Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 30mmf1.4 Samyang 35mmf1.4 of iets anders ?

Ik heb maar één echt MF objectief en dat is een Nikkor 135mm f2.8.
    Op mijn FF nu is dat een pak beter te doen dan met mijn vorig toestel (D300) maar (snel) bewegende objecten zijn nog altijd moeilijk.

Ik heb zelf bij Sigma moeten aankloppen met een slecht objectief (24/70 HSM) en alhoewel dat je je lens een paar weken kwijt bent ben ik toch goed en zeer correct geholpen (heb een nieuw gehad).

Die scherptediepte valt met die brandpuntafstand ook nog mee, op 3m afstand heb je met f1.4 een scherpstelvlak van 54cm. Zo erg fijn is het dus niet met wat algemenere dingen. Dichtbij kan het natuurlijk tegenvallen (op 1m is het maar 6cm)
    D800 en een goed glasservies

Comment

De groene bevestiging werkt prima, maar niet voor mij. Ik kan niet naar het gedeelte wat ik scherp wil en linksonderkijken. Het zou perfect geweest zijn als het gebruikte focuspunt zou oplichten als het scherp is.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Het zou perfect geweest zijn als het gebruikte focuspunt zou oplichten als het scherp is.
        Ik heb het even getest en dat is exact hoe mijn Canon 40D werkt wanneer ik het focuspunt op automatisch zet bij gebruik van een manuele lens met AF chip, ook piept hij gewoon bij focuslock als je dat aanzet, werkt heel vlot eigenlijk zo te zien.
        Maar ik heb deze zaken even speciaal moeten testen omdat ik geen van beiden ooit gebruik, voor lichtsterke lenzen (>f/1.4) is dit toch absoluut niet nauwkeurig genoeg en anders zie ik het toch ook beter op het precisie matglas, dat overigens slechts 30 euro kost bij Canon, alleen jammer dat je het bvb bij de nieuwe 5dIII en anderen niet meer kunt vervangen, deze camera's zou ik dan ook nooit overwegen..

@ TS: Wat betreft de lenzen: de Samyang schijnt echt wel heel goed te zijn, maar je hebt deze testen wsl ook al gezien, en ze past natuurlijk eventueel later op FF, de Sigma zou ik eigenlijk enkel overwegen als je echt AF nodig hebt en niet te snel wenst over te schakelen naar FF, zelfs op crop schijnen de hoeken toch niet zo geweldig te zijn..
        Er zijn blijkbaar al fotografen op fora als Fredmiranda, mensen die echt wel veel belang hechten aan beeldkwaliteit, die hun Zeiss (35 f1.4 en/of f2) hebben ingeruild voor een Samyang na ze tegen elkaar getest te hebben!

Een handige optie is natuurlijk 2de hands lenzen te zoeken en gewoon eens te testen of het je ligt, veel geld zul je dan niet verliezen als je ze snel doorverkoopt, maar ik weet niet of je deze al regelmatig 2de hands tegenkomt.
        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ik zou geen MF nemen, toch niet op 35mm.
          Geen probleem bij landschappen e.d., maar kinderen kan je er alleen mee fotograferen als je ze bedreigt. Je zal veel onscherpe foto's hebben, tenzij je er in slaagt hen op een bankje bijeen te drijven.
          Ik ben gisteren met mijn 35-105 MF lens naar de zoo geweest, en zeker de helft van mijn foto's zijn onscherp. Aan de dieren lag het niet, want daar zat weinig beweging in.

Comment

Maar ik heb deze zaken even speciaal moeten testen omdat ik geen van beiden ooit gebruik, voor lichtsterke lenzen (>f/1.4) is dit toch absoluut niet nauwkeurig genoeg en anders zie ik het toch ook beter op het precisie matglas, dat overigens slechts 30 euro kost bij Canon, alleen jammer dat je het bvb bij de nieuwe 5dIII en anderen niet meer kunt vervangen, deze camera's zou ik dan ook nooit overwegen..
            Probleem is wel dat je met zo'n matglas geen steek meer ziet wanneer je er een f:5.6 tele opzet.
            Maar met de standaard matglazen kan je niet juist scherpstellen met een opening groter dan f:2.8.

De Sigma 30 1.4 is een goed gebouwde lens met een snelle AF, maar bij een dergelijke kleine DOF heb je altijd meer missers.
            Als je juist zit is ze prachtig scherp in het centrum, maar de randen zijn zeer zwak. Zelfs bij diafragmeren wordt ze hooguit matig, ik denk dat ze niet tegen daglicht kan .

Een betaalbare low-light lens, voor normaal gebruik is een flitser handiger.
            De mijne, ondertussen 3 jaar tweedehands, heb ik +8 moeten bijgeven in AF microadjust.

