Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CANON: Fisheye <-> Groothoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CANON: Fisheye <-> Groothoek

Beste forumleden,

Voor mijn werk als vastgoedmakelaar zou ik opteren om een nieuw objectief aan te kopen om het interieur van woningen nog beter in beeld te kunnen brengen.
    Momenteel beschik ik over een Canon 500D met 18-55 lens.
    Na het forum te zitten afschuimen kom ik maar niet tot een beslissing wat nu de beste oplossing zou zijn voor mij om een woning correct in beeld te brengen in verhouding met prijs/kwaliteit.

Het is voor mij ook niet noodzakelijk een dure lens te nemen aangezien de kwaliteit toch te niet gaat bij het resizen van de foto's voor publicatie.

Enerzijds heb je de fisheye en anderzijds de groothoeklenzen. Ik ben wel voor het fisheye-effect te vinden maar dit mag niet overheersen.
    Bij deze mijn vraagstelling of iemand mij hierover meer duidelijkheid zou kunnen brengen.

Alvast wil ik jullie danken voor de moeite en het advies.

Re: CANON: Fisheye &lt;-&gt; Groothoek

De 17mm tilt-shift (ook zeker 24x36 gaan als je breed wilt, met de 500D gebruik je maar de helft van wat de lens levert), hiermee kan je meteen ook het perspectief corrigeren, en als het nog breeder moet, stitchen, alle kamers lijken dan 3 keer groter dan in't echt, nu weet ik niet of dit wel goed is voor jou reputatie als makelaar op lange termijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeWaFre Bekijk bericht
      .......... de beste oplossing zou zijn voor mij om een woning correct in beeld te brengen in verhouding met prijs/kwaliteit.

Het is voor mij ook niet noodzakelijk een dure lens te nemen aangezien de kwaliteit toch te niet gaat bij het resizen van de foto's voor publicatie.
      hoe bedoel je..?
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

met een fish eye ga je nu net niet juist weergeven. Je gaat bolle of ronde kamers verkopen, terwijl deze vierkant zijn... Ik zou er raar van opkijken moesten er fish eye foto's op een makelaarsite staan.
        Ik zou gaan voor een UWA richting Tokina 11-16 of Sigma 8-16 + statief. Daar moet alles zeker mee lukken voor jouw doeleinden volgens mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beano_z Bekijk bericht
          De 17mm tilt-shift
          Ook dit gelezen?
          Het is voor mij ook niet noodzakelijk een dure lens te nemen.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beano_z Bekijk bericht
            De 17mm tilt-shift (ook zeker 24x36 gaan als je breed wilt, met de 500D gebruik je maar de helft van wat de lens levert), hiermee kan je meteen ook het perspectief corrigeren, en als het nog breeder moet, stitchen, alle kamers lijken dan 3 keer groter dan in't echt, nu weet ik niet of dit wel goed is voor jou reputatie als makelaar op lange termijn...
            Dit is inderdaad een te dure lens gezien het uiteindelijke doel van de foto's --> resizen tot ongeveer 1000x600

Oorspronkelijk geplaatst door Mo6 Bekijk bericht
            met een fish eye ga je nu net niet juist weergeven. Je gaat bolle of ronde kamers verkopen, terwijl deze vierkant zijn... Ik zou er raar van opkijken moesten er fish eye foto's op een makelaarsite staan.
            Ik zou gaan voor een UWA richting Tokina 11-16 of Sigma 8-16 + statief. Daar moet alles zeker mee lukken voor jouw doeleinden volgens mij.
            Dat is niet de bedoeling, ik wil de mensen niet ontgoogchelen bij een bezoek dat alles veel kleiner is dan het lijkt op foto (deze opmerking krijg ik nu al af en toe met mijn kitlens). Daarom was ik ook aan het kijken in de richting van een 10-20mm lens zoals:
            - Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Canon
            - Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM Canon
            - Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF Canon

Hebben jullie daar een mening over of stellen jullie iets anders en beter voor? Alvast bedankt...

Comment

Dit is inderdaad een te dure lens gezien het uiteindelijke doel van de foto's --> resizen tot ongeveer 1000x600

Dat is niet de bedoeling, ik wil de mensen niet ontgoogchelen bij een bezoek dat alles veel kleiner is dan het lijkt op foto (deze opmerking krijg ik nu al af en toe met mijn kitlens). Daarom was ik ook aan het kijken in de richting van een 10-20mm lens zoals:
              - Sigma 10-20mm f/3.5 EX DC HSM Canon
              - Sigma 10-20mm f/4.0-5.6 EX DC HSM Canon
              - Tamron 10-24mm f/3.5-4.5 Di II LD Aspherical IF Canon
              Dat effect zal nog sterker optreden als je genoemde lenzen gaat gebruiken onder de 18mm.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Ook dit gelezen?
                Ja, en "niet noodzakelijk" betekent niet verboden eh, en ik heb het er toch bijgezet, je kan altijd stitchen, d'r lopen genoeg gratis software paketten rond op 't internet.

Belangrijk is ook dat het realistich moet overkomen uiteindelijk gezien het doel, dus ik zou toch zeker geen fish-eye aaraden, de opties hieronder zijn doenbaar aangezien je een crop-toestel hebt, zolang je zelf maar een beetje in de gaten kan houden wat realistisch is en wat niet. En indien je met een 10mm echt wat te veel in beeld hebt gezet, dan kan je nog altijd inzoomen of croppen achteraf.

hjanssen, i.p.v. te alles critiseren kan je misschien ook wat helpen?

Comment

Geen fisheye, dat is ongeschikt voor een makelaar. Het is snel vervelend en komt maar amateuristisch over (mijn mening).
                  Kies voor een UWA (Sigma 10-20, Canon 10-22) en corrigeer daarna de vervorming in Photoshop. Je kan van vele lenzen een correctie-filter downloaden en zo de vervorming corrigeren.
                  Een pak professioneler, de kamers zullen iets ruimer lijken, maar daarom niet noodzakelijk 'bedrog' (op 12-16mm). Het stichten zou ik niet doen, dan creëer je een volledig verkeerd beeld en schep je onrealistische verwachtingen bij je klant.
                  Wat je wel kan doen is een soort 360graden foto nemen en dan met zo'n flash spelertje de potentiële klant laten rondneuzen. Het is dan duidelijk dat het niet om één kijkhoek gaat zoals je bij een foto verwacht.

mvg, Michiel.
                  Canon R | Leica Q
                  EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                  Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                  [/COLOR]

Comment

Working...
                  X