Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

    Beste forumleden

    Ik ben tot de vaststelling gekomen dat de lens die ik t meest voor indoorconcerten gebruik de 24-70 mm f 2.8 is.

    Deze is echter niet bijster lichtsterk.

    Ik zou overwegen ook nog n 35 mm f 1.4L bij te kopen (ik heb ook n 50 mm f1.4 en 85 mm f1.8) maar de prijs is nogal fors.

    Mijn vraag is of dat de moeite loont.

    Ik doe vooral concerten in kleinere donkere zalen (Botanique, Trix, maar ook wel AB, Handelsbeurs, Depot ...) waar je dichtbij t podium kan.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

    of het de moeite is zal je zelf moeten inschatten denk ik, de 24-70 is naar mins inziens al behoorlijk lichtsterk, vooral nu de moderne camera''s voorbeeldig omspringen met hogere ISO''s.

    Een ding is zeker, de 35L is een droomobjectief, onderdeel van de ""holy Trinity"" (35L-85L-135L)
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

      Houdt er ook rekening mee dat de scherptediepte heel erg klein wordt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

        Het is heel lastig in schatten, maar waarom niet een keer het objectief lenen/huren ? om zo te kijken of deze voldoet aan je wensen ...

        Comment


        • #5
          Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

          Waarom dan niet meteen voor de 24mm f1.4 gaan ?
          Ik heb de Nikon versie, wonderlijk goed objectiefje.

          Comment


          • #6
            Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

            ik heb de 35L gehad, echt een subliem pareltje, maar voor mijn doeleinden net niet breed genoeg, en ik vrees een beetje dat jij hetzelfde gaat voorhebben. Ik heb nu de 24L mkII en deze is ideaal, breed genoeg, niet te breed en jah ... 1.4 <3
            UnicornPictures on Facebook & Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

              Ik dacht dat de 24 mm f 1.4 kwalitatief minder goed was dan de 35 mm f 1.4. Nu ja, de 24 mm f1.4 II is misschien beter. Eens lenen zou ms wel n goed idee zijn.

              Ik vind de 50 mm soms ook niet breed genoeg.
              Last edited by johan de man; 25 augustus 2012, 08:24.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                Een 35 mm op f 2.8 heeft wel meer scherptediepte dan bv 50 of 70 mm op 2.8...

                Haja, ik heb n fullframe en cropcamera.
                Canon-man. Concerten en natuur.
                Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                  of het de moeite is zal je zelf moeten inschatten denk ik, de 24-70 is naar mins inziens al behoorlijk lichtsterk, vooral nu de moderne camera''s voorbeeldig omspringen met hogere ISO''s.

                  Een ding is zeker, de 35L is een droomobjectief, onderdeel van de ""holy Trinity"" (35L-85L-135L)
                  Ik heb geen moderne camera's, maar n Canon 1DIII en 1DsIII. Iso 1600 vind ik het maximum op deze toestellen, al gaan ze tot 3200(1DsIII) of meer (1DIII).
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                    Ik heb sinds kort een 35L (die van Oli), het is echt een fantastische lens en ik zou hem zeker aanraden. Echter doe ik geen concertfotografie en heb dus geen idee of dat de ideale lengte is voor jou.
                    Kijk eens naar de exif van de beelden uit uw 24-70, als dat in de buurt van 35mm is of eerder 24mm. Een andere gedachtepiste is een body die wat beter omgaat met hoge ISO's (5D mkII/mkIII), al heb ik geen ervaring met uw body's.

                    De 135L en 35L zijn echt fantastische lenzen, ik had mezelf beloofd geen 85L te kopen, maar het begint nu toch te kriebelen om die holy trinity te vervolledigen :P. Misschien in 2013.
                    Canon R | Leica Q
                    EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                    Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                    [/COLOR]

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
                      Ik heb sinds kort een 35L (die van Oli), het is echt een fantastische lens en ik zou hem zeker aanraden. Echter doe ik geen concertfotografie en heb dus geen idee of dat de ideale lengte is voor jou.
                      Kijk eens naar de exif van de beelden uit uw 24-70, als dat in de buurt van 35mm is of eerder 24mm. Een andere gedachtepiste is een body die wat beter omgaat met hoge ISO's (5D mkII/mkIII), al heb ik geen ervaring met uw body's.

