Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zoektocht Macro lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Zoektocht Macro lens

Oorspronkelijk geplaatst door purlut Bekijk bericht
    Wat is een macro-lens ?
    Hiervoor is er nergens een sluitende definitie, enkel een afspraak.
    Wanneer je objectief je toelaat om 2,5 cm als effectief 2,5 cm af te beelden op je sensor, dan spreek je van een 1-1 verhouding tussen object en afbeelding op de sensor, negatief. Hier spreekt men dan van macro.
    Nikon spreekt dan in termen van micro.
    Bij telelenzen staat vaak een 1:x verhouding waar x groter is dan 1 (zelfs meer dan 3) en ook daar spreken ze van macro )
    Indien we deze definitie gebruiken kan een lens met een 1:1,6 verhoduing (FF) als een ware macro worden aanzien op een DX-toestel want daar krijg je dan een 1:1 als de crop-factor 1,6 is.

Meer nog, door gebruik te maken van tussenringen kan je de korste werkafstand objectief-voorwerp korter maken waardoor je van die lens een macro-lens maakt.
    Dus de betiteling van "'t is een macro-lens" wordt wat luchtig.

In principe duidt macro wle meer in de richting van een optisch betere lens.

Nu, bij veel macro-foto's merken we dat het veelal gaat om beeldfragmenten uit het digitale beeld. Een crop. DIt lijdt, euh leidt dan vaak tot de algemene vaststelling dat beelden onscherp zijn. je kan nu niet eeuwig blijven inzomen op een digitaal beeld.

En verder wil ik niet in discussie treden, blijven treden. het enige wat me meer en meer op valt is dat we wat betreft vragen van de leden we echt in een perpetuum mobilie zitten.
    Bovenstaande vraag is dit jaar nu toch al meermaals gesteld. Een kleine zoekopdracht op het forum bezorgt je zeker meerdere antwoorden. Sorry, dit moest er even uit.

Wat is dit nu voor een antwoord !? Bovendien helemaal naast de kwestie .
    EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

Comment

Bedankt voor deze links ! Ik ga de algemene consensus volgen en voor de Tamron opteren .

Groeten,
      Stefan
      EOS400D & 40D en glas allerhande van 12 tot 400mm .

Comment

Wat is een macro-lens ?
        Hiervoor is er nergens een sluitende definitie, enkel een afspraak.
        Wanneer je objectief je toelaat om 2,5 cm als effectief 2,5 cm af te beelden op je sensor, dan spreek je van een 1-1 verhouding tussen object en afbeelding op de sensor, negatief. Hier spreekt men dan van macro.
        Nikon spreekt dan in termen van micro.
        Bij telelenzen staat vaak een 1:x verhouding waar x groter is dan 1 (zelfs meer dan 3) en ook daar spreken ze van macro )
        Indien we deze definitie gebruiken kan een lens met een 1:1,6 verhoduing (FF) als een ware macro worden aanzien op een DX-toestel want daar krijg je dan een 1:1 als de crop-factor 1,6 is.

Meer nog, door gebruik te maken van tussenringen kan je de korste werkafstand objectief-voorwerp korter maken waardoor je van die lens een macro-lens maakt.
        Dus de betiteling van "'t is een macro-lens" wordt wat luchtig.

In principe duidt macro wle meer in de richting van een optisch betere lens.

Nu, bij veel macro-foto's merken we dat het veelal gaat om beeldfragmenten uit het digitale beeld. Een crop. DIt lijdt, euh leidt dan vaak tot de algemene vaststelling dat beelden onscherp zijn. je kan nu niet eeuwig blijven inzomen op een digitaal beeld.

En verder wil ik niet in discussie treden, blijven treden. het enige wat me meer en meer op valt is dat we wat betreft vragen van de leden we echt in een perpetuum mobilie zitten.
        Bovenstaande vraag is dit jaar nu toch al meermaals gesteld. Een kleine zoekopdracht op het forum bezorgt je zeker meerdere antwoorden. Sorry, dit moest er even uit.
        Het zinnigste dat er in dit topic tot nu toe gezegd werd.

Geert

Comment

De meeste vragen die hier gesteld worden zullen ooit al wel eens eerder gesteld zijn op dit forum; Zullen we het forum dan maar opdoeken???
          Nee toch????

En is enkel 1:1 macro???
          Dit zijn -naar mijn persoonlijke mening- oeverloze discussies waar niemand beter van wordt.

Zolang mensen hier hun vragen kunnen stellen, en er anderen zijn die hierop antwoorden en de vraagsteller verder helpen is alles toch dik OK, of heb ik het mis?

Back on topic?
          It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc.Reymen Bekijk bericht
            De meeste vragen die hier gesteld worden zullen ooit al wel eens eerder gesteld zijn op dit forum; Zullen we het forum dan maar opdoeken???
            Nee toch????

En is enkel 1:1 macro???
            Dit zijn -naar mijn persoonlijke mening- oeverloze discussies waar niemand beter van wordt.

Zolang mensen hier hun vragen kunnen stellen, en er anderen zijn die hierop antwoorden en de vraagsteller verder helpen is alles toch dik OK, of heb ik het mis?

Back on topic?
            Helemaal mee eens. De taak/bedoeling van fora is mensen te helpen, en dat doe je niet door ze stante pede naar een topic door te sturen waar die vraag al gesteld werd. Dan kunnen ze beter een boek lezen, dikwijls duidelijker geschreven (niet altijd...).

Over terminologie kun je oeverloos heen en weer praten/schrijven, maar zo belangrijk is dat niet.

