Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

wazige foto's bij bewegende beelden Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: wazige foto's bij bewegende beelden Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

Dag,
    Ik heb veel foto’s van paarden op de renbaan gemaakt met de zelfde 70/300. Er waren er veel onscherp. Deze lens in inderdaad traag met de AF. Nu heb ik de duurdere aangeschaft en die is veel sneller. Wat wel hielp met de eerste is de AL SERVO stand gebruiken. Ik heb ook een EOS 550. Wil jij een proberen met mijn toestel? Neem dan kontact (regio TONGEREN).

Comment

Wat ik zou doen is:toestel op Tv zetten,min 1/300 (of hoger),als je op de IS vertrouwt,kijken of de belichting ,diafragma goed zit.Eventueel ISO verhogen,en een foto nemen.
      AI servo:Laat toe foto's te nemen zonder dat de AF honderd procent scherp staat.Dus geen garantie van scherpe foto's,als je direkt afdrukt.Eerst focussen,half indrukken,onderwerp wat volgen,tijd laten om scherp te stellen en te volgen en dan afdrukken.
      Kan zijn dat de lens wat langzaam is,maar ik werk met een 1D MKIIN,met L-lenzen,die lichtsterk zijn,en kom dit ook tegen.Niet veel,maar het gebeurt.
      Voor aktiefoto's,neem zelf het initiatief van de sluitersnelheid en laat je camera niet automatisch zijn ding doen.
      Proberen maar en hopelijk heb je er iets aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Sonjabelgium Bekijk bericht
        (...) Lach naar de wereld, weet dat ook jij het geleerd hebt en wees trots dat je deel kan uitmaken van iemand z'n leerproces, en je zal zien, de wereld lacht terug!
        Dit heeft toch alleen zin als je een camera hebt met lachdetectie?
        Met de camera op sportstand en genoeg licht moeten de foto's gewoon lukken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door KCfoto Bekijk bericht
          De vraag van TS was onscherpe fotos door beweging. of er genoeg licht was of niet is een veronderstelling.

Als je op een sluitertijd van 1/500 of sneller instelt sluit je dit uit. Op 1600 iso en F5.6 (is vol open bij 300mm van het genoemde objectief) zou de belichting voldoende moeten zijn en dus het diafragma dichtgaan (f8 of zo). Is dit niet het geval dan is er te weinig licht. Het is dan wel duidelijk of de AF goed werkt en kan volgen of niet.

je kunt inderdaad ook omgekeerd redeneren, het ojectief vol open zetten en kijken of er genoeg sluitertijd overblijft bij de ingestelde iso waarde. Is dit lager dan 1/500 dan loop je kans op bewegingsonscherpte of onscherpte door een niet correcte AF, dit is lastig te onderscheiden voor een ongeoefend oog.
          War mij betreft was het geen veronderstelling maar een conclusie uit de verstrekte mededelingen
          Je lijkt het gewoon niet te snappen....
          Waarom een omweg maken door iets in te stellen wat misschien kan?
          Kies je parameters zo , dat daar de kortstmogelijke sluitertijd uitrolt > correcte belichting en geen onzinnige probeersels en kijken wat iets wordt.....
          Je wil een zo kort mogelijke sluitertijd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Voltigeur Bekijk bericht
            Ik ben hier inderdaad een tijdje niet geweest. Net omwille van dergelijke zaken.
            Zielig om zien dat een forum dat er zou moeten zijn om elkaar, en niet in het minst beginnende mensen, te helpen... wordt gedomineerd door mensen die zichzelf boven iedereen plaatsen en het daar bovenop nog nodig vinden om hun kennis niet te delen, maar iemand die een vraag stelt, belachelijk te proberen maken.
            Als je niet wil helpen met nuttige, bruikbare tips, zeg dan gewoon niks, of zeg "Trek uw plan rn zoek het zelf uit", maar ga de mensen niet kleineren en belachelijk maken.

Misschien behoren een aantal onder jullie hier wel tot de groten der aarde op vlak van fotografie. Dat ga ik niet betwisten. Maar is het ècht nodig om dat met de meest ongepaste reacties en opmerkingen aan simpele geesten als ik duidelijk te maken?? Niet iedereen heeft vrachtwagens vol theoretische en technische kennis...

