Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

    Onlangs kocht ik een sigma 18-200 OS omdat ik nood had aan een praktische wandel- en familiefeestjesobjectief.
    Is het normaal dat de stabilisatie volkomen geruisloos zijn ding doet? Er valt werkelijk niets te horen, zelfs met mijn oor tegen het objectief gedrukt hoor ik enkel volkomen stilte. Nochtans heb ik toch na de nodige testen de indruk dat de OS werkt, sterker nog, ik heb zelfs het vermoeden dat de stabilisatie ook (maar dan wel iets minder) werkt als deze "uitgeschakeld" is.
    Aangezien bij mijn Canon 70-200 f4 IS de stabilisatie goed hoorbaar is, en er een veel groter verschil is tussen IS en uitgeschakelde IS, vraag ik mij toch af of alles wel in orde is met mijn sigma-oske. De IS van mijn Canon is wel duidelijk effectiever.
    Daarom zou ik willen vragen of de mensen die deze lens ook hebben even kunnen laten weten of zij hun os wel horen of niet.

    Groeten,
    Geert

  • #2
    Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

    zo heb ik er ooit ook één gehad en daar kon je toch duidelijk horen én zien wanneer de OS in werking was, het lijkt me dus niet helemaal in orde te zijn.
    Maar misschien is dat van jou een nieuwer type?
    D800 en een goed glasservies

    Comment


    • #3
      Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

      Ik heb zelf dat objectief niet maar ik zou het visueel controleren: zoom aar 200mm en kijk dor je zoeker naar iets dat dichtbij staat (meter of 3). en doe dat met OS aan en uit. Als je door je zoeker dan geen verschil zit is ofwel je OS defect ofwel heb je de meest stabiele hand in heel België :-) Je merkt het OS verschil echte wel als je door de zoeker kijkt. Neem mss ook eens (opnieuw op 200mm) 10 foto's met OS aan of uit van datzelfde object dichtbij op vb 1/30 sec. Daar zou te toch een heel verschil in scherpte op moeten zien.
      Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

      Comment


      • #4
        Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

        Ik heb een sigma 70-200 2.8 OS en daar hoor je idd de OS zeer goed.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #5
          Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

          Oorspronkelijk geplaatst door vhimste Bekijk bericht
          Ik heb zelf dat objectief niet maar ik zou het visueel controleren: zoom aar 200mm en kijk dor je zoeker naar iets dat dichtbij staat (meter of 3). en doe dat met OS aan en uit. Als je door je zoeker dan geen verschil zit is ofwel je OS defect ofwel heb je de meest stabiele hand in heel België :-) Je merkt het OS verschil echte wel als je door de zoeker kijkt. Neem mss ook eens (opnieuw op 200mm) 10 foto's met OS aan of uit van datzelfde object dichtbij op vb 1/30 sec. Daar zou te toch een heel verschil in scherpte op moeten zien.
          Dat heb ik dus inderdaad gedaan voor ik die vraag hier stelde. Met ter controle ook eens met mijn Canon 70-200.
          Resultaat: Canon: zeer duidelijk hoorbaar, en zeer duidelijk verschil in scherpte.
          Sigma: Totaal niets hoorbaar (maar dan echt niets), licht rustiger beeld in de zoeker met os aan, lichtjes betere scherpte met os aan t.o.v. os uit.
          Wat me ook opvalt bij de Sigma, bij het aanzetten van het fototoestel zie ik in de zoeker dat het beeld lichtjes "opgetild" wordt, ook als de os afstaat. Maar dit schijnt normaal te zijn.

          Groeten,
          Geert

          Comment


          • #6
            Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

            Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
            Dat heb ik dus inderdaad gedaan voor ik die vraag hier stelde. Met ter controle ook eens met mijn Canon 70-200.
            Resultaat: Canon: zeer duidelijk hoorbaar, en zeer duidelijk verschil in scherpte.
            Sigma: Totaal niets hoorbaar (maar dan echt niets), licht rustiger beeld in de zoeker met os aan, lichtjes betere scherpte met os aan t.o.v. os uit.
            Wat me ook opvalt bij de Sigma, bij het aanzetten van het fototoestel zie ik in de zoeker dat het beeld lichtjes "opgetild" wordt, ook als de os afstaat. Maar dit schijnt normaal te zijn.

