Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Groothoek uitbreiden

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Groothoek uitbreiden

Ik heb werk met een canon 60D.
    Deze heb ik gekocht in kit met de 18-55 en de 55-250, hier kon ik dus al een beetje gebruik maken van de groothoek.
    Ondertussen ook een Tokina 16-28 2.8 pro fx in mijn bezit, waar ik heel tevreden over ben.
    Nu zou ik het groothoek gebied willen uitbreiden en dacht ik aan de Tokina 11-16 2.8 ATX DX.
    Of misschien de Sigma 8-16 4.5-5.6 DC HSM.

Iemand hier ervaring mee?

Re: Groothoek uitbreiden

Oorspronkelijk geplaatst door Kelevra Bekijk bericht
    Ik heb werk met een canon 60D.
    Deze heb ik gekocht in kit met de 18-55 en de 55-250, hier kon ik dus al een beetje gebruik maken van de groothoek.
    Ondertussen ook een Tokina 16-28 2.8 pro fx in mijn bezit, waar ik heel tevreden over ben.
    Nu zou ik het groothoek gebied willen uitbreiden en dacht ik aan de Tokina 11-16 2.8 ATX DX.
    Of misschien de Sigma 8-16 4.5-5.6 DC HSM.

Iemand hier ervaring mee?
    Tokina 11-16 f/2.8 ATX DX zeer warm aanbevolen.
    Dit is een dijk van een lens, perfect glas en gebouwd als een tank.

Ginne.
    Not all who wander are lost ...
    EOS 5DmkIII - Canon EF 16-35mm f4 L USM - Canon EF 50mm f1.4 USM - Canon EF 24-70mm f4 L USM - Canon EF 70-200mm f2.8 L IS II - Canon Speedlite 430EX II

Comment

Ik zoek/zocht hetzelfde voor landschapfoto's. Ook voor m'n 60D. En ik dacht ook vooral aan de Tokina ivm prijs/kwaliteit. Maar hoe meer ik over UWA's lees, hoe meer ik twijfel. Van de 'betaalbare' merken tot de dure, hebben blijkbaar alle UWA's hun typische gebreken. Vooral de CA en de onscherpte/vervorming in de hoeken. Bij tweedehandse verkopen lees ik bijna overal 'weg wegens te weinig gebruikt'...... Daarom ben ik nog steeds niet overgegaan tot aankoop omdat ik vrees ze uiteindelijk ook te weinig te gaan gebruiken. Maar ja, misschien ben ik wel een moeilijke beslisser, dat kan ook
      Ik volg dit topic alleszins verder.
      Groetjes

Comment

We zullen het hier zelf moeten oplossen, waarschijnlijk omdat er reeds zoveel vergelijkbare topics over waren .
        Ik kijk nog even de kat uit de boom. Is niet/nooit dringend hé een nieuw objectief. Beter een maand te lang vergeleken als een vroege miskoop.
        Wat ik wel reeds denk te kunnen meegeven is .... koop geen Sigma UWA, als ik toch de reviews mag geloven bij de gekende sites.
        Groetjes

Comment

Ik heb de 8-16mm Sigma. Zeer tevreden. KLIK
          Het is effectiever tijd te investeren in het maken van een goede foto dan in het digitaal nabewerken van een slechte.

Comment

Ik heb de Canon EF-s 10-22mm. Komt helaas te weinig uit de pouch, maar ik ben tevreden van de scherpe resultaten.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Ik had vroeger een Canon EF-S 10-22 en was daar zeer tevreden over. Zou die dan ook meteen aanraden als ik uw post lees. Heb helaas geen ervaring met de andere lenzen die je noemt en kan daar dus ook niet over oordelen.

Een hele andere optie is een FullFrame body (vb 5D 2dehands, even duur als een 10-22). This maar een idee hé...

succes
              Canon R | Leica Q
              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
              [/COLOR]

Comment

Working...
              X