Ten andere, die opmerking van jou had ik ook wel verwacht, putor. Some things never change...
            Dat jij dat juist moet zeggen Voltigeur... Zie het 'paardenfotografie' topic... Je bent het niet eens met wat ik aanraad en wilt zelf niet zeggen wat je dan wel aanraadt...
            Last edited by LaurentS; 10 mei 2012, 21:50.
            70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS

Dat jij dat juist moet zeggen Voltigeur... Zie het 'paardenfotografie' topic... Je bent het niet eens met wat ik aanraad en wilt zelf niet zeggen wat je dan wel aanraadt...
              Kijk, met dit soort reacties, die niet alleen off topic zijn, maar waarmee je zelfs onenigheden uit een ander topic hier verder probeert te zetten... klasseer je jezelf bij de mensen waar ik het over had.

Ik denk ook niet dat ik mij hièr moet gaan verantwoorden voor een onenigheid uit een ànder topic.
              Trouwens, bovenstaand commentaar als eerste en enige reactie in een topic is nog maar hèèl erg bezwaarlijk een bijdrage te noemen. Maar goed, als waarschuwing voor mij, naar TS toe is ze geldig... :s

*On Topic:
              Als je ongeveer weet welke sluitertijd nodig is om de beweging van de hond te bevriezen, dan kies je deze in de stand Tv. Afhankelijk van het aanwezige licht zal de camera een bijhorend diafragma kiezen, al dan niet volledig open. Blijken de foto's te donker, moet de ISO omhoog.

Je kan de sluitertijd eventueel ook nog ietsje langer nemen, tot het niveau dat voor jou acceptabel is (bv. ietsje beweging in de benen, maar de rest nog wel scherp).

Sowieso, als er echt te weinig licht is en de ISO-prestaties van je toestel zijn niet echt super, dan zal de enige oplossing (die òòk niet zaligmakend is) een lichtsterker objectief zijn (bv. een f/2.8 zoom). Een dure IS-versie is in deze niet nodig, omdat de IS enkel de eigen bewegingen van de fotograaf opvangt, maar geen enkel effect heeft op bewegingsonscherpte van het onderwerp.

Het kan natuurlijk ook zijn dat de wazigheid van jouw foto's een combinatie van de 2 is: zelfs met volopen diafragma kiest het toestel een langere sluitertijd om de belichting nog goed te krijgen, maar daardoor heb je bewegingsonscherpte in het onderwerp èn krijg je nog onscherpte door eigen beweging van de handen, wat het dan helemaal wazig maakt natuurlijk...

mvg,
              Bart
              Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

Comment

De reden lijkt me duidelijk. IS heeft bij bewegende onderwerpen een negatief effect. Moeilijker moet je het niet maken, heb hetzelf al talloze keren gemerkt. De enigste remedie, is de sluitersnelheid omhoog brengen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                  De reden lijkt me duidelijk. IS heeft bij bewegende onderwerpen een negatief effect. Moeilijker moet je het niet maken, heb hetzelf al talloze keren gemerkt. De enigste remedie, is de sluitersnelheid omhoog brengen...
                  Leg eens uit. Liefst niet van 'ik heb dat gemerkt', maar waarom zou IS enig, laat staan een negatief, effect hebben op onscherpte door beweging van het onderwerp.
                  The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                    War mij betreft was het geen veronderstelling maar een conclusie uit de verstrekte mededelingen
                    Je lijkt het gewoon niet te snappen....
                    Waarom een omweg maken door iets in te stellen wat misschien kan?
                    Kies je parameters zo , dat daar de kortstmogelijke sluitertijd uitrolt > correcte belichting en geen onzinnige probeersels en kijken wat iets wordt.....
                    Je wil een zo kort mogelijke sluitertijd
                    Ik volg je hierin, maar is de foto wel onscherp, of ligt de focus verkeerd?
                    Zonder exif informatie ook niet bekend of het diafragma misschien al vol open was...

