Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony NEX - welke lenzen voor reis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony NEX - welke lenzen voor reis

Hallo iedereen

Ik ben al een tijdje uit op de Sony NEX 5n, maar ben er niet uit welke lenzen ik hierbij wil.
    Binnenkort vertrek ik met de rugzak op een lange reis, de Sony NEX lijkt me daarom een ideaal compact toestel om mee te hebben. Natuurlijk moeten mijn lenzen dan ook compact zijn. Ik denk dat 2 lenzen het max is dat ik mee wil nemen.

Wat raden jullie mij aan?

Ik verlies veel geld moest ik de NEX 5n zonder kitlens kopen, dus ga ik ervan uit dat lens 1 de 18-55 zal zijn (jammer dat die lens zo groot is).
    Welke 2de lens zou ik nemen? Ik zal voornamelijk straat/landschapsfoto nemen.

Of stellen jullie een andere combinatie voor?

Re: Sony NEX - welke lenzen voor reis

Waarom geen nikon 1 systeem, die lenzen zijn echt fantastisch om mee te werken en dat toestelletje is zeer snel. (heb er slechts enkele uren mee kunnen werken en was echt verbaast van de beeldkwaliteit voor zo'n kleine een relatief goedkope camera. Die lensjes zijn ook zeer compact en scherp!

Comment

TS,
      Je stelt een duidelijke vraag waar je eigenlijk geen antwoord op kan geven.

Je wilt een lens voor straatfotografie en landschapsfotografie. Het hangt van jouw stijl van fotografie af of je meer tele of juist meer groothoek, t.o.v. 18-55, goed kan gebruiken.

Wanneer ikzelf straatfotografie bedrijf dan is de beeldhoek van mijn lens of wijder dan behorend bij 18 mm of juist nauwer dan behorend bij 55 mm. Dat zegt meer over mijn stijl van fotografie dan het onderwerp. En als ik met tele werk dan wil ik heel weinig scherptediepte hebben.

Kortom, je vraagt om advies aan een ander terwijl je eerst zelf moet kijken naar je stijl van fotografie. Als je dat weet dan kan je snel de vertaalslag maken naar lenzen!
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

voor straat en landschapsfotografie kom je toe met de kitlens, de 16mm pancake is ook zeer goed geschikt voor straatfotografie.
        normaal geraak je in een heuptasje je portefeuille, de 16mm pancake, nex en 18-55mm zeer goed kwijt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kolb Bekijk bericht
          Binnenkort vertrek ik met de rugzak op een lange reis, de Sony NEX lijkt me daarom een ideaal compact toestel om mee te hebben.
          Veel hangt er vanaf -voor mij toch- wat de bedoeling van je lange reis is. Is het toerisme, zakenreis, backpacking, avontuurlijk? Hoe belangrijk is fotografie in deze reis? Hoeveel tijd kan je aan fotografie spenderen?

Zo bijvoorbeeld, ga ik binnenkort naar Rome waar de bedoeling vooral wandelen en fotografie is. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat. M.a.w., zwaar en beste materiaal mee: Nikon D700, 20mm, 24-70mm, 70-200mm, klein statief.
          Een paar weken later ga in naar een congres in Duitsland waar zowel de fototijd als de mogelijkheden beperkt zijn. Vermoedelijk neem ik enkel D700 + 50mm (of D70 + 35mm).

Ik heb al een lange reis gedaan (+1,5j) en ik kocht zelfs materieel onderweg: van analoog naar digitaal gegaan (D70) + 18-70mm + 70-300mm + sb800 flash.

C.
          C.

Comment

Bij nex is het lastig omdat er niet veel lenzen zijn, je hebt de 18-200mm dan heb je een grote bereik.

Ik gebruik mijn nex met 16mm of lenzen van andere merken met een adapter, je hebt er focuspeaking en manueel scherpstellen is geen grote zorg wel wat langzamer

ik wil zelf wel de 50mm 1.8 oss hebben voor deze camera

succes

Comment

Ik heb de 50mm 1.8 maar die is toch opmerkelijk trager in AF dan de kitlens en zeker dan de 18-200 die overigens heerlijk werkt. Wel op een nex7 gebruikt en eens getest op een nex5 (zonder N): zelfde 'traagheid', misschien volgt er nog een nieuwe firmware want de 50mm is recenter uitgekomen dan de nex7.
              De 50 heeft wel de beste optiek: mooi scherp en mooie bokeh en daarvoor koop je ze...

wim
              Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

All in one lens : de 18-200mm van Sony.
                My site : http://www.photografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                  Waarom geen nikon 1 systeem, die lenzen zijn echt fantastisch om mee te werken en dat toestelletje is zeer snel. (heb er slechts enkele uren mee kunnen werken en was echt verbaast van de beeldkwaliteit voor zo'n kleine een relatief goedkope camera. Die lensjes zijn ook zeer compact en scherp!
                  Nee, Sony komt telkens als beste uit de reviews. Blijf daarom ook bij mijn keuze van Sony.