De algemeen aanvaarde definitie van Macro is 1:1 en iets groter, minder is close up, meer is micro. En dat Nikon de term micro voor zijn macrolenzen gebruikt vind ik een spijtige (want verwarrende) beslissing. Het zij zo. Maar je kunt macro BIJVOORBEELD ook definiëren als het groter laten zien van dingen die je met het blote oog ziet, dus bloemen, munten, insecten... Of je dat nu bereikt met een macrolens, een tele, door cropping of met een andere techniek of hulpmiddel, doet eigenlijk niets ter zake.
            Ik denk dat deze omschrijving veel dichter bij de realiteit van de fotograaf staat dan technische (materiaal) definities.
            Dan kun je microfotografie ook beter plaatsen als dingen laten zien die niet met het blote oog waarneembaar zijn.
            En zo kun je astro ook gaan beschrijven, want je kunt sterren fotograferen met een telescoop van zo groot, maar evengoed een sterrenhemel met een groothoek.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

die cropfactor toch.

als macro 1:1 is, betekent dat dat een voorwerp van 1cm in 't echt 1cm op de sensor is. Maakt het dan uit hoe groot je sensor is? Op een cropcamera zijn kleine dingen bij 1:1 gewoon gemakkelijker beeldvullend.

bij 1:1 is op
              een cropcamera een vlieg beeldvullend
              een FF camera een hommel beeldvulled
              een 6x6 negatief een roos beeldvullend
              4x5 negatief een hand beeldvullend

en het is allemaal macro.
              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Heel juist! en exact uitgelegd met die formaatvoorbeelden. We focussen teveel op FF en crop (SLR wereld), maar verschillende sensor/film formaten bestaan al langer dan digitale fotografie

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  die cropfactor toch.

als macro 1:1 is, betekent dat dat een voorwerp van 1cm in 't echt 1cm op de sensor is. Maakt het dan uit hoe groot je sensor is? Op een cropcamera zijn kleine dingen bij 1:1 gewoon gemakkelijker beeldvullend.

bij 1:1 is op
                  een cropcamera een vlieg beeldvullend
                  een FF camera een hommel beeldvulled
                  een 6x6 negatief een roos beeldvullend
                  4x5 negatief een hand beeldvullend

en het is allemaal macro.
                  Dit schrijf ik ook. Ik wil alleen maar af van die oeverloze misverstanden ...
                  En sorry voor diegenen die dit niet graag horen, een zoekopdracht op het forum is nu echt niet dat verschrikkelijke en levert in meer dan 90% het verwachte antwoord.
                  https://www.fotospotter.be
                  Je suis content d’être heureux

Comment

Kleine filosofische beschouwing:

Eigenlijk zijn alle camera's cropcamera's, behalve dan die ene, die met het grootste vlak. Ik herinner mij een bakbeest van een camera bij Fotogravure Deschutter, toen nog in de Venusstraat in Antwerpen. Dat "kodakske" had een plaatoppervlak van meer dan een meter in het vierkant, ik weet niet meer hoe groot hij was. Het ding moest weg, ik heb nog contact opgenomen met mijn oud-leraar geschiedenis (Robert Bruyninckx), die toen iets deed in het fotografiemuseum. Maar ik weet niet wat er dan gebeurd is.

Kortom, formaten groot en klein zijn erg relatief. Een Minox is een reus vergeleken met een spioncamera in een horloge, of een gewoon compactje...

Comment

Dit schrijf ik ook. Ik wil alleen maar af van die oeverloze misverstanden ...
                      nee je schreef dit

Purlut
                      1:1 is niet gelijk aan 1:1.6 en zal dat nooit zijn, ook niet als het beeldformaat met een factor 1.6 verschilt.

Comment

Even plastisch voorstellen: neem een FF body en een 1:1 macrolens.
                        Stel scherp op iets van pakweg 10mm lang, en dit op de kortste scherpstelafstand, want daar en enkel daar is de verhouding 1:1.
                        Je object van 10mm lang is nu ook 10mm lang op je FF sensor.

Plak nu (in gedachten) je FF sensor af, zodat die het formaat heeft van een crop-sensor. Je object is nog steeds 10mm lang op je sensor.

Het is bij afdrukken op eenzelfde papierformaat, bijv. 10x15, dat je crop-file een groter beeld zal genereren, omdat je niet met een factor (afgerond) 4 (100mm papierzijde/24mm sensorzijde), maar een factor 6 (ook afgerond) werkt want hier geldt 100/16.

Op je afdruk (of scherm) is je object 1.5x groter, maar niet op je sensor.

Comment

Ik begrijp ook niet waarom de vergrotingsfactor er nu opeens bijgesleurd wordt. De TS wil gewoon kiezen tussen verschillende macrolenzen die elk tot hetzelfde in staat zijn.

De Tamron is een goeie keuze, trouwens
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Dat had ik gisteren ook genoteerd, maar als TS nog meeleest, dan is de info over wat wel en wat niet macro is etc erg verwarrend.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                              Dat had ik gisteren ook genoteerd, maar als TS nog meeleest, dan is de info over wat wel en wat niet macro is etc erg verwarrend.
                              het onderscheid tussen wel en niet macro is heel erg duidelijk en eenvoudig.

Ik begrijp ook niet waarom de vergrotingsfactor er nu opeens bijgesleurd wordt.
                              ik ook niet, maar vond wel dat het rechtgezet moest worden want het trok er niet op.

Comment

het onderscheid tussen wel en niet macro is heel erg duidelijk en eenvoudig.
                                Volgens jouw en mijn uitleg wel, maar sommige mensen maken er een potje van.

ik ook niet, maar vond wel dat het rechtgezet moest worden want het trok er niet op.
                                Dat bedoel ik dus

Comment

Working...
                                X