Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 50 mm prime op Canon 5D MKII

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke 50 mm prime op Canon 5D MKII

Ik heb een eigen studio maar door de beperkte oppervlakte werk ik met mijn 7D meestal op een brandpuntsafstand van 35 mm.

Nu heb ik plannen om een 5D MKII te kopen. Ik ben aan het overwegen om een 50 mm prime bij te kopen.

Welke raden jullie aan?
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Re: Welke 50 mm prime op Canon 5D MKII

Als je bij Canon zelf kijkt, dan heb je keuze uit drie 50mm lenzen , de f1,8 is veruit de goedkoopste (110 euro) en die heeft een redelijke beeldkwaliteit.
    (Er is ook nog een Canon 50mm macro, maar daarvoor moet je zelfs een speciale adapter kopen om er macro's mee te kunnen maken, daarom is dat zeker geen populaire lens.)

De f1,4 kost 360 euro en die is optisch beter dan de f1,8. De AF van die f1,4 is wat sneller dan die van de f1,8 maar voor actiefotografie komt die toch nog te kort, en als er echt weinig licht is dan begint die redelijk snel te hunten.

En dan heb je nog de superdeluxe f1,2 die optisch heel erg goed is, maar dan moet je daarvoor wel zo'n 1500 euro neertellen. Naar het schijnt heeft die ook geen snelle autofocus, die zou zelfs nog trager zijn dan de f1,4.

De Sigma 50mm EX DG HSM zou optisch heel goed zijn (maar je moet er wat geluk mee hebben, want er zijn redelijk wat exemplaren met AF problemen gesignaleerd). De AF van die Sigma zou wel vrij snel zijn volgens wat ik er van heb gelezen.
    Die Sigma kost zo'n 470 euro.

Er is dus keuze genoeg, van 110 tot 1500 euro.

Voor portret vind ik zelf een 50mm wat kort op een full-frame, maar om het hele model in beeld te brengen kan dat wel een goede keuze zijn.
    Last edited by Black B@ndit; 9 juli 2012, 16:00.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      ...

En dan heb je nog de superdeluxe f1,2 die optisch heel erg goed is, maar dan moet je daarvoor wel zo'n 1500 euro neertellen. Naar het schijnt heeft die ook geen snelle autofocus, die zou zelfs nog trager zijn dan de f1,4...
      Onlangs een huwelijksfotograaf bezig gezien, en uitvoerig met de man gesproken (trouwens ooit nog actief op BD geweest), en die was zeer tevreden van zijn 50mm f/1.2; op een MkII weliswaar, want zijn MkIII zou pas na het weekend arriveren.

PS: sorry, even nagekeken, het was de 85mm f/1.2 waarmee ie aan de slag was.
      Last edited by LesC; 9 juli 2012, 16:07.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.6) - iPhone XR (iOS 18.6) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.6)

Comment

De Sigma 1.4 van de laatste generatie (cfr. wat nu in de winkels ligt) is een superlensje hoor. Ben daar op de MK II zeer tevreden over. Zelfs de coating houdt het vol.
        Ze is sneller dan de Canon wat AF betreft, en qua precisie kan je met de micro-adjust aanpassen, en 't is een prime dus beter dan met een zoom.

Comment

Working...
        X