                      De 135L en 35L zijn echt fantastische lenzen, ik had mezelf beloofd geen 85L te kopen, maar het begint nu toch te kriebelen om die holy trinity te vervolledigen :P. Misschien in 2013.
                      hahaha die lens kriebelt ook bij mij dan heb ik de andere versie van de holy trinity ( 24L 85L 135L of 24L 50L 85L )

                      en als ik eerlijk mag zijn, ik zie niet zoveel verschil in kwaliteit tussen de 24L en de 35L, en nochtans kost die 24L toch wel 250€ duurder. Maar ik ben heel blij met deze lens, uitstekend voor mijn doeleinden, breed genoeg, lichtsterk, snel en scherp.... wat wil je nog meer
                      UnicornPictures on Facebook & Flickr

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                        Gewoon geld voor de 35 1.4 opzij leggen, de 1DsIII verkopen, en je zal al dicht bij de aankoopprijs zitten van de 5dIII.
                        Gewoon een toptoestel, zowel wat AF betreft als hoge Iso's.
                        Religion, to me, is a bureaucracy between man and God that I don't need.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                          Ik heb ook een 135 mm gehad, maar verkocht... Mijn 5DII heb ik ook verkocht wegens falende autofocus.

                          De meeste foto's met de 24-70 zijn wel rond 35 mm gemaakt. 24 mm is wel heel wijd.

                          Ik denk wel dat de nieuwe 24 mm f1.4 (versie II) veel beter is dan de 1e.
                          Canon-man. Concerten en natuur.
                          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                            Beste forumleden

                            Ik ben tot de vaststelling gekomen dat de lens die ik t meest voor indoorconcerten gebruik de 24-70 mm f 2.8 is.

                            Deze is echter niet bijster lichtsterk.

                            Ik zou overwegen ook nog n 35 mm f 1.4L bij te kopen (ik heb ook n 50 mm f1.4 en 85 mm f1.8) maar de prijs is nogal fors.

                            Mijn vraag is of dat de moeite loont.

                            Ik doe vooral concerten in kleinere donkere zalen (Botanique, Trix, maar ook wel AB, Handelsbeurs, Depot ...) waar je dichtbij t podium kan.
                            Ik heb de twee gebruikt. Hangt er van af welke camera je hebt. Een hoge pixel camera zoals 5dmkii en mkiii vergroot elk detail. Bij de kleinste afwijking op f/1.4 is je beeld onscherp. Persoonlijk gebruik ik de 35L zelden bij diafragma groter dan f/2.0 omdat het bijna onmogelijk is om voldoende scherpte te halen. Op d700, met minder pixels, kon ik met nikkor 35mm f/1.4 wel scherpe beelden maken.

                            Er zijn situaties waar je een heel zachte bokeh wil ten koste van scherpte (dan is f/1.4 OK) en er zijn nog meer gevallen waar ik met kleiner diafragma fotografeer (bij f/2.8-5.6 krijg je een waanzinnige scherpte).

                            Met wat creativiteit kun je heel mooie dingen maken met 35L maar als je verwacht dat de lens vol open veel beter is dan de zoom, kom je er bedrogen uit. De prime heeft een ander "karakter" dan de zoom, zo zou ik het beschrijven. Dat moet je zelf ervaren. Misschien een tweede handse lens proberen? Als je de lens koopt enkel omwille van de lichtsterkte, dan zou ik een hoge iso camera overwegen zoals 5dmkiii.
                            Last edited by lumicino; 28 augustus 2012, 09:41.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 35 mm f1.4 L voor concerten ?

                              De 35 1.4 heeft op 4 meter toch meer dan een halve meter scherptediepte (gitaar) voor het onderwerp (en 35 cm op een crop). Ge staat niet op het podium, wat dan hebt ge bijna niks. Pas verderop krijgt ge het bokeh waarvoor ge hem gekocht hebt. Ge moet dus achteruit, en dan is ie dus al wat breder.
                              Maar als ge al een 50 hebt, heb ik over die nieuwe 24 al gelezen dat ze zelfs die 35 daarvoor ingewisseld hadden.

                              Comment

                              Working...
                              X