Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 70 - 200 mm f2.8 : beste instellingen voor scherpe resulaten (nikon d7000)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Tamron 70 - 200 mm f2.8 : beste instellingen voor scherpe resulaten (nikon d7000)

Gisteren heb ik een eerste shoot gedaan met deze lens. Er zijn redelijk wat onscherpe foto's, ik had iets meer verwacht. Het ging om een optreden, ook niet het gemakkelijkste.

Wat zijn de beste instellingen ? Ik heb zowel manueel, A en S-voorkeuze gebruikt, in de AF-S stand). Steeds rekening houdend met een korte sluitertijd (min. 1/200 sec). Alhoewel, de resultaten van bijv 1/100 zijn vrij goed

Enkele vraagjes :

Welk diafragma gebruiken jullie bij bijv. 170-200 mm ?
    Gebruiken jullie de manuele focus ipv de AF ?

Dank voor uw antwoord of extra tips voor een nieuwe gebruiker !

R
    Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Re: Tamron 70 - 200 mm f2.8 : beste instellingen voor scherpe resulaten (nikon d700

Eigenlijk moet je als maximale sluitertijd 1/300 gebruiken.
    Ik gebruik altijd de stand A en AF-c gecombineerd met auto-iso(als er erg veel wisselend lecht is) met spotmeting(tevens de AF dan) op het gezicht. De auto iso staat dan op 200, hi2 en 1/100(omdat ik de VR versie heb), dus dat zou 1/300 moeten zijn. Dan ga ik kijken naar de histogrammen en foto's vergelijken en ga dan soms over op M als blijkt dat er veel constanten zijn.

Helaas werd een aantal jaren geleden ook bij de test het volgende over de AF geschreven: hit or mis
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Re: Tamron 70 - 200 mm f2.8 : beste instellingen voor scherpe resulaten (nikon d700

Bij concertfotografie werk ik zelf het liefst met de camera op diafragmavoorkeuze.
      Meestal is er wel een beetje belichtingscompensatie nodig, maar dat hangt allemaal af van de belichting (dat moet je dus ter plaatse aanpassen).
      Ik gebruik ook een lens met beeldstabilisatie, dus kan een wat langere sluitertijd ook geen kwaad, op voorwaarde dat het onderwerp niet te snel beweegt (als er meer beweging inzit, dan moet de sluitertijd dus korter worden).
      Als je iemand wil fotograferen die in beweging is, dan zal je de continu-AF moeten gebruiken, maar het is niet zeker of de Tamron 70-200 in die omstandigheden goed zal kunnen volgen (de autofocus zou het zwakste punt zijn van die lens).

De auto-iso heb ik tot nu toe nog niet gebruikt, maar die ga ik vanavond ook eens testen voor concertfotografie (de 5D MKIII heeft daarvoor wat meer instelmogelijkheden dan de 5D MKII, het is de eerste keer dat ik met de 5D MKIII op stap ga, ik moet dus nog veel uitproberen...).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Een kleine tip, de lens niet volopen gebruiken maar op F3.5. Met mijn exemplaar gaf die duidelijk scherpere beelden. Op F2.8 was die een beetje soft op 200mm. Tussen 70 en 150mm was die wel bruikbaar volopen.

Op mijn Sony A550 was de autofocus niet supersnel. Met de A77 was die duidelijk sneller, het verschil was behoorlijk groot. Sony gebruikt de in-body motor voor de aandrijving, itt andere merken waar de motor in de lens wordt gebruikt. In dit geval levert het een voordeel op.
        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
        Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          Sony gebruikt de in-body motor voor de aandrijving, itt andere merken waar de motor in de lens wordt gebruikt. In dit geval levert het een voordeel op.
          Is dat zo? Ik had een Tamron 28-75 en heb een 17-50 en beide op schroevendraaier AF en beide razend snel, terwijl ik lees dat die op Canon traag zijn.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Dank voor de raad, morgen doe ik een test met

- AF -C
            - 39 punten 'Auto' (gaat blijkbaar niet bij andere instelling met bijv 9 punten)
            - A stand op f3.2/3.5 (veronderstel dat M niet mogelijk is want bij beweging is er bij het minste onder of bovenbelicht ?) Met 1200 à 1600 iso

Bij dat optreden van gisteren merkte ik wel dat het hoofd vrij overbelicht was met weinig detail. Is wat onderbelichten iets dat vaak nodig is ?

De autofocuspuntjes dansen vrolijk rond als ik de ontspanner half indruk maar volgens ze wel het gezicht van de zangeres bijv ? Kwestie om geen scherpe haren te hebben en softe ogen ... Kan ik dat ergens een beetje verzekerd krijgen ? (Waarschijnlijk moeilijk want dit is de eerste opmerking in de Tamron-handleiding-brief).

Over die materie is op het internet weinig te vinden ...

Dank !
            Nikon D7000/16-85mm / 70-300mm / 50 mm f1.8 / 85 mm f1.8 / Tamron 70-200 f2.8 / SB600

Comment

Gebruik het juiste AF-punt, laat die keuze nooit aan de camera over, toch zeker niet als je met een grote diafragma-opening werkt.
              De scherptediepte is dan zo beperkt dat de foto onscherp is (of scherp op de verkeerde plaats) als de camera niet het juiste AF-punt kiest.

Als de muzikanten niet teveel heen en weer springen, dan kan je de autofocus gerust op "one shot" zetten, alleen als ze constant in beweging zijn zal je de continu-AF moeten gebruiken (ik weet de juiste benamingen op een Nikon camera niet, maar je zal wel begrijpen wat ik bedoel).

Meestal moet je wat onderbelichten, omdat de muzikanten meer licht krijgen dan de achtergrond.
              Als je dan niet onderbelicht, dan zijn de muzikanten meestal overbelicht.

De iso moet hoog genoeg zijn om geen bewogen foto's te krijgen, en het diafragma zal ook compleet open moeten als er echt weinig licht is.
              Bij welke iso-waarde dat je camera voor jou nog aanvaardbare foto's aflevert, dan zal je zelf moeten bepalen.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Als je een D7000 hebt dan kan je een preset maken en die programmeren op de U1 of U2 stand.
                Bij dergelijke situaties zoals een optreden is het inderdaad van belang dat je de sluitertijd in bedwang houd.
                Met de instelling auto Iso kan je dan kiezen om sluitertijden die berekend worden onder bijvoorbeeld 1/300S (stel zelf in wat je wil) de camera automatisch de Iso waarde te verhhogen .
                Stel zelf de maximale Iso waarde in , die D7000 kan flink hoog gaan , en heb je wat korrel , tja , niet erg beter een beetje korrel dan een bewogen foto niet ?
                Je hebt zelf nog controle over het diafragma want dat bepaal je zelf.
                Ja, dat van het AF-punt en de belichting heeft Bart hierboven mooi uit de doeken gedaan.

Comment

Working...
                X