Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtgevoeligheid sigma 150 mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

    De foto's van vanmiddag zijn direct na elkaar in de tuin gemaakt van hetzelfde onderwerp vanaf dezelfde afstand en zonder verschil in zonintensiteit (geen bewolking), exif-gegevens zijn welliswaar niet meer te zien maar camera-instellingen waren gelijk.

    Groet Petro

    Comment


    • #17
      Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

      Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht




      Ik hoop dat het zo lukt.
      De eerste is met sigma 150 mm iso 400 diafragma 11 en sluitertijd 200
      tweede idem met sigma zoomlens
      Derde met sigma zoomlens iso 400 diafragma 22 en sluitertijd 800.

      Ik wist dat er wel iemand over mijn materiaal zou beginnen en ja inderdaad ik moet nog veel leren. Gelukkig is er daarom dit forum waar ik hoop wat meer kennis op te doen en mijn wellicht meer uit mijn macro objectief haal zonder flits te gebruiken.

      Alvast bedankt allemaal,

      Petro

      Werkt het diafragma van je Sigma wel? 1/800 met diafragma 22 op iso 400 kan helemaal niet bij normaal zonlicht.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #18
        Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

        Ja hoor. Als je kijkt op http://albumpagina.insectenvenlo.nl/#home album (bijen) dan is de 6e foto een van mijn eerste met een 350D en het genoemde zoomobjectief. De kattenstaartbij in vlucht te fotograferen was geen probleem qua licht. Natuurlijk moest ik abnormaal veel croppen. Daarna heb ik ook besloten een maco-objectief te kopen.

        Comment


        • #19
          Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

          Ik neem aan dat je manuele focus gebruikt? Zo ja, probeer eens op autofocus : focust de lens dan goed? Indien niet zou er toch iets fout kunnen zijn met het diafragma.

          Ik denk eerder in die richting omdat ik ook zo'n lens heb. Als die eventjes heeft stil gelegen, dan moet die eerst wat "opgewarmd" worden door het diafragma regelmatig te openen en sluiten (niet enkel de instelling op de camera hé).
          Enne, het is ook een Sigma 150mm macrolens...
          Fotografie is leren kijken.
          http://johanluyckx.weebly.com

          Comment


          • #20
            Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

            Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht
            Ja hoor. Als je kijkt op http://albumpagina.insectenvenlo.nl/#home album (bijen) dan is de 6e foto een van mijn eerste met een 350D en het genoemde zoomobjectief. De kattenstaartbij in vlucht te fotograferen was geen probleem qua licht. Natuurlijk moest ik abnormaal veel croppen. Daarna heb ik ook besloten een maco-objectief te kopen.
            Aardig, maar zoals ik zeg: 1/800 op iso 400 met diafragma 22 KAN niet met normaal zonlicht. Om bij zulk licht aan 1/800 te komen zul je normaal diafragma 8 gebruiken.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #21
              Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

              Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht
              Als ik deze lens gebruik op een zonnige dag dan nog zijn de foto's met een iso 400, diafragma 11 en sluitertijd 200 aan de donkere kant.
              Slutiertijd en diafragma zijn voor het maken van insectenfoto's volgens mijn vrij normaal als je uit de hand fotografeerT.
              Zegt absoluut niets over de ter plaatse heersende omstandigheden.
              De camera meet het licht volgens een door jou ingestelde methodiek en daar rolt de belichting uit.
              Zijn je foto's te donker naar je smaak , dan is het laatste oorzaak waar je aan moet denken de lens , zeker als die op F11 heeft gestaan.....

