Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
Als je moèt kiezen zou ik zeker voor de 85mm gaan.
1.2 of 1.8, dat is afhankelijk van je budget.
85mm is heel snel én licht in gewicht. En ze zijn lichtsterker natuurlijk, wat binnen portretfotografie toch wel een must is...
De 70-200 is heel mooie kwaliteit, maar veeel te zwaar om een hele shoot mee te fotograferen, als toch voor mij... Ik hou het er max een kwartier mee uit, dan moet ik weer effe wisselen met een prime 85 of 50mmm.. Mijn biceps zijn wél in volle ontwikkeling...
succes!
* Canon 5DmkIII + 5D mkII - 70-200 f/2.8 IS II L - 24-70 f/2.8 L - 85 f/1.8 - 50 f/1.2L -580EXII-mac-my website-my facebook page-my flickr*
Twee keer dezelfde vergelijing in twee topics: de 135/85 en ergens de 70-200 erbij.
Wel, de 70-200 2.8L IS II is scherper dan de 135 (google maar eens, of kijk bvb. op Photozone.de). Het scheelt amper iets, maar als je de zoom + IS kan hebben en pakweg dezelfde scherpte? Dan blijft alleen de 2.0 over voor indoor sportfotografie of zo...
Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf. www.musicinframe.be
ik heb diverse portretlenzen gehad, 135L, 85 1.8 (tot tweemaal aan toe) en nu een 100MM 2.0, maar eerlijksheidshalve moet ik toegeven dat ik voor portretten erg vaak naar een 70-200 2.8 grijp, vooral omdat ik vaak de wat kleinere mensjes fotografeer en dit geeft me veel meer bewegingsvrijheid en flexibilieteit dan een vaste 100 mm .
Dus als ik een advies zou moeten geven dan zou ik lekker gaan voor die lelijke witte, maar dan wel de 2.8 uitvoering, met of zonder IS.
Daarbij komt dat je al een uitstekende portretlens in je bezit hebt, nl de 100L macrolens, deze heb ik zelf ook gehad en gebruikt voor portret en erg mooie platen mee geschoten, maar ben nou eenmal geen prime mens, maar een zoomenrt dus deze moets ook het veld ruimen.
Grrr hele reactie werd ik uitgelogd alles kwijt Neem dan de moeite om op iedereen te reageren
Heel veel wijze raad hier waar ik vooral effe wil toelichten dat mijn 50mm het geweldig doet voor mensen die niet krampachtig gaan doen voor de lens zodra ze een camera zien (ik heb een zoontje die reeds als model heeft gewerkt maar m'n middelste dochter gaat bv zo krampachtig doen dat het niet meer leuk is, smoelen trekken enzo ). De 100mm doet het super als je de ruimte hebt (en da's wat nogal's ontbreekt), volgens sommigen is ie té scherp als portretobjectief maar ik hou er juist van van het realistische beeld die de werkelijkheid laat zien, de "gepolijste" beelden van modebladen zijn aan mij niet besteed. Geef mij maar de peuter met een veeg gedroogd snot onder de neus of de puber mét pukkeltjes. Vandaar ook mijn voorkeur voor kandits gezien velen zich niet normaal gedragen voor een camera. Daar schuilt ook de noodzaak van lichtsterkte. Vandaar de behoefte om ofwel een tussenmaat te hebben ofwel een zoom die het bereik heeft waarbij de zoom de troef heeft dat ie ook grotere afstanden kan overbruggen (troef bij kandits) en als nadeel het witte en het gewicht (en prijs). Als ik lees dat mensen na een kwartier al even willen afleggen om de spierballen te laten rusten (leentje). Ik weet van mezelf dat ik soms uren met dat ding rondzeul om dan 5 plaatjes te hebben, t'zal een flinke work-out worden. Nu, ik doe niet aan sport, dan kan ik "gewichtsheffen" noemen als mijn sporttak
Ik ga de "andere versies" van de 85mm (niet eens aan gedacht dat die er wel's zouden kunnen zijn ) en de 135 bekijken, al is het maar om de kennis op zak te steken! Wat putor aanhaalde van teweinig scherp veld is zeker mee te nemen in de kenniszak!
Ik ben "niet" vies van tweedehands, echter is de vraagprijs vaak te hoog in verhouding met verlies garantie en zit bij mij er een beetje schrik in dat een objectief misbruikt werd in de plaats van gebruikt. De versie II zie je sowieso zelden opduiken tweedehands of het prijsverschil met nieuw staat niet in verhouding met de verstreken garantie en als je dan nog's naar de andere kant van't land moet rijden ervoor is je winst in de benzinetank verdwenen. Met de komende cashback als ze de prijzen niet optrekken voor de gelegenheid kan je voor bijna tweedehandsprijs nieuw kopen als je effe de moeite neemt te kijken waar ze scherp geprijsd staan. Als de prijs goed zit ga ik wel degelijk zien naar een goeie aanbieding (zo ook de 40D voor m'n dochter gekocht).
Laatst echter een 85mm aan 20 euro onder winkelprijs ... daar doe ik het niet voor!
Dat eerder goeie lenzen ineens slecht bestempeld worden heb ik vooral erg gemerkt bij de plastic fantastic, eerder een most nu nog net niet totale rommel ... Als er nieuw uitkomt die een verbetering is is het logisch dat men de voorhanger minder goed gaat noemen natuurlijk.
De sigma durf ik niet aan met dat ik mezelf niet zo ervaren wil noemen dat ik er die ene bang-on focussende eruit zou halen vanop een fototoestelschermpje ... Op zich ben ik niet vies van andere merken als ze bewezen beter zijn dan merkeigen.
Prime versus zoom voorkeur, ik verkies lichtsterk omdat ik liever niet flits, dat verraad weer dat je een foto nam en resulteerd stevast in één kandit (als je geluk hebt en ze de voorflits missen) en erna weer geposeer Ik gebruik om die reden nu vrijwel alleen m'n prime's nog.
Jerom : je mag gerust mijn 50mm 's komen testen hoor! Ik heb ermee moeten leren werken (meer dan met de 100mm) maar eens je de "draai" ermee gevonden hebt is het een toppertje!
Nikon die een zwarte toeter heeft wist ik al, ik ben ooit begonnen met een canon AE1, dan vreemd gegaan met een Nikon F40 (analoog beiden) en bijna had ik mijn hobby aan de haak gehangen! Laatst echter de Nikon van Sardi51 van het forum in m'n tengels gehad en moet zeggen dat ze kwa handligging dichter bij elkaar gekomen zijn dan toen, nu zou ik vast met een nikon ook prima overweg kunnen. Er valt over beiden zeker wat te zeggen, beiden zijn ze goed met hun accenten waar ze elkaar overtroeven
IS lijkt me wel een aanwinst bij een 70-200 zeker voor het lange eind om handheld te gebruiken.
RX bedankt voor het voorstel, moest ik de richting opkomen krijg je zeker berichtje van me
Dat vind ik nu eens een antwoord van een Topic Starter die met veel aandacht de antwoorden heeft gelezen en op een correcte manier omgaat met de meningen van anderen ! Dikke pluim
Wat je ook kiest, ik wens je veel succes toe !
Dank je, ik vind dat je dat verplicht bent, mensen nemen de moeite om te adviseren, daar moet je dan ook iets mee doen binnen de grenzen van het haalbare en realiseerbare
Comment