            Groeten,
            Geert
            Bij mijn 70-200 OS adviseren ze om de OS af te zetten voor dat je je camera afzet. Vind ik ook wel raar maar ja. Weet iemand hier meer van?
            Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

            Comment


            • #7
              Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

              Bij mijn weten "draaien de OS gyroscopen" enkel een beperkte tijd als je de sluiter half indrukt ... en idd .. er wordt aangeraden om de stabilisatie uit te zetten vooraleer de camera af te sluiten. Met de stabilisatie "aan" de camera aan zetten schijnt soms "ongewenste" effecten te hebben, rara wat dat kan zijn ... 't is niet nader gespecifieerd ...

              Comment


              • #8
                Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                Heb zonet mijn objectief binnengedaan bij Studio 73 in Geel. Zou over zo'n 6 weken hersteld zijn. Laat dan nog wel even weten wat het resultaat is.
                IN ieder geval, iedereen bedankt voor de reacties.

                Groeten,
                Geert

                Comment


                • #9
                  Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                  Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                  Bij mijn weten "draaien de OS gyroscopen" enkel een beperkte tijd als je de sluiter half indrukt ...
                  Daar zitten helemaal geen gyroscopen in, twee electronische bewegingssensoren en vier spoeltjes doen het werk KLIK

                  Gyroscopen zijn twee of drie sneldraaiende wieltjes met de nodige massa die zichzelf op hun plaats proberen te houden, dat kon je jaren geleden kopen om onder je camera te vijzen, en woog ongeveer zeveel als je camera zelf.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Gyroscopen zijn twee of drie sneldraaiende wieltjes met de nodige massa die zichzelf op hun plaats proberen te houden, dat kon je jaren geleden kopen om onder je camera te vijzen, en woog ongeveer zeveel als je camera zelf.
                    Ik heb onlangs gehoord dat er zijn die dat systeem gebruiken voor air-to-air fotografie, om vrij lange sluitertijden te kunnen aanhouden zodat de propeller volledig als een cirkel op de foto staat.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                      Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                      Heb zonet mijn objectief binnengedaan bij Studio 73 in Geel. Zou over zo'n 6 weken hersteld zijn.......
                      en wat was dan het euvel..?
                      wat gaan ze herstellen..?
                      grt,bouk.
                      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                        Ik heb onlangs gehoord dat er zijn die dat systeem gebruiken voor air-to-air fotografie, om vrij lange sluitertijden te kunnen aanhouden zodat de propeller volledig als een cirkel op de foto staat.
                        Zou kunnen Bart, ik denk dat die bol met camera op de heli van de rijkswacht ook nog steeds met een echte gyro is uitgerust, super goed werkend,
                        maar het stroomverbruik en het gewicht maken het niet bepaald een handig ding om mee uit de hand te werken. KLIK
                        Last edited by Guest42; 30 augustus 2012, 16:48.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                          wat gaan ze herstellen..?
                          grt,bouk.
                          Geen flauw idee. Ik heb geen technische knobbel.
                          Als mijn anti-bibber-systeem terug werkt (zie openingsbericht), ben ik al lang tevreden.

                          Groeten,
                          Geert

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                            Even updaten:
                            Vandaag mijn objectief terug gaan afhalen bij Studio 73 te Geel.
                            Volgens de hersteldienst zou er niets mis zijn met de antibibber van mijn lens.
                            Mijn conclusie is dan ook dat voor dit type sigma-lens (ik spreek me niet uit over de andere sigma-modellen) de antibibber van Sigma zeer ineffectief is (volgens mij niet meer dan 1 stop), maar ze is wel extreem stil. Maar of dat laatste echt een voordeel is?
                            Ik zal er in de toekomst dan maar rekening mee houden dat ik steeds voldoende snelle sluitertijden gebruik, vlug in de hogere ISO klimmen dus. Uiteindelijk heb ik ze ook maar gewoon gekocht als wandel- en feestjeslens. Maar ik vind het wel een spijtige zaak.

                            Groeten,
                            Geert

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ik hoor mijn os niet...mijn ezel daarentegen...

                              Bizar ... ik heb zelf een sigma 17-50/2.8 OS HSM, en daar werkt de stabilitie fantastisch goed, beter dan de VR van mijn nikon lenzen (die zijn wel VRI, en geen VRII).
                              Voor zover ik me zo weer de geest kan houden is de OS ook geruisloos.
                              Misschien zit er in die lens nog een oudere OS-variant van sigma.

                              Ofwel hou je de cam+lens slecht vast
                              T'is niet omdat je VR/OS/IS/VC hebt dat je je camera niet in een stevige grip moet houden.
                              Nikon shooter - Samyang fan

                              Comment

                              Working...
                              X