Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm voor Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 50mm voor Canon

Ik ben op zoek naar advies van gebruikers van een 50mm lens.

Ik heb een Canon 600D met een 18-135 zoom van Canon. Nu ben ik op zoek naar een 50mm lens omdat ik een meer lichtsterke lens wil en graag meer wil kunnen spelen met DOF. Daarom wil ik een 50mm lens kopen.
    Mijn eerste idee was de plastic fantastic 50mm 1.8. Dan dacht ik van misschien toch beter iets meer te investeren en dan kom ik bij de Canon EF 50 F1.4 USM of de Sigma 50mm F1,4 EX DG HSM.
    Dan stijgt de prijs, met filter en zonnekap, wel van ongeveer 150 euro naar een 400 euro voor de Canon 1.4 en 500 voor Sigma.
    Maar als ik dan wat begin te Googelen lees ik dat ik de Canon 1.4 niet moet kopen omdat het AF systeem heel zwak is en de Sigma niet moet kopen omdat er focusproblemen zijn. En ik wil geen 250 -350 euro meer uitgeven om een lens te hebben die ofwel het binnen de 2 jaar begeeft of die niet echt scherp stelt.
    Mijn vraag aan jullie. Zijn de F1.4 lenzen inderdaad zo problematisch of zijn het alleen de gebruikers met slechte ervaringen die hun ervaring posten en is er in de praktijk meestal iet echt een probleem?
    Bedankt voor al de tips en opmerkingen.

Johan

Re: 50mm voor Canon

Ik heb lang zitten twijfelen. Heel veel zitten lezen en vergelijken. Eerst dacht ik de sigma te kopen dan weer de canon. Ik kon niet beslissen. Je leest inderdaad vanalles over beide lenzen. Uiteindelijk heb ik voor de canon versie gekozen. Waarom? Het prijsverschil, de canon heb ik voor iets meer dan 300 euro kunnen kopen de sigma was toch ongeveer 100 euro duurder. Ook omdat ik denk dat een canon lens iets meer ziin waarde zal houden.

Veel tijd heb ik nog niet gehad om de lens te testen. Maar ik denk dat ik tevreden mag zijn.

Volgens sommige testen is de sigma net ietsje beter maar voor mij is de canon al goed genoeg

mir
    Last edited by mir; 7 juli 2012, 16:02.
    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

de plastic fantastic was voor mij een zeer goede aanwinst.
      Als je van die zoomlens komt dan is de lichtsterkte van een 1.8 al heel wat. 1.8 is voor de meeste situaties trouwens meer dan genoeg.
      Is zijn geld meer dan waard en zolang je hem niet laat vallen is er niets aan de hand
      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
      hier vind je mijn foto's en hier ook

Comment

Nog even dit, koop enkel een zonnekap om je lens te beschermen. Ik zou geen filter aanschaffen.
        Zo een zonnekap vind je online op ebay al voor 8 euro verzending incl.

mir
        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

Comment

Ikzelf heb de 50mm 1.8 van canon waar ik uiterst tevreden van ben. Het is mijn tweede lens, en voor mij was ze een enorm verschil tegenover de kitlens die ik heb. 18-55mm zonder IS dan nog.
          Ik weet niet hoe het juist zit met de 1.4 lens, maar bij de 1.8 heb ik soms ook "lichte" focusproblemen. Niet zo vaak, maar vanaf er wat minder licht aanwezig is merk ik het toch. Voor mij maakt dit de lens niet minder, omdat mijn kitlens nauwelijks nog kan focussen. En zeker niet wanneer je naar de prijs kijkt.

Een zonnekap zou ik ook enkel ter bescherming gebruiken. Ik weet niet hoe het bij de 1.4 zit, maar bij de 1.8 zit het glas al zo diep dat het precies een zonnekap op zich is.

