Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

85mm vast of 24-85mm

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: 85mm vast of 24-85mm

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
    Neen, dat noemen ze een kemel schieten Sorry Parallax bedoel ik http://nl.wikipedia.org/wiki/Parallax

Allé, de betweters laten terug hun ware aard zien op BD, ik dacht reeds dat ik op een ander forum zat, oef.
    en wat heeft paralax daarmee te maken. Annoh heeft het niet over camera's waarvan de zoeker op een andere plaats dan de lens zit. En de meeste camera's die zo werken hebben een redelijk betrouwbare paralaxcorrectie.

Je zit er gewoon op alle vlakken naast en noemt degenen die erop zitten dan maar betweters. Zoals we dit forum kennen.

Ik weet niet wanneer het verwisselen van vervorming en vertekening begonnen is, maar het is hardnekkig ingedaald in de geesten. De eerste 5 minuten van een cursus van 1u technische tekenen zou dat voor eens, altijd en bij iedereen oplossen.
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Een portret lens zoals de 85mm f1,4 is afgestemd op portretfotografie, wil niet zeggen dat je dat objectief niet voor andere zaken kunt gebruiken of dat je ander objectieven niet voor portret kunt gebruiken.
      Een goede portretlens mag uiteraard scherp zijn maar nadruk moet ligeen op zeer goed contrast, goede aangename kleurweergave en een schitterend bokeh.
      Bij objectieven met minder goed contrast krijg je hardere overgangen van tinten en kleuren wat onaangenaam kan zijn voor portret.

in het kort
      - bokeh of weergave van onscherpe delen en overgang van scherp naar onscherp
      -contrast of overgang van tinten (lichter <-> donker)
      -kleurrendering of kleurbalans

met een f 1,4 objectief heb je bij open diafragma (f= 1,4) een kleinere scherptediepte dan met een f 2,8 objectief wat nuttig kan zijn voor sommige types van portretten, maar dat is zekers geen noodzaak.

als je niet echt toelegt op portret zou ik geen geld uitgeven aan een 85mm f 1,4 en zou eerder voor een goedkopere f 2,8 versie gaan of gewoonweg de 24-85mm gebruiken.
      en als je je echt wil toeleggen op portret zou ik eerder voor een Zeiss versie gaan

Comment

Ik dacht niet zozeer aan de 1.4 maar aan de 1.8 van nikon. Die is, vooral tweedehands, behoorlijk betaalbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
          Een goede portretlens mag uiteraard scherp zijn maar nadruk moet ligeen op zeer goed contrast, goede aangename kleurweergave en een schitterend bokeh.

en als je je echt wil toeleggen op portret zou ik eerder voor een Zeiss versie gaan
          als contrast zo belangrijk is voor jou bij portretten, waarom dan Zeiss aanraden? Die zijn ontworpen voor max scherpte. Andere merken (bvb Leica) zijn ontworpen voor max contrast.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

We zijn weer bezig met iets waar ik mij ook graag aan bezondig, namelijk de vraag van TS voorbijlopen en zoveel info geven dat het spreekwoordelijke bos niet meer te zien is door de even imaginaire bomen.
            Het leek me nogal duidelijk dat TS niet van plan is om een (dure) Zeiss of een niet passende Leica te kopen... TS is in dubio, de hogere kwaliteit van een prime, of de flexibiliteit van een zoom.

Ik kan TS slechts de raad geven goed na te denken over het bedoelde gebruik, en om beide lenzen eens te testen, in deze gemeenschap zullen wel mensen zijn die bereid zijn hun lens een paar uur ter beschikking te stellen. Anders naar de betere winkel, en daar beide aan een vergelijkende test onderwerpen.
            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              als contrast zo belangrijk is voor jou bij portretten, waarom dan Zeiss aanraden? Die zijn ontworpen voor max scherpte. Andere merken (bvb Leica) zijn ontworpen voor max contrast.
              contrast van zeiss portret lenzen is aangepast voor portret, geeft mooie zachte overgangen dit samen met een zeer mooi bokeh is wat een portret of stilleven juist mooi maakt, en dat verschil zie je al op postkaartformaat, en dit met een lens die heel scherp is.

zie voorbeeldjes
              Wil je meer weten over de Carl Zeiss 85mm 1.4 Planar T*? Lees hier mijn uitgebreide review met voorbeeldfoto's van de Carl Zeiss 85mm 1.4 Planar T*.

lens zit in zelfde prijscategorie van een nikon 85mm f 1,4
              voor iemand die zich echt wil toeleggen op portret fotografie is dit een aanrader.

Dit wil niet zeggen dat je met ander objectieven geen goed portret kunt maken, maar beheersing van licht is ook vrij belangrijk bij portret. Hard licht tegenover zacht licht, strijklicht, tegenlicht etc. bepalen mee wat geaccentueerd wordt in een portret.

En alles hangt daarbij nog af van welk soort portret je wenst te maken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door antoinette Bekijk bericht
                Ik dacht niet zozeer aan de 1.4 maar aan de 1.8 van nikon. Die is, vooral tweedehands, behoorlijk betaalbaar.
                sorry, zat met f1,4 in mijn hoofd, f1,8 is een goede portretlens en 2de hands kun je niet erg miskopen als het objectief in goede staat is.

Comment

Ik denk dat ik dan toch ga kiezen voor vast brandpunt. Denk dat ik eerst eens kijk of ik de lens van iemand over kan nemen. Bedankt voor het meedenken allemaal

Comment

Working...
                  X