Comment

, alleen jammer dat je het bvb bij de nieuwe 5dIII en anderen niet meer kunt vervangen, deze camera's zou ik dan ook nooit overwegen..
              Dat zou wel gaan, maar je kan de belichtingsmeter van de 5d3 dan niet laten weten dat je het glas hebt veranderd, waardoor je bij zo'n 1.4 een afwijking krijgt van 1/3 tot 1/2 stop, wat geen ramp is als je er rekening mee houdt. Door de fantastische focusbevestiging van de 5d3 heb je, bij een Zeiss bijvoorbeeld, echter geen matglas meer nodig. Maar met die Samyang kan het dus wel, mocht die echt geen focusbevestiging aannemen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

Kwestie van testen voor (tijdens) aankoop en je weet dat je een goed objectief hebt...van de vele Sigma's die ik heb gebruikt had er maar één (70-200) een klein backfocus probleem...rest was allemaal prima "spot on". Zit nog steeds een Sigma in de tas, die er voorlopig ook nog niet uit gaat

Samyangs zijn over het algemeen goed gebouwd...optisch sterk...maar het gebrek van AF maakt ze in sommige situaties toch minder bruikbaar.
                Dan heb jij veel geluk gehad ik heb meerdere sigma's gehad die ik liever manueel gebruikte en voor een beginner s het lastig om een lens te testen.
                Ik maak meerder foto's met af en manueel en vergelijk ze. kleine back-front focus is niet altijd goed zichbaar op je lcd tenzij je het manueel overdoet en met elkaar vergelijkt.

Keuze is lastig maar een sigma 30mm voor 225 euro moet kunnen. Samyang is wat beter maar geen af en voor kinderen moet je wel veel oefenen
                canon 35mm 2.0 is een kleine en hele goeie lens en goedkoop.
                Blijft lastig maar allemaal zijn goed...
                Last edited by aras; 3 mei 2012, 17:15.

Comment

Met het aantal Sigma's dat ik inmiddels gebruikt heb is er van geluk weinig sprake...inmiddels wel bijna uitsluitend nikkors, maar dat is niet omdat de Sigma's slecht zijn of waren...maar omdat de nikkors gewoon (nog) beter zijn. (Zal bij Canon, etc. niet veel anders zijn)
                  Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    (Zal bij Canon, etc. niet veel anders zijn)
                    Als ge de prijs ziet van die 1.4 moet dat toch ergens te verantwoorden zijn. Ik zet die ook niet per se op het middelste af-punt, en dat nagelt de focus even snel.
                    Focus is echter niet alles:
                    Hoe zit het bijvoorbeeld met het microcontrast in de ogen, versus het overall kleurencontast in een landschap. Ziet ge het verschil ook altijd op een 550d, en zo ja met welke picture style.
                    En moet ge dan de rest van uw leven, en dat van uw tweede generatie nazaten nog een andere lens kopen?
                    En wat vind uw ega ervan als ge voortaan dwangmatig met die lens slaapt, gaat, zit, eet,...
                    Allemaal overwegingen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris Elvenboom Bekijk bericht
                      Ik zou geen MF nemen, toch niet op 35mm.
                      Geen probleem bij landschappen e.d., maar kinderen kan je er alleen mee fotograferen als je ze bedreigt. Je zal veel onscherpe foto's hebben, tenzij je er in slaagt hen op een bankje bijeen te drijven.
                      O ngeveer een halve meter naast mij hangt hier de foto van Tom Simpson een paar km voor hij dood van zijn velo viel. Ook voetbalfoto's van die tijd vind je met meer dan behoorlijke scherpte.

Het is met een beetje oefening en een aangepast matglass (wat een kleine investering is als je met de Samyang zoveel uitspaart) perfect mogelijk om ook van bewegende voorwerpen/dieren/mensen scherpe foto's te maken.

Niet dat ik hier een lans wil breken voor manueel focussen. Ik vind de AF nog altijd de grootste vooruitgang in de fotografie van de voorbije 700 jaar, maar dat hoeft niet te betekenen dat we ineens niet meer zonder kunnen.
                      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik ben zelf heel tevreden van mijn sigma'tje. Die zogenaamde hoekonscherpte heeft mij nooit gestoord.

Ik kan eventueel wat voorbeeldfoto's met crops posten.
                        Last edited by Jefzor; 6 mei 2012, 19:28.

Comment

Dan zal ik het anders formuleren: laat de grootste vooruitgang in de fotografie van de voorbije 700 jaar niet aan jou voorbijgaan.

(Al is het waar dat je ook zonder kan.)

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          O ngeveer een halve meter naast mij hangt hier de foto van Tom Simpson een paar km voor hij dood van zijn velo viel. Ook voetbalfoto's van die tijd vind je met meer dan behoorlijke scherpte.

Het is met een beetje oefening en een aangepast matglass (wat een kleine investering is als je met de Samyang zoveel uitspaart) perfect mogelijk om ook van bewegende voorwerpen/dieren/mensen scherpe foto's te maken.

Niet dat ik hier een lans wil breken voor manueel focussen. Ik vind de AF nog altijd de grootste vooruitgang in de fotografie van de voorbije 700 jaar, maar dat hoeft niet te betekenen dat we ineens niet meer zonder kunnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            O ngeveer een halve meter naast mij hangt hier de foto van Tom Simpson een paar km voor hij dood van zijn velo viel.
                            Dat was bergop, en zonder drukke kinderen.

Comment

Working...
                            X