Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
VR2 niet scherp? Ik denk dat ik nog nooit een beeld ermee gehad heb dat niet scherp was (tenzij door mijn fout ). Die VR2 is echt scherp, zelfs op 2.8!!
ik denk dat hij bedoelt dat de 80-200 in vergelijking met de VR2 ietsje soft aanvoelt als je gaat pixelpeepen....
en ja, dat is volgens mij ook zo... maar dit laat niet uit dat de 80-200 een heel goede en scherpe lens is,zeker vanaf f4.
enkel als het je stoort moet je iets veranderen vind ik altijd een goeie filosofie. dus als je je gaat storen aan de foto's die je krijgt met je 80-200 is het tijd om die te vervangen hoor... tot die tijd... enjoy it.
want vergeet niet dat ook topfotografen jaren lang deze lens hebben gebruikt..... toen deze de beste lens op de markt was voor portretten in die focal range.
Hoe kan je een besluit maken gebaseerd op deze discussies?? Laat iemand op Flickr (of wat site dan ook) twee fotos zoeken, een gemaakt met de AF-D and eentje met de AF-S G (en doe er de F/1.4 versies ook nog maar bij), en maak je keuze zonder te vragen welke welke is. Beeldkwaliteit is heel vaak subjectief, wat jij mooi vindt hoeft iemand adres niet noodzakelijk mooi te vinden, vertrouw je eigen ogen.
persoonlijk gebruik ik op D700 meestal m'n 135m DC F2.0 (60%) en m'n 70-200mm F2.8 (30%) voor portretten...
m'n 85mm f1.4 alleen als ik te weinig plaats heb om achteruit te stappen of als ik die F1.4 nodig heb (dans en basketbal)
ik heb destijds de 85m f1.8 gehad, maar die lag me niet... later de 85 af-d f1.4... heel veel gebruikt en nu een 85mm af-s f1.4
heb ook de 80-200mm gehad en vond die erg goed... echter de 70-200mm is vanwege z'n VR veel ruimer inzetbaar...
een 24-70mm gebruik ik enkel voor raportage, events & huwelijken,
50mm f1.8 is ideaal om een stad te verkennen... straat fotografie, standaard lensje
pokkescherp, ook wijd open, geen vervorming en de wat lagere AF snelheid kan je omzeilen met de af limit knop
Wel, dat dacht ik ook. Als je met 85mm tekort komt dan is de 105mm 2.8 toch een superlens?
"In photography everything is so ordinary; it takes a lot of looking before you learn to see the ordinary.”
Nikon D3s - 24-70mm f2.8 - 105mm f2.8 Macro - SB800
Ik vond het ook al vreemd dat hij hem niet met een D800 kon vergelijken , veel pro's houden ze beide, de D800 geeft nog betere beeldkwaliteit (beetje steviger en video functie ), maar leent zich niet voor gebruik op vakantie. Daar is een D700 al meer dan genoeg (door de grote bestandgrootte).
TS,
Wanneer je met een 85 mm een wat krap gekaderd portret maakt dan zit je zo dicht bij het model dat je vertekening krijgt. De neus wordt als het ware te groot t.o,.v. de oren weergegeven. Ik zou dan ook eerder een portretlens met een wat langere brandpuntsafstand kiezen.
Bij portretwerk laat ik de brandpuntsafstand afhangen van de vorm van het gezocht. Meestal zit ik voorbij de 100 mm.
Ik heb zelfs een keer een model gehad die meteen aan de foto kon zien dat de brandpuntsafstand wat te kort was.
TS, je vraagt je af hoe je moet kiezen. Kiezen doe je door beelden met elkaar te vergelijken. Maar portretten met verschillende brandpuntafstanden en bekijk de verschillen!
Ik vond het ook al vreemd dat hij hem niet met een D800 kon vergelijken , veel pro's houden ze beide, de D800 geeft nog betere beeldkwaliteit (beetje steviger en video functie ), maar leent zich niet voor gebruik op vakantie. Daar is een D700 al meer dan genoeg (door de grote bestandgrootte).
Waarom zou een D800 op vakantie niet voldoen? De bestandsgrootte maart toch niks uit voor wat je rondsjouwt? Alleen een groot sd-kaartje erin.
Natuurlijk is de 800 bruikbaar, gewoon wat minder geschikt voor familiefoto's dat niet groter dan 2 mp worden bekeken. Jammer dat er geen raw small van 5mp bestaat op de D800. Dan was hij uiterst geschikt.
Dit is gewoon gebaseerd op mijn ervaring, bij u kan dat anders zijn natuurlijk .
Natuurlijk is de 800 bruikbaar, gewoon wat minder geschikt voor familiefoto's dat niet groter dan 2 mp worden bekeken. Jammer dat er geen raw small van 5mp bestaat op de D800. Dan was hij uiterst geschikt.
Dit is gewoon gebaseerd op mijn ervaring, bij u kan dat anders zijn natuurlijk .
Mijn D3 heeft ook geen kleine 5MP raw bestanden en ik vind dat niet erg. Op reis trek ik de "gewone" familiefoto's in Jpeg omdat die idd meestal enkel op scherm bekeken worden, of eens een 10x15 afdruk voor op de kast. Nabewerken hoeft normaal gezien amper.
En als ik op een mooie avond dan eens een portretje van mijn vrouw maak of iets buitengewoon tegen kom dan staat hij direct op Raw zodat ik alle kanten uit kan.
Zo werk ik al jaren en ik zie geen reden waarom ik dat niet zou kunnen met een D800, Als U natuurlijk alles in raw wil trekken en nabewerken dan heb je een punt.
Maar alle reisfoto's nabewerken doe ik al een hele tijd niet meer. Enkel de foto's die echt tellen (huwelijken e.d.) of in moeilijke omstandigheden trek ik in raw.
De output van mijn D3 in jpeg is goed genoeg voor mij
een cf kaartje van 8gb weegt evenveel als een cf kaartje van 32gb hoor. en de d800 is lichter dan de d700. en iemand met een d800 maalt niet om gewicht en heeft ook al zijn glas en tripod mee op reis.
vind het vreemd dat er nog altijd over 'portretlenzen' w gesproken....die range tss 85 en 105. alles tss 24 en 400mm is goed voor een portret. Bij f8 en in ideale omstandigheden en op een print van 10 bij 15cmkomen alle lenzen qua kwaliteit bij elkaar uit....in alle andere gevallen steken de dure modellen er met kop en schouders bovenuit.
Comment