                              X