Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bruikbare objectieven of niet?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Bruikbare objectieven of niet?

Hey allen,

Vooreerst even laten weten dat ik een nieuw lid ben sinds een paar dagen geleden. Veel rond gelezen en met open mond zitten kijken naar de mooie foto's die hier getoond worden. Ik neem ook aan dat ik dan als beginnend hobbyist het nodige kan bijleren om de leercurve wat steiler te maken.

Nu ben ik al enige tijd een fiere bezitter van mijn compactje maar zou graag een reflex camera bijkopen om wat meer bezig te gaan zijn met fotografie. Nu was ik vorige week in Mediamarkt om een te zien welk van de merken me het best in de hand lagen.
    Canon is daar naar voren gekomen en een van volgende weken zal ik me een 550D of 600D aankopen.

Nu heeft mij pa van zijn oude analoge Canon nog 2 objectieven liggen waarvan ik zou willen weten of ik deze enigszins zou kunnen gebruiken en voor welke doeleinde ik onderstaande kan gebruiken.

Objectief1 : Canon EF 28-105 F/4-5.6 (8013A003[AA] - (21)74051160)
    Objectief2 : Canon EF 50mm F/1.4 USM (2515A004[AA] - (21)90300293)

Daarnaast is er ook nog:
    - Canon speedlite 420EX
    - Batterypack BP300

Ik neem aan dat ik de flitser en BP zonder problemen kan gebruiken maar had graag geweten waarvoor ik de objectieven kan gebruiken en/of ik die wel kan gebruiken of niet.

Nu ga ik eind augustus ook een twee weekjes naar Polen en wou dan daar ergens in Krakau een extra objectief met IS kopen want van wat ik hier lees is dat toch wel een must have. Nu had ik ook graag geweten welke ik best kan kopen met een beperkt budget die voldoet voor wat allround dingen maar vooral mensen en landschappen.

Alvast bedankt, Hans

Re: Bruikbare objectieven of niet?

Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
    Hey allen,

Vooreerst even laten weten dat ik een nieuw lid ben sinds een paar dagen geleden. Veel rond gelezen en met open mond zitten kijken naar de mooie foto's die hier getoond worden. Ik neem ook aan dat ik dan als beginnend hobbyist het nodige kan bijleren om de leercurve wat steiler te maken.

Nu ben ik al enige tijd een fiere bezitter van mijn compactje maar zou graag een reflex camera bijkopen om wat meer bezig te gaan zijn met fotografie. Nu was ik vorige week in Mediamarkt om een te zien welk van de merken me het best in de hand lagen.
    Canon is daar naar voren gekomen en een van volgende weken zal ik me een 550D of 600D aankopen.

Nu heeft mij pa van zijn oude analoge Canon nog 2 objectieven liggen waarvan ik zou willen weten of ik deze enigszins zou kunnen gebruiken en voor welke doeleinde ik onderstaande kan gebruiken.

Objectief1 : Canon EF 28-105 F/4-5.6 (8013A003[AA] - (21)74051160)
    Objectief2 : Canon EF 50mm F/1.4 USM (2515A004[AA] - (21)90300293)

Daarnaast is er ook nog:
    - Canon speedlite 420EX
    - Batterypack BP300

Ik neem aan dat ik de flitser en BP zonder problemen kan gebruiken maar had graag geweten waarvoor ik de objectieven kan gebruiken en/of ik die wel kan gebruiken of niet.

Nu ga ik eind augustus ook een twee weekjes naar Polen en wou dan daar ergens in Krakau een extra objectief met IS kopen want van wat ik hier lees is dat toch wel een must have. Nu had ik ook graag geweten welke ik best kan kopen met een beperkt budget die voldoet voor wat allround dingen maar vooral mensen en landschappen.

Alvast bedankt, Hans
    De beide lenzen zullen passen en vooral de 50mm f/1.4 USM is een goede lens, die nu nog verkocht wordt. De 28-105 ken ik niet zo.

Van de batterypack heb ik nog nooit gehoord, is deze voor de flitser of voor een body?
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Het batterypack is er eentje voor de Body.

Comment

batterypack voor de body zal je dan niet kunnen gebruiken. Die zijn redelijk "body specifiek"....
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

[Mod-LesC]Verplaatst van Camera's naar Objectieven (hoewel je ook van een battery pack spreekt en van een flash).[/Mod]

Geen probleem voor de objectieven en de flash. Weet wel dat de 550D of 600D beide cropcamera's zijn, en dat je dus een factor van 1.6 moet hanteren. Zo wordt 28mm bijna 45mm uitgedrukt in fullframe equivalenten, wat dus helemaal geen breedhoek meer is. Maar de objectieven zijn OK.
          Als je nog wat zoekt, met IS, en je budget is laag, dan suggereer ik de 18-55 IS. De z.g. "kitlens", maar zeker geen miskoop. Zelf heb ik die (wel de non-IS versie) vervangen door een lichtsterke EF-s 17-55 f/2.8 IS. Boven jouw budget wellicht, en, tenminste als je lichtsterkte wil, zul je moeten kijken naar de third-party alternatieven. Die zijn er, maar ik heb er zelf geen ervaring mee.
          Een interessante "instap-tele" is dan weer de EF-s 55-250, eveneens een IS lens.

