Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzenkeuze/Flits - Studentenbudget

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzenkeuze/Flits - Studentenbudget

Hallo beste forumleden!,

Ik zit met een dilemma .

-------------------------
    Lange uitleg

Na enkele jaren met een 400D en 18-55 non IS gewerkt te hebben,
    heb ik nu al eventjes een 550D + 18-55 IS II gekocht ( de 18-55 II zat bij de prijs 2dehands, wat ik niet kon laten liggen).

Graag zou ik dus zoals zoveel een keuze willen maken voor een eventuele opvolging/bijkoop..

De IS helpt, maar niet genoeg. De IS helpt wel lichtjes bij shakes in video en ietsje praktischer bij een (kleine)langere sluitertijd.
    (De ingebouwde flits is ookwel beter bij men 550D dan men 400D. )

Het zit namelijk zo:
    - Ik film ook veel, namelijk,ook dan buiten maar dan met voorwerpen (auto's, en dergelijke + bewegingen) wat voor mij moeilijk is om met een hele studio neer te zetten.
    En te weinig zoom heb,.

- En nu ja met de flits lukt het wel voor te fotograferen en niet filmen, maar kwaliteit zonder een externe flits nu is echt niet veel soeps.

Korte uitleg
    nu, wat doe ik het beste in mijn studentenbudget?! (400-500eur max.)

Ik zou kiezen uit:

18-200 Sigma / Tamron(18-270) (prijs+ Deze geven wel wat zoom, maar ook bijna alles denk ik? Of zijn deze toch beter?)
    18-135 Canon en flits? (Tot 135 vind ik al een groot verschil in zoom bereik, moet niet zijn tot een 200)

Ik vind het niet erg om meer dan 1 a 2 lenzen bij te hebben btw!

Dus ik denk dat het een must is voor de 50 F1.8? En voor de Zoom een goedkopere 55-200 3.5-, maar heb deze telelens van canon al geprobeerd en is echt traag? Daarbij een canon flits voor foto's misschien?

Of ik begin met een Sigma 17-70/ Tamron 28-75/ of iets in dit genre? met allebei een F2.8? Die al iets meer Zoom geven = op een cropcamera van ongeveer een 100mm? + toch wel aanzienlijk betere kwaliteit, voor ook?

Sorry voor de lange uitleg, en alvast bedankt!

G.

Re: Lenzenkeuze/Flits - Studentenbudget

Een flits heb je niets aan voor te filmen, dat is voor te fotograferen. Voor filmen heb je een lamp nodig, bvb zo'n ledpaneel. Ik ben zelf ook student en begrijp je probleem, met wat jobs gedurende het jaar en/of de vakantie kan je gelukkig je budget wat optrekken.

De 18-200/18-270 lenzen leveren geen betere beeldkwaliteit dan de kitlens. Door de grote verscheidenheid aan brandpuntsafstanden dat deze moet overbruggen, zijn deze meestal redelijk zwaar en moeten er compromissen gesloten worden qua beeldkwaliteit. Ik zou het niet kopen en al zeker niet als je zegt dat je het niet erg vindt om meerdere lenzen bij te hebben.

Ik lees dat je bereik en licht mist. Ik had hetzelfde probleem als jij toen ik pas begon met de 450D met 18-55IS kitlens. Ik heb in volgorde de Canon EF-S 55-250 IS, de Canon 430 EX II flitser en de Canon EF 50mm f/1.8 II lens gekocht. Ik zou deze lenzen en flits nog steeds voor jou aanraden, het past prima in je budget en je krijgt er heel wat flexibiliteit bij. Er kunnen goede foto's mee gemaakt worden. Er zijn wat meer beperkingen dan bvb met een 70-200 f/2.8 maar de prijs is er ook naar en met dit setje kan je best wel rond deze beperkingen heen werken. Buiten de 55-250 IS heb ik deze lenzen nog allemaal en worden ze nog geregeld gebruikt. De 18-55 IS ligt voornamelijk in de kast omdat het niet past bij mijn fotografeerstijl, maar dat is persoonlijk. Het is een prima lens.
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

naar budget gezien zijn goede opties hierboven vermeld denk ik. sigma 17-70 heb je natuurlijk een lichtsterk objectief mee, wat soms van pas kan komen. Voor iets meer zoom zou ik ook gaan voor de 55-250 IS (niet de oude 55-200). De canon 50 mm 1.8 is een heel plezant lensje om op te zetten bij feestjes en dergelijke. Ik verkoop die van mij nu aangezien ik een sigma 50mm 1.4 heb aangekocht. Moest je interesse hebben in de 50mm laat je het maar weten via pm.

Comment

Wat fotografeer je zoal?

Wat mis je nu?

Met €500 is het mogelijk mooi spul te kopen maar koop één mooi dingetje (waar je geen spijt van krijgt) en spaar door.

Geen idee wat je nu belangrijker vind foto of video dus ik kan ook geen advies geven, dit worden verschillende oplossingen.

Mijn advies: keuzes maken, foto of video, voor €500 alles willen is iets waar je denk ik spijt van krijgt.

