Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 150mm macro OS vs Sigma 105mm macro OS

De nikkor 105mm zojuist besteld bij een zaak die hem nog op voorraad had...iedereen bedankt voor het meedenken
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
      Als ik details van ringen fotografeer, zodat bijvoorbeeld de gebruikte edelsteentjes goed in beeld moeten komen, dan gebruik ik hiervoor altijd de Sigma 150 mm (non OS). Hiermee kun je in ieder geval nog wat afstand tot de ring houden, zodat je het risico vermijdt dat je in de schaduw van het objectief aan het fotograferen bent. Er is niks zo irritant dan in je eigen schaduw te staan.
      Met de 105 mm zul je toch dichter op de ring moeten zitten voor een vergelijkbare vergroting; de max. vergroting is natuurlijk altijd minder dan met de 150 mm.
      Onzin! de 105 en de 150 zijn 1:1 lenzen. De maximale vergroting blijft in principe gelijk!
      https://www.naturephotoportal.com/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
        De nikkor 105mm zojuist besteld bij een zaak die hem nog op voorraad had...iedereen bedankt voor het meedenken
        Goeie keuze! De Nikkor is wellicht een van de meest veelzijdige macrolenzen die je had kunnen kiezen
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
          Was voor jou, voor kleine voorwerpen zoals cakejes, ringen, details vind ik meestal 55-90mm een stuk geschikter, je hebt anders toch al zo weinig scherptediepte. Met een beetje mikken krijg je de achtergrond toch wel o.k.
          Voor close-upjes gebruik ik zelf een 55mm ais objectief. Voor macro is na een haat-liefde verhouding uiteindelijk de 105VR een blijvertje. Op afstanden van +50cm heb je best vaak voordeel van de VR en optisch is die lens gewoon de beste in het bereik.
          Het was me al opgevallen dat de tweedehands vraagprijzen erg zijn opgelopen voor deze lens, maar als de lens weer normaal leverbaar is zal het wel weer meevallen. Op de D700 heb ik die ook vaak gecombineerd met de 1,4x converter, maar op de D800 heb ik dat nog niet getest.
          Op de D3 gebruik ik steeds de 1.7x .
          'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

Comment

Zo...de nikkor 105mm is binnen.... verrassend om "made in china" op een nikkor te zien staan...

Wel een klein vraagje...alles lijkt goed te werken (wat testjes gedaan) maar het objectief schroeft veeeeel zwaarder op mijn D700 dan dat mijn andere objectieven dit doen. Is dit iets "eigen" aan macro objectieven? Hebben meer mensen dit? Op de D90 lijkt het ietsje minder erg. Maar op de D700 moet ik wel iets kracht gebruiken, terwijl de rest van mijn objectieven er zo in "glijden" om het maar even zo te zeggen.
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Ik zal me eerst even voorstellen.
              Ik ben het Fotokonijn.
              Dat komt van het eerste kattenforum waar ik op zat en daar was een Vlaming zonder camera en die had de foto's van zijn huisdieren laten maken door zijn kozijn.
              Een Ollander dacht dat het een schrijffout was en dat het konijn moest zijn en dat hebben we er toen maar ingehouden.

Behalve dierenfotografie(in de ruimste zin des woords) doe ik ook macrofotografie.

Daarvoor heb ik een Tamron 90mm en een Tokina 100mm.

Omdat je met deze lenzen toch nog vrij dicht op de kleine kruipertjes zit, heb ik een Tamron 180mm gekocht.

Een forse lens van ongeveer een kilogram met twee nadelen. Ten eerste het gewicht waardoor een statief nodig is en ten tweede de trage scherpstelling.
              Nou is dat laatste niet zo'n probleem omdat ik meestal handmatig scherpstel.

Verder is deze lens waanzinnig scherp.

Als je niet snel scherp wil stellen, maar wel een prima kwaliteit wil hebben is dit de lens.(ik heb geen aandelen)

Ik zal eens wat plaatsje opzoeken en die plaatsen.

Comment

Working...
              X