De battery pack (ik hoor en lees meer het woord "grip") is inderdaad body-specifiek, en dus vrees ik voor de bruikbaarheid op een xxxD. Nu, zonder een grip kun je ook werken, al komt zoiets wel van pas als je wat grotere handen hebt (de xxxD modellen zijn nu eenmaal niet zo groot), of als je meer battery power verkiest. Gelukkig kunnen de moderne toestellen vrij lang schieten met slechts één batterij.
          Last edited by LesC; 13 juni 2012, 15:45.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Hi,

Alvast bedankt voor de hulp en het extra leesvoer ddat ik nu heb gedaan omtrent Crop en FF camera's
            Nu ga ik een paar maanden toch deze objectieven gebruiken en dan in Polen, Duitsland of als ik tweedehands iets vind een ander objectief aankopen speciaal voor deze crop camera.

Nu heb ik ook gezien op Fotokonijnenberg dat het prijsverschil tussen de 550D en 600D miniem is. Ik dacht een 20 euro. Nu heb ik hier ook ergens gelezen dat de 600D de meerprijs niet waard is aangezien enkel het roterende scherm een extra is. Is dit nu het enigste verschil of zijn er nog andere verdoken pluspunten aan de 600D?

Ook had ik graag geweten of er een objectief is die een goed compromis is tussen de verschillende specifieke objectieven om als starter al een beetje mee te experimenteren.

Nu dat ik FF objectieven op een crop camera ga gebruiken neem ik ook aan dat doordat er beeld delen naast de sensor gaan vallen ik daar rekening mee moet gaan houden naar compositie en zo dan geen dingen te verliezen in het beeld op de sensor. Is dan het verloren beeld aan alle zijden van de sensor evenveel of niet?

Groeten, Hans

Comment

Een tweedehands 18-55 IS kitlensje (volg hier Aangeboden) zal je de nodige groothoek geven.
              Waarom denk je dat het in Polen goedkoper is ?

Voor 20 EUR meer zou ik dat klapscherm wel willen hebben.

Je ziet in de zoeker wat op je foto komt (of zeker 95%), trek je niets aan van wat naast de sensor valt.

Comment

Zo'n klapscherm is zijn prijs van €20 meer dan waard.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hmaes Bekijk bericht
                  Hi,

Alvast bedankt voor de hulp en het extra leesvoer ddat ik nu heb gedaan omtrent Crop en FF camera's
                  Nu ga ik een paar maanden toch deze objectieven gebruiken en dan in Polen, Duitsland of als ik tweedehands iets vind een ander objectief aankopen speciaal voor deze crop camera.

Nu heb ik ook gezien op Fotokonijnenberg dat het prijsverschil tussen de 550D en 600D miniem is. Ik dacht een 20 euro. Nu heb ik hier ook ergens gelezen dat de 600D de meerprijs niet waard is aangezien enkel het roterende scherm een extra is. Is dit nu het enigste verschil of zijn er nog andere verdoken pluspunten aan de 600D?

Ook had ik graag geweten of er een objectief is die een goed compromis is tussen de verschillende specifieke objectieven om als starter al een beetje mee te experimenteren.

Nu dat ik FF objectieven op een crop camera ga gebruiken neem ik ook aan dat doordat er beeld delen naast de sensor gaan vallen ik daar rekening mee moet gaan houden naar compositie en zo dan geen dingen te verliezen in het beeld op de sensor. Is dan het verloren beeld aan alle zijden van de sensor evenveel of niet?

Groeten, Hans
                  Het prijsverschil was vroeger een stuk groter, vandaar dat je wss leest op het internet dat het het prijsverschil niet waard is Een klapscherm voor 20€ extra vind ik het persoonlijk wel waard
                  70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ge maar lekker voor het klapscherm. Toen ik m'n 550D kocht was het verschil nog 100€ . Wellicht is door de komst van de 650D het gat gedicht.

Die 50mm 1.4 USM is geen kattepis. Kost nieuw dik 300€. Ikzelf heb de 50mm 1.8 (plastic fantastic) op een 550D. M'n vriendin vind het geen toffe lens omdat je er elk rimpeltje mee kan zien ;-) Verder is de bokeh fantastisch en zijn ze lekker snel. De bokeh van de 1.4 is nog beter door 8 lamellen ipv 5 bij de 1.8

Van de andere lens heb ik nog iet gehoord.
                    Canon 550D + Canon 18-55 IS II + Canon 50 1.8 MKII + Tamron 70-300 VC USD + M42 glas: 50mm + 50mm macro + 35 mm + 135mm + 2xTC
                    Op zoek naar fotomateriaal voor een prikje? Zoek hier eens

Comment

Working...
                    X