Comment

Toen mijn canon 17-85 stuk ging, ben ik op zoek gegaan naar een andere.
          Ik heb zelf de 17-50 2.8 gekocht (overigens ben ik hier heel blij mee), maar ik heb ook de 17-70 geprobeerd en ik mag zeggen dat ik het een zéér goede lens vond voor zijn prijs.
          Ik heb zelf de 70-300 USM, die ongeveer €500 kost.
          Maar de 70-200's zijn wel een stuk beter. Een 2.8 vind ik overigens te zwaar voor gebruik elke dag, maar als ik het geld heb, denk dat ik de 4.0 IS ga kopen.
          De 50 1.8 is misschien niet zo goede bouwqualiteit, maar levert heel goede resultaten voor zijn prijs.
          En ik zou niet alles ineens kopen, maar telkens als je budget groot genoeg is iets nieuws aankopen.
          Zo heb ik het ook gedaan.(Alhoewel mijn ouders telkens de helft betaald hebben (lucky me)).

Groetjes,
          Mike
          Canon 50D, Sigma 17-50 2.8, canon 70-300 IS, 430EXII, Cactus triggers en wat filters...
          Panasonic GH3 met 14-140

Comment

Ik ben het met Mike eens.

Verder wil ik nog toevoegen dat je met een flitser moet kunnen bouncen en de externe flitser ook draadloos moet kunnen triggeren voor de meeste flexibiliteit. Toen ik mijn 430II kocht met draadloos setje ging er een wereld voor mij open. De opklap flitser is alleen geschikt als noodoplossing of om als invulflits te gebruiken met sterk tegenlicht.

Nogmaals mijn advies: kies voor kwaliteit en niet kwantiteit, de suggesties in de OP zouden mijn keuzes niet zijn omdat een 550D serieus mooie platen kan maken. En om te filmen zou ik de kitlens met IS gebruiken, prima lensje niks mis mee.

Comment

Bedankt voor de vele reacties!

Update van de situatie! :

Ik heb een mooie 50mm 1.8 kunnen overkopen van iemand hier op het forum. Wat mij al een hélé pak zal helpen bij het filmen (bijna altijd op statief dus geen IS nodig)en niet de ruis zal krijgen door een te hoge ISO. Want ik kwam altijd dat beetje te kort.

Nu heb ik ook een soort Low-Budget lamp op statief(brico-lamp). met een soort zelf gemaakte softbox (nog verder in de maak). Wat mij dus voorlopig al héélwat vooruit helpt, echt positief resultaat (wel een beetje warm licht, maar tevreden) ( steadycam ga ik ook nog proberen selfmade te doen )

Ik heb op ebay 10euro betaald voor : een triggertje gekocht + fd adapter naar eos. WANT: ik heb een oude vivitar flits die een te hoge voltage vraagt van de camera, dus met een goedkoop triggertje zal ik me ook al voor onderweg hiermee kunnen helpen.
              En ook nog een oude canon fd lens namelijk: 135 fd f2.0. Leuk om mee te spelen een geeft mij een idee of ik meer zoom wil dan 135 of niet?

Ik zal langzaamaan wel uitbreiden..

Ik film/fotografeer niets iets specifiek,vanalles dus, portretten, landschappen,(macro vind ik ook tof.. ), ...
              Ik ben eraan aant denken om hier thuis een ruimte in te richten als een soort mini studio, hier en daar heb ik al wat vragen gehad..

Dus voor portret beter een upgrade van de 18-55, mij houden aan de 50mm?

Nu: ik blijf en blijf verder kijken,....

Ik weet namelijk een 17-85 IS USM te koop staan & voor een mooie prijs..

Dit zal niet voldoende zoom geven, om genoeg tevreden te zijn hé? dus toch beter de 55-250 direct??

Hup nu botst ik ook op deze:
              Een Canon 28-105mm f/3.5-4.5 II USM, geen is dus en al ouder, beter niet?
              En ook een 28-135 wel IS....

Dan zoek ik door naar 24-105,een L serie dus, Hmmm, dus denk ik misschien beter dan doorsparen?

Bedankt!
              Last edited by GauthR; 26 augustus 2012, 14:06.

Comment

De 50mm zou je eens kunnen proberen voor portret, let dan wel op je achtergrond want het bokeh is niet echt fraai (tenminste bij de Canon mkII), maar bij f4 tot f8 zou dit moeten kunnen. Verder is de 50mm een leuke lens om mee te stoeien.
                Verder zou ik in kwaliteit investeren, de 28-105 op een cropcamera zoals de 550D geeft wel een beetje vreemd bereik, maar indien dit voor jou werkt prima. Tevens denk ik dat deze lens zeer geschikt is voor portret, je kunt zelf de sweetspot zoeken (ergens tussen 50 en 85mm lijkt mij).De 17-85 is een lens met de nodige historie, heeft de tendens niet meer te zoomen (schroefje los in binnenwerk) of een kabeltje dat los laat (kapot gaat?), op het www de nodige voorbeelden. Voor portret en tevens de nodige mm's zou ik ook eens kijken naar een 70-200 f4 L, gebruikt onder €400. Doe rustig aan koop kwaliteit, van één toplens heb je uiteindelijk meer plezier dan drie minder goede lenzen.
                Last edited by Lachofikschiet; 26 augustus 2012, 14:44.

Comment

Ahn, het eeuwige probleem van een student. Heb er net 2 jaar opzitten om te sparen voor mijn macro. Ik sluit me aan bij bovenstaande post wat betreft:
                  Doe rustig aan koop kwaliteit, van één toplens heb je uiteindelijk meer plezier dan drie minder goede lenzen.
                  Koop pas als je absoluut zeker ben van je keuze en informeer je grondig. De flits die ik hier heb liggen is eigenlijk te licht maar ik zei te vroeg ja.
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Working...
                  X