Comment

zoals zoveel heb ik de 1.8 plastiekje. voor dat geld een superlens. ik zou hiermee beginnen, nadien mss een 1.4 nemen.
            ik heb enkel een filter er op zitten (zat er gratis bij), binnen vijs ik het er soms gewoon af.
            A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

TS,
              Als je zo graag wilt spelen met scherptediepte, is dan de Canon 85 mm 1.8 geen optie? Is, wat betreft brandpuntsafstand tevens geschikter voor portretwerk.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

De 50 1.8 is inderdaad een mooi lensje, zeker voor zijn prijs. Probeer er echter geen actie (bvb baskertbal) mee vast te leggen, daarvoor is ze te traag. Dan zal de 50 1.4 beter van pas komen met zijn USM. De 85 1.8 is een zeer goede lens, wel een hogere prijsklasse dan de 50 1.8 en op cropcamera's soms te lang. Voor wat de 50 1.8 kost, kan je er zeker geen miskoop mee doen.
                Fotografie is leren kijken.
                http://johanluyckx.weebly.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                  De 85 1.8 is een zeer goede lens, wel een hogere prijsklasse dan de 50 1.8 en op cropcamera's soms te lang. Voor wat de 50 1.8 kost, kan je er zeker geen miskoop mee doen.
                  over goed ga ik me nog niet uitspreken, heb ze zelf nog niet
                  doch te lang voor crop? das dan ook weer een persoonlijke voorkeur, soms wou ik dat ik ze al in mijn tas had want als ik met mijn 50 1.8 een strak gekaderd portretje wil maken, moet ik soms wel vrij dicht naar het model toegaan terwijl ik enigzins toch wel wat meer afstand zou willen houden, voor een full body zal de 50 dan weer interessanter zijn idd omdat ik anders met de 85 soms mss 5m ver zal moeten gaan staan
                  Website: http://www.svisimaging.be

Comment

de 50 mm 1.8 is voor zijn geld een erg goed lensje, dat vooropgesteld, met name voor zijn geld, vol open vind ik echter deze onbruikbaar, maar vanaf 2.8 goed scherp dat wel, de 1.4 uitvoering eigenlijk hetzelfde, vol open niet erg scherp, maar paar stopjes dicht en het lensje begint te schitteren.
                    Ik zou als ik u was eerst even tweedehands een 1.8 uitvoering kopen en kijken of dit uberhaupt bevalt, bevalt dit kun je altijd nog zonder al te veel verleis doorgroeien naar een 1.4 uitvoering.
                    Je ziet ze nl nogal vaak tweedehands opduiken, puur om de reden dat er mensen zijn die het simpelweg niets vinden een vaste lens, niet omdat een lensje niet goed is.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                      Je ziet ze nl nogal vaak tweedehands opduiken, puur om de reden dat er mensen zijn die het simpelweg niets vinden een vaste lens, niet omdat een lensje niet goed is.
                      Dus van dit gegeven gebruik maken.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ikzelf had eerst een 1.8, heb deze toen weggedaan voor een 1.4, ok deze focust sneller maar vond hem minder accuraat dan de 1.8. Omdat ik dus veel last had van verkeerde focus heb ik deze weer terug gedaan en me laatst terug een 1.8 gehaald. Af is iets langzamer en scherpte valt op 1.8 wat tegen maar vanaf 2.2 vind ik het scherp zat.
                        Sony A7iii 28-70mm, 85mm 1.8, 135mm 2.0 - Sony rx100
                        500px site: https://500px.com/crazy_b

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Crazy_B Bekijk bericht
                          scherpte valt op 1.8 wat tegen maar vanaf 2.2 vind ik het scherp zat.
                          ik vind het meevallen qua scherpte op dat vlak, ze is wel heel beperkt en de lens is wat softer vol open maar idd vanaf 2.2-2.5 en zeker 2.8 is de lens scherp
                          er staat trouwens net eentje in aangeboden
                          Website: http://www.svisimaging.be

Comment

Ik heb een tijdje geleden de canon 50mm 1.4 aangeschaft en moet zeggen dat ik er heel tevreden van ben!
                            Focus snel, wel ooit wat hunten bij minder licht maar ook dat valt goed mee.
                            En ik moet wel zeggen dat deze een zeer mooie DOF geeft
                            De 1.8 heb ik nooit in handen gehad, maar hij noemt niet voor niets 'fantastic plastic', de 1.4 daartegen voelt zeer stevig en degelijk aan.

Comment

Ik heb de canon 50mm 1.4 en maak haarscherpe foto's zelfs met zeer zwakke verlichting, geen last van hunten of moeilijk focussen ermee, een schitterend lensje die 1.4

Beelden als deze zal je met een kitlens niet halen in een donkere hoek van een restaurantje! Dit is met de lens vol-open!

Ik heb de mijne overigens nieuw onder de kaap van 300 betaald in januari
                              Last edited by Sonjabelgium; 6 juli 2012, 16:42.
                              Webstek in opbouw

Comment

Working...
                              X