Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo

Heeft iemand ervaring met een set tussenringen (kenko of canon) in combinatie met de Canon 100mm L?
    Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
      Heeft iemand ervaring met een set tussenringen (kenko of canon) in combinatie met de Canon 100mm L?
      Daar haal je geen 5:1 mee hoor. Je komt dichter bij je onderwerp, en je vergroting vermeerdert wat.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
        Heb ze beiden gehad zowel de Canon 100 L IS alsook de gewone 100 mm macro. (de gewone is ondertussen verkocht)
        Ik heb trouwens ook de 180mm L macro gehad van Canon (die is ondertussen ook al de deur uit)
        Als je ze enkel gaat gebruiken als macrolens op statief zal het niet veel uitmaken of je IS hebt of niet.
        Ik gebruik ze ook als normale/portret lens en dan komt die IS op de 100mm wel van pas.
        (Hangt uiteraard ook van de lichtomstandigheden af en ook of je een vast hand hebt)

In mijn geval was de 100mm L scherper dan de gewone 100mm

grts
        Sieg
        Waarschijnlijk ligt macro je niet zo goed Sieg ? (denk ik)
        Vogels liggen je beter .. voortdoen waar je goed in bent
        Leiqa Q3 43, Canon R5 , Canon RF VCM 35 1.4, Canon RF 85 1.2 L, Canon RF 100-500 L

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TrsH Bekijk bericht
          vandaag knoop doorgehakt en dan toch maar de Canon 100mm f2.8 L USM IS gaan halen

hoop dat ik er geen spijt van heb ;D
          Je zult er geen spijt van krijgen, daar ben ik zeker van.
          Het is een uitstekende macro-lens, ik heb ze ook (destijds als vervanging voor de non-IS gekocht) en gebruik ze nog steeds, zeker als ik niet te zwaar beladen wil zijn (bvb. op vakantie) of om de een of andere reden uit de hand wil/moet werken.

Ik heb naderhand ook de 180mm van Canon gekocht. Die is nog amper te gebruiken zonder statief (te zwaar, geen IS). Voordeel is de nog wat langere werkafstand (nuttig voor zeer schuwe insekten) en een betere bokeh. Een oude maar nog steeds uitstekende macro-lens.

Pas een paar weken geleden heb ik de MP-E 65 gekocht (tweedehands van een andere BD-er), en dat is toch wel een ander paar mouwen hoor ... zeker geen lens om mee te beginnen ! Je kunt er ook geen "gewone" close-up en macro-opnames mee maken, enkel geschikt voor de sterke vergrotingen. Extreem moeilijk in gebruik. Je moet enige volharding en engelengeduld hebben om er mee te (leren) werken, maar eens dat lukt zijn de resultaten wel verbluffend. Maar als het niet "jouw ding" is, geef je het zeer snel op. Mijns inziens dus geen lens om mee te beginnen, eerder om "mee te eindigen"

100 > 180 > MP-E65 : dat lijkt me het goede "groeipad", en je bent dus goed gestart : bij het begin
          Master the craft, and the art will follow.
          Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
          http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Working...
          X