Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 24-70/2.8 scherpte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikon 24-70/2.8 scherpte

ben geen hardware expert, maar wat me opvalt bij jouw testfoto's is, dat je back-focus hebt. In al je foto's is '6mm' eigenlijk het scherpst (ook bij je kitlenske)...dus heb je een backfocus van 6mm....je focus ligt 6mm verder dan waar je hem wil. Ik heb handmatig gefocused met liveview op de grootste stand...Jij misschien met AF.
    Misschien ligt het aan de fabrieksinstellingen van nikon. Het eerste wat ik doe (tegen mijn zin) wanneer ik een nieuwe body koop, is alle menu's doorploegen en vele dingen afzet en andere dingen verhoog of verlaag. Op de d800 zit er bvb de optie om "distortion control" af te zetten, diep begraven in de menu's....staat standaard aan. Is een algoritme dat je lens hherkent en het perspectief van je beeld bewerkt. Zet dat af!!! Rooft scherpte.
    Kan de tests herhalen op een d3x, maar denk dat de resultaten daar nog beter zullen zijn. En op een d3 nog beter.
    My Website : http://www.ineedair.org
    Music / Painting / Motion Graphics / Image
    Flickr : https://www.flickr.com/photos/34547181@N00/

Comment

Backfocus was ook mijn eerste idee, maar klopt niet. Geen probleem met andere lenzen en heb AF al zitten finetunen in het menu, zelfde resultaat. Als ik het middelste scherpstelpunt gebruik is het midden wel scherp, enkel de randen niet. Probeer ik hetzelfde met 70-200 dan is dit van links naar rechts haaaaarscherp! (vergelijking niet helemaal correct omdat de minimum scherpstelling verder dan 40cm is, maar goed)
      Heb het trouwens eerst opgemerkt op mijn D3, vandaar dat ik beginnen testen ben met D4 en D800. Kan moeilijk geloven dat ik 3 body's met backfocus heb. Enkel deze lens geeft slechte resultaten op alle toestellen.
      Ondertussen ook op dpreview enkele gelijkaardige klachten tegengekomen, dus ofwel heb jij heel veel geluk met uw exemplaar, of ik veel pech
      ps: D3x heb ik niet.
      Last edited by spektr; 19 augustus 2012, 23:35.

Comment

3 exemplaren op 3 bodies met pech bestaan niet. Slechte Nikon 24-70 bestaan eigenlijk ook niet, dus er moet iets anders aan de hand zijn.
        Heb je de exif gegevens van de geplaatste onscherpe foto's en eventueel een foto van de opstellen? Type statief, balhoofd, remote e.d.?
        Sony en Olympus
        Fotoseries

Comment

Na het lezen van deze dicussie de mijne eens uitgetest op een wit bord gevuld met lychee, binnenhuis op alle afstanden en 2.8 en geen enkele misfocus gehad.En op DX en FX. Ben benieuwd hoeveel mensen die dit gelezen hebben, ook gaan kijken. Bij mij heeft het dus gepakt.
          Dus dit citaat - Volgens 'iedereen' een klasselens, maar heb gemerkt dat vanaf f5.6 en lager de randen absoluut niet scherp zijn en zelfs serieuze chroma vertonen. 2 exemplaren getest, gelijke resultaten. Zijn er nog mensen die dit ondervonden hebben?
          Het niet zo grappige is, heb dit niet kunnen vaststellen met andere lenzen, 28-80,2.8 ...35-70,2.8 en zelfs 35-70, 3.3/4.5, een lenske van 2 keer niks, welke allemaal blijkbaar veel beter presteren in de gegeven omstandigheden. (afstand 60cm, 50-70mm, f4)..
          Hallo Nikon?
          einde citaat
          Niet veralgemenen, al of niet ernstig geplaatst, en ernstig dan zou ik het boeltje maar eens laten nakijken.
          https://ggpics.be/

Comment

Spanjaart, nieuwe test met D3 en NIEUWE lens, vers uit de verpakking
            70mm, f4.0, 1/800, iso400, zware Manfroto 055 statief (er is geen sprake van bewegingsonscherpte)...zelfde resultaat

@guido.g: met een bord lychees ga je dit niet merken, waar het om gaat is dat andere (goedkopere) lenzen veel beter presteren qua scherpte op de randen, en dat dit invloed heeft als je de buitenste scherpstelpunten gebruikt

Comment

Geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt. Mijn nieuwe exemplaar (en optisch identiek aan mijn eerdere):