Ik zou toch heel graag eens een foto zien. Met exif info :-)
                    Canon 5D Mark II, Canon 450D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Leg eens uit. Liefst niet van 'ik heb dat gemerkt', maar waarom zou IS enig, laat staan een negatief, effect hebben op onscherpte door beweging van het onderwerp.
                      Ik had vroeger een 28-135 IS waar ik mijn spelende kinderen mee fotografeerde bij een bewolkte dag, met hetzelfde probleem. Veel onscherpe foto's door het bewegende onderwerp. Dus ofwel IS uitzetten, en als dat nog niet voldoende is werken in Tv en een sluitertijd kiezen die hoog genoeg is. (als het licht genoeg is natuurlijk)...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door crispi Bekijk bericht
                        Ik had vroeger een 28-135 IS waar ik mijn spelende kinderen mee fotografeerde bij een bewolkte dag, met hetzelfde probleem. Veel onscherpe foto's door het bewegende onderwerp. Dus ofwel IS uitzetten, en als dat nog niet voldoende is werken in Tv en een sluitertijd kiezen die hoog genoeg is. (als het licht genoeg is natuurlijk)...
                        lees nog eens mijn post. vooral dat over liefst niet 'ik heb gemerkt dat'. Een uitleg over een causale relatie tussen IS en bewegingsonscherpte zou deugd doen.
                        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          lees nog eens mijn post. vooral dat over liefst niet 'ik heb gemerkt dat'. Een uitleg over een causale relatie tussen IS en bewegingsonscherpte zou deugd doen.
                          en toch is er een grote waarheid in hetgene dat hij schrijft
                          ik maak vooral op (grote)sportwedstrijden foto's
                          en voor meer dan 90% van mijn collega's zetten IS,VR,OS toestanden af!
                          dit gewoon om dat de beeldstabilistatie voor bepaalde sporten de autocus uit zijn lood brengen en de autofocus vertraagd waardoor je een mislukte foto krijgt.
                          dit is vooral met sporten die nogal onregelmatige en onverwachtste bewegingen maken.
                          voor bijvoorbeeld autosport op het circuit daar kan je de beeldstabilisatie op laten staan, daar gaat die niet zo snel tegenwerken.
                          bij motorcross,mountainbike,en degelijke sporten daartegen ken ik genoeg collega fotografen die de IS /VR aflaten.
                          met hun woorden met de beeldstabilisatie op hebben ze veel meer misser kwestie focus
                          Last edited by gert007; 11 mei 2012, 16:58.

Comment

Als je bewegende voorwerpen stilstaand wil maken zou ik in schutter prio stand gaan, TV stand dan. en omdat je wazige foto's hebt op 300mm is normaal als je uit de hand fotografeerd. dit moet je een beetje oefenen. en handmatig focussen is het beste, is ook een beetje oefening mee nodig. Ik gebruik nooit AF omdat het gewoon te lang duurt.
                            Als je dan AF wil gebruiken gebruik dan 1 focuspunt die is in te stellen. jij gebruik waarschijnlijk ze allemaal en dan zal je camera heel vaak het verkeerde punt kiezen.
                            Ik zou zeggen, leer het af van in die sportprogramma dinges te werken en leer echt je camera te kennen. vele maken de fout van een DSLR te kopen en te denken dat de foto's beter zullen zijn omdat ze een DSLR hebben gekocht. Je koop zo eentje omdat je controle wil hebben over je foto's omdat je alles zelf kunt instellen en creatief wil zijn in je foto's.
                            ALs je die niet benut kun je beter foto's maken met een compact dat blijft hetzelfde.
                            Ale dat is mijn mening hé
                            Photography is a way to see the world in detail.
                            Fotograaf op rust

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door corre1980 Bekijk bericht
                              Je koop zo eentje omdat je controle wil hebben over je foto's omdat je alles zelf kunt instellen en creatief wil zijn in je foto's.
                              ALs je die niet benut kun je beter foto's maken met een compact dat blijft hetzelfde.
                              Lees ik hier een vals dilemma?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door heaucheneaudt Bekijk bericht
                                Lees ik hier een vals dilemma?
                                Hoe bedoel je?
                                Photography is a way to see the world in detail.
                                Fotograaf op rust

Comment

Working...
                                X