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                  TS,
                  Je stelt een duidelijke vraag waar je eigenlijk geen antwoord op kan geven.

Je wilt een lens voor straatfotografie en landschapsfotografie. Het hangt van jouw stijl van fotografie af of je meer tele of juist meer groothoek, t.o.v. 18-55, goed kan gebruiken.

Wanneer ikzelf straatfotografie bedrijf dan is de beeldhoek van mijn lens of wijder dan behorend bij 18 mm of juist nauwer dan behorend bij 55 mm. Dat zegt meer over mijn stijl van fotografie dan het onderwerp. En als ik met tele werk dan wil ik heel weinig scherptediepte hebben.

Kortom, je vraagt om advies aan een ander terwijl je eerst zelf moet kijken naar je stijl van fotografie. Als je dat weet dan kan je snel de vertaalslag maken naar lenzen!
                  Je hebt gelijk. Ik heb momenteel ook een Sony HX1 met 20x optische zoom en dat is wel een zeer leuke extra, dat zoombereik. Maar ik kan gerust zonder. De focus ligt op compactheid/lichtheid.

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  voor straat en landschapsfotografie kom je toe met de kitlens, de 16mm pancake is ook zeer goed geschikt voor straatfotografie.
                  normaal geraak je in een heuptasje je portefeuille, de 16mm pancake, nex en 18-55mm zeer goed kwijt.
                  Dit is telkens de combinatie die ik zie terugkeren.

Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
                  Veel hangt er vanaf -voor mij toch- wat de bedoeling van je lange reis is. Is het toerisme, zakenreis, backpacking, avontuurlijk? Hoe belangrijk is fotografie in deze reis? Hoeveel tijd kan je aan fotografie spenderen?
                  Backpacking/avontuurlijk. Compact werken is dus belangrijk.

Oorspronkelijk geplaatst door aras Bekijk bericht
                  Bij nex is het lastig omdat er niet veel lenzen zijn, je hebt de 18-200mm dan heb je een grote bereik.

Ik gebruik mijn nex met 16mm of lenzen van andere merken met een adapter, je hebt er focuspeaking en manueel scherpstellen is geen grote zorg wel wat langzamer

ik wil zelf wel de 50mm 1.8 oss hebben voor deze camera
                  Ik heb mijn oudere Pentax P-lenzen verkocht, dus ik begin terug van scratch. Dus de optie om met adapters te werken is dan ook minder interessant.
                  De combinatie 16mm met de 18-200mm lijkt me dan nog de meest interessante combinatie. Qua grootte valt die ook nog wel mee. Ik zou dan wel voor de Tamron 18-200mm gaan omdat die qua gewicht toch iets minder weegt en minder duur is... Iemand met deze lens ervaring?

Blijft natuurlijk dat je de NEX-5n bijna altijd in combinatie met de 18-55 dient te kopen (prijsverschil met enkel body is 40 euro). Idealiter koop ik de NEX 5n met de 16mm als kitlens, maar die combi is niet te vinden.

Comment

hier vindt je een 150-tal voorbeelden met de tamron 18-200mm

Comment

de "light" versie van de sony 18-200 met name de SEL18200LE is nu in sommige landen ook beschikbaar. Deze lens is te vergelijken met de tamron versie (mogelijk dezelfde lens met sony label ?) was aangekondigd samen met de nexf3

Comment

Is volgens geruchten inderdaad rebadged tamron, persoonlijk vind ik het verschil te klein, zowel in grootte als prijs... Wil je echt met compacte lenzen werken dan moet je naar een kleinere sensorgrootte.
                        Sony A7RIV - Sony 16-35 f2.8 GM - Tamron 35-150 f2-f2.8 - Tamron 150-500 f5-f6.7 - Metz 54MZ-4i / SCA3302 M9 - Lowepro Slingshot 200AW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim Bekijk bericht
                          Wil je echt met compacte lenzen werken dan moet je naar een kleinere sensorgrootte.
                          Of primes gebruiken. Sigma 30/2.8 is vrij compact...
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Working...
                          X