Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stof in oudere lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Stof in oudere lenzen

Ik vraag mij af of wat stof in oudere lenzen (50 jaar) een negatieve invloed heeft op de beeldkwaliteit? Verkopers beweren dikwijls van niet, maar is dat ook zo? Ik heb een aanbod gezien van een interessante lens, zogezegd in zeer goede staat, ... maar met enig stof erin?
    Jullie mening graag.

Re: Stof in oudere lenzen

Heeft geen invloed op de beeldkwaliteit.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Naar mijn ervaring zijn stofdeeltjes (als het geen laag wordt natuurlijk ) van geen invloed op de kwaliteit van de foto's. Goed door het objectief kijken met volledig open diafragma en als je wat stofdeeltjes ziet is dat geen probleem. Sommige oudere objectieven krijgen last van schimmel of waas (link). Dit is wél nefast voor de kwaliteit van je foto's.

Bottom line: zolang je alleen maar helder glas ziet in het objectief is er geen probleem.
      D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
      Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
      Flickr - JAlbum

Comment

Ik heb een tijd gewoond in een vochtige boerderij en mijn dia's hadden last van die "webbetjes" die groeiden rond stofjes. Beetje nagevraagd en ik ben toen terecht gekomen bij Paul Silance uit Brugge (technisch fotograaf). Hij had hetzelfde voor met zijn lenzen. Contact opgenomen met Kodak enzo, blijkt dat een behandeling met para-dichloorbenzeendamp een remedie zou zijn.
        Enfin, in het kort : met mijn MF Nikkors heb ik dat probleem niet en de oudste zijn toch van midden de 70's. Ik heb ook 2 Canons AE-1 van dezelfde leeftijd als mijn EL en F2's, de paddenstoelen groeien weelderig. Je betaalt wat meer maar je hebt ook wat meer.

Let the beast go

Comment

Ik ga hier mee met Eric. Enkele stofdeeltjes zul je zelden of nooit merken, schimmel is inderdaad een ander verhaal.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Wat stof betreft zijn de meningen blijkbaar unaniem. Zou het kunnen, dat een (gekochte) lens met enige schimmel, deze spinnenwebben kunnen overzetten naar 'gezonde' lenzen, m.a.w., scheidt men beter 'gezonde' lenzen van 'besmette' lenzen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door quidam Bekijk bericht
              scheidt men beter 'gezonde' lenzen van 'besmette' lenzen?
              Nee, die scheid je niet, je mijdt ze als de pest en besmettelijker ook.
              Last edited by hjanssen; 29 juli 2012, 11:23.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
              X