Identieke foto: f/4 70mm iso 400

Sony en Olympus
              Fotoseries

Comment

je hebt weer back-focus van een 6 tal mm, spektr. en kijk eens naar mijn foto's en die van spanjaart...die liggen 'platter' dan die van jou. Jouw testkaart staat rechter. Volgens mij zijn je body's niet gefinetuned voor deze lens. Heb wat gegoogled en de resultaten zijn goed. Hier is een linkje met iemand met hetzelfde probleem als jij. http://photo.net/nikon-camera-forum/00VXsO

Comment

Deze kaart ook helemaal niet bedoeld voor resolutietests, maar je kunt wel zien dat Spektr in combinatie met zijn body iets verkeerd doet.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

Comment

ineedair, wat bedoel je met backfocus als 'focus here' wel scherp is? Als ik scherpstel op 'this text should be in focus' is het inderdaad in focus! Als ik het linkse of rechtse scherpstelpunt gebruik niet meer! Zelfs als ik loodrecht op het blad sta, zie je scherpte naar buiten verminderen?
                    En waarom heb ik dit niet met andere lenzen, en krijg ik hetzelfde resultaat op alle bodies, spanjaart? Denk dat ik eens bij Procirep op bezoek ga.

Ter verificatie, dit krijg ik bij elke andere lens:
                    Last edited by spektr; 21 augustus 2012, 22:04.

Comment

Hier toch alleszins een foto genomen met de 24-70 die duidelijk randonscherpte én CA vertoont:

Er staan er nog op de desbetreffende site:

Walter
                      D850

Comment

Ik heb wel een tiental vrii recente Nikonlenzen naast een tiental oudere manuele lenzen.
                        De 24-70 2.8 heb ik ook . Deze lens is echt de top. naast enkele primes en zelfs de alom geprezen 80-200 2.8 is deze lens een juweeltje.
                        De scherpte springt echt eruit als je de foto's die in dezelfde opnamesituaties gemaakt zijn vergelijkt met de 80-200 2.8.

De lens heeft maar 2 nadelen, het gewicht en de beperkte range: 24 - 70. Soms is dit wat krap voor reportagewerk.
                        IK heb een collega in de club, die heeft direkt zijn sigmalenzen verkocht en de Nikonversie gekocht, toen hij enkele opnames van mij mocht bewerken die met de 24-70 2.8 gemaakt werden.

Ik weet niet wat de starter van deze discussie uitspookt want hier klopt ergens iets niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          Hier toch alleszins een foto genomen met de 24-70 die duidelijk randonscherpte én CA vertoont:

Er staan er nog op de desbetreffende site:

Walter
                          Dit zijn gewoon slecht genomen foto's. Kan niks zien tussen die ruis en de miljarden artifacts

Comment

In ieder geval bewijst dit dat je zelfs met goed materiaal bagger kunt maken als je alles maar expres verkeerd doet.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ineedair Bekijk bericht
                              Dit zijn gewoon slecht genomen foto's. Kan niks zien tussen die ruis en de miljarden artifacts
                              Wel graag objectief blijven hé.Ik heb zelf deze lens niet, en het is me nergens om te doen dan behalve misschien de realiteit.Op de eerste link zie je duidelijk dat de foto ( waarbij het tafereel zich in één focaal vlak bevindt ) in het midden scherp is en aan de rand onscherp en CA vertoont.Kun je goed zien ondanks ruis en artefacten. Zoiets kun je bij mijn weten niet veroorzaken door iets verkeerd te doen.

Walter

Edit: lees wat Mansurov te vertellen heeft over deze lens :

5) Lens sharpness and contrast

The Nikon 24-70mm f/2.8G ED is a wicked sharp lens in the center of the frame throughout the zoom and aperture range (until f/11, after which diffraction starts to negatively affect the image), even wide open. Corner performance is not as great by comparison though, especially at the wide end at 24mm and near maximum aperture of f/2.8. This behavior is the result of field curvature – an optical effect in most ultra-wide angle lenses, where the focus plane is spherically bent rather than staying flat. When large apertures such as f/2.8 are used, the center frame appears sharp (assuming center focus), but everything else looks softer, because it is outside the focus plane. Unfortunately, there is no cure to this problem and the only way to minimize field curvature is to stop down the lens to f/5.6 and higher, where the increased depth of field decreases the effect.

Komt hier : http://mansurovs.com/nikon-24-70mm-f2-8-review vandaan.
                              Last edited by Phororhacos; 22 augustus 2012, 10:18.
                              D850

Comment

toon een foto op d800 met deze lens tot en met f8 zonder randonscherpte op bvb 24 en 70mm !

Comment

Working...
                                X