Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 70-300 L IS USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 70-300 L IS USM

    Hello

    Ik heb momenteel een Canon EOS 500D met de kitlens 18-55 een 50mm f1.8 II en de 70-300 IS USM. Als ik met die laatste foto's van sporten ga fotograferen, heb ik eigenlijk (redelijk) veel foto's die niet scherp genoeg zijn. Ik zou me graag de EF 70-300 L IS USM aanschaffen maar vraag me af of dit het probleem gaat oplossen. Is de autofocus van die L-lens zoveel sneller/beter dan die van de gewone en heeft het zin om deze L-lens op een 500D te schroeven?
    Ik zou hier graag wat info over hebben daar 1400 euro toch een aanzienlijk bedrag is
    Foto's die ik met de kitlens maak, zijn meestal scherper als met de 70-300. Vooral als ik naar de 300mm toe ga, laat de scherpte echt te wensen over.

    Alvast bedankt

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

  • #2
    Re: Canon EF 70-300 L IS USM

    Niemand die hierover een mening heeft of mij raad kan geven?!

    Tom
    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
    Mijn Website

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 70-300 L IS USM

      Zijn de foto's die je maakt met de 70-300 niet scherp omdat de AF niet kan volgen, of is die lens zelf niet scherp genoeg op 300mm?
      De "L" versie van deze lens is wat scherper op 300mm, en de AF werkt sneller. Maar of die AF ook werkelijk zoveel sneller wordt als je die lens op een 500D gebruikt, dat weet ik niet. De AF-snelheid is ook voor een groot deel afhankelijk van de camerabody.

      Als je foto's maakt op 300mm, van onderwerpen die niet bewegen, zijn die dan wel scherp genoeg?
      Let wel op als je zo'n test doet, want een onderwerp dat verder van de camera verwijderd is zal altijd al minder scherp zijn omdat er veel lucht tussen de camera en het onderwerp zit.
      Een grotere afstand zorgt dus altijd voor minder scherpe foto's.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 70-300 L IS USM

        Vroeger had ik de 70-300 IS op de 400D, dat was wel de USM want ook in die lens zijn er al twee generaties (tenzij ik me vergis natuurlijk). De tweede generatie was wel scherp op 300, de andere werd soft vanaf 250mm. (en dan was er de nog oudere 75-300 die ook soft is vanaf 250mm). Ik herinner me pittige discussies waarbij die lens met de 70-300L DO werd vergeleken.
        Ondertussen zit ik op een 5D MK II met de 70-300 L IS USM, die stelt zeker snel scherp, weinig missers. Maar ze staat te koop (KLIK) en wel hierom, samen met de 5D is dat wel een zware combinatie. En als ik naar de mm's van mijn fotocollectie kijk, dan zit grotendeels onder de 50mm. Ik denk dat de 8-15 L eerder iets voor mij is.

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 70-300 L IS USM

          De meeste foto's die ik neem van stilstaande dingen zijn scherper, maar er zijn er ook bij die helemaal niet zo scherp zijn. Zeker als ik mijn zoontje ofzo fotografeer vind ik altijd dat die scherper zijn met de kitlens dan met deze 70-300 lens...
          Ik denk dat de lens niet snel genoeg scherpstelt bij bewegende beelden... Ik heb soms hele goede foto's maar andere keren ook weer niet...

          Tom
          Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
          Mijn Website

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 70-300 L IS USM

            Goed om te weten dat je ze verkoopt... Heb je de 70-300 L ook op je 400D geprobeerd?

            Tom
            Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
            Mijn Website

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 70-300 L IS USM

              De 400D is door de 50D opgevolgd geweest, daar heb ik alleen een 70-200 op gezet.

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                Ik ben zaterdag naar de fotowinkel geweest om eens te kijken wat er precies de oorzaak was. De man van de winkel zei dat het een combinatie was van Camrea Body en lens. Hij raadde mij de Canon EOS7D aan. Kan ik misschien beter eerst investeren in een nieuwe body ipv een lens? Hij zei dat de 7D body zijn autofocus ook sneller was en ook meer accuraat als de 500D die ik nu heb.

                Tom
                Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                Mijn Website

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                  De ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel, en de eurie vliegen de deur uit...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                    Inderdaad, dat klopt wat je zegt. Maar een beter focus tracking enzo heb je toch nodig als je sportfoto's wil maken. Staat zo ook op de meeste review sites. En de 70-300 lens is nu ook niet barslecht vind ik. Ik dacht misschien dat het dan nu beter was om in een nieuwe body te investeren en de lens voor later te houden...

                    Tom
                    Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                    Mijn Website

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                      Hoe zijn de sluitertijden op 300mm ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                        Ik heb vandaag een tweedehands 70-300 L IS gekocht (die Zappa te koop had staan), maar het zal nog tot zaterdag duren vooralleer ik die zal gebruiken voor actiefoto's (wielerkoers).
                        Daarna weet ik hoe ze presteert op de 5D MKIII of de 1D MKIII.
                        De keuze tussen die twee hangt af van de weerberichten, als het de hele tijd regent, dan gebruik ik liever de 1D dan de 5D, maar voor de beeldkwaliteit heb ik dan weer liever de 5D.
                        (En ik denk dat de AF van de 5D MKIII nu zelfs beter is dan die van de 1D MKIII.)

                        Op het eerste zicht is de 70-300L IS zeker voldoende scherp over het hele zoombereik, en werkt de AF supersnel.
                        Ik gebruik op de 70-200 f2,8 L IS II wel eens een Sigma 1,4x teleconverter, maar dan worden de hoeken van de foto's vrij donker (toch op een full frame camera), en de AF wordt eigenlijk te traag voor actiefoto's.
                        Met een Canon teleconverter zal dat wel beter zijn, maar die kost al de helft van wat ik nu voor de 70-300 heb betaald.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                          Hoe zijn de sluitertijden op 300mm ?
                          Dat ligt er natuurlijk aan welke instellingen ik kies he. Maar ik probeer altijd de 1/sluitertijd-regel te handhaven. Tenzij ik een panning wil maken met redelijk wat beweging in de wielen van de auto/moto...

                          @ Black Bandit: Maar zou ik dan eerder investeren in een nieuwe body of toch eerder de 70-300 L op mijn 500D zetten?

                          Bedankt voor jullie reacties!

                          Tom
                          Canon EOS500D - EF-S 18-55 f3.5-5.6 IS - EF 50 f1.8 II - EF 70-300 f4-5.6 iS USM - Canon Speedlite 430EX II
                          Mijn Website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                            is een van mijn favorietste lenzen ... ik had de 70-200 F2.8 IS (versie 1) en heb totaal geen spijt dat ik die heb weggedaan voor de 70-300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 70-300 L IS USM

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tom M Bekijk bericht
                              @ Black Bandit: Maar zou ik dan eerder investeren in een nieuwe body of toch eerder de 70-300 L op mijn 500D zetten?
                              Op een camera met een minder snel autofocussysteem zal de AF van een 70-300 L ook minder snel reageren dan wanneer je die op een camera met een snelle AF zet.

                              Het is best mogelijk dat de gewone 70-300 (zonder L dus) sneller scherpstelt op een 7D dan een 70-300 L IS op een 500D.
                              Maar een lens met een snelle AF op een snelle camerabody is zeker de beste oplossing als je geregeld actie zou willen fotograferen.

                              Buiten het "gereedschap" dat je gebruikt voor de job is het ook heel belangrijk dat je weet waarmee je bezig bent als je er het beste van wil maken.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

                              Comment

                              Working...
                              X