              Comment


              • #22
                Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                Die drie foto's op zelfde moment ongeveer gemaakt?
                Wel, toen ik ze zag, bevestigde dat mijn vermoeden: Je zit met die 150mm macro dichter op je onderwerp en je vangt dus minder licht van dat onderwerp (plus zeer beperkte omgeving) in die lens. Bij je andere foto heb je veel meer omgevingslicht mee. Als je met een dedicated macrolens bovenop een insect gaat zitten, gebruik je best een ringflitser, terwijl je vanop een afstand met een stevige tele dat insect zonder flitsen wel redelijk goed krijgt. Meestal heb je dan ook wat meer van de omgeving rond het insect mee.
                Ook iets wat kan: de lichtmeting: spot, gemiddeld,...? Maakt ook enorm verschil uit. Alhoewel je op M fotografeert (altijd?, gebruik je de lichtmeter door je zoeker heen om bij te stellen?)
                Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
                www.musicinframe.be

                Comment


                • #23
                  Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                  Beste forumleden, bedankt voor jullie info.
                  Zal hem nog eens op autofocus proberen. Heb dit wel eens geprobeerd maar is geen doen met bewegende insecten. Maar goed, je weet maar nooit. Gebruik normaal dus altijd de M-stand. Voor portretten ook vaak analoog objectieven, gewoon voor de fun.
                  Tijdje geleden een c-af tussenring gekocht omdat ik dacht nog wat dichter op het object te komen. Is ook wel zo maar moet hier nog wat mee experimenteren. Voor zover allemaal bedankt voor jullie input.

                  Met vriendelijke groet,

                  Petro

                  Comment


                  • #24
                    Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                    Oorspronkelijk geplaatst door Schenck Bekijk bericht
                    Beste forumleden, bedankt voor jullie info.
                    Zal hem nog eens op autofocus proberen. Heb dit wel eens geprobeerd maar is geen doen met bewegende insecten. Maar goed, je weet maar nooit. Gebruik normaal dus altijd de M-stand. Voor portretten ook vaak analoog objectieven, gewoon voor de fun.
                    Tijdje geleden een c-af tussenring gekocht omdat ik dacht nog wat dichter op het object te komen. Is ook wel zo maar moet hier nog wat mee experimenteren. Voor zover allemaal bedankt voor jullie input.

                    Met vriendelijke groet,

                    Petro
                    Er is geen relatie tussen M-stand (heeft betrekking op de BELICHTING) en al dan niet autofocus....
                    Zijn 2 geheel onafhankelijk van elkaar in te stellen dingen.

                    Comment


                    • #25
                      Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                      Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
                      Er is geen relatie tussen M-stand (heeft betrekking op de BELICHTING) en al dan niet autofocus....
                      Zijn 2 geheel onafhankelijk van elkaar in te stellen dingen.
                      Inderdaad, ik wou gewoon weten of hij op autofocus wel scherp stelt? Het zou kunnen als het diafragma ergens blijft hangen dat hij niet of zeer moeilijk scherp stelt door het mindere licht dat er binnen komt.
                      Fotografie is leren kijken.
                      http://johanluyckx.weebly.com

                      Comment


                      • #26
                        Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                        Oorspronkelijk geplaatst door Tollerke Bekijk bericht
                        Inderdaad, ik wou gewoon weten of hij op autofocus wel scherp stelt? Het zou kunnen als het diafragma ergens blijft hangen dat hij niet of zeer moeilijk scherp stelt door het mindere licht dat er binnen komt.
                        Dan kun je beter voorin de lens kijken om dat vast te stellen.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #27
                          Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                          Hoi Tollerke,
                          autofocus werkt perfect.

                          Comment


                          • #28
                            Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                            Sorry hoor, maar wat is dit voor onzinnige discussie. Alle respect voor TS maar als ik je post lees waar je zegt alles in de M-stand te doen, 9 van de tien klopt het dan, en doordat je in RAW fotografeert kan je nog iets met de belichting doen

                            Je hebt gewoon topmateriaal in je handen, doe dan aub ook de moeite om de basisbegrippen van de fotografie onder de knie te krijgen. Er is toch geen enkele reden om niet in de A of S-stand te fotograferen? Als je de lichtmeting niet door je toestel laat doen dan garandeer ik je dat je er 9 van de tien keer naast zit ipv omgekeerd. En dan moet je in RAW zitten prutsen om je belichting correct te krijgen?

                            Probeer eerst eens of je materieel correct werkt in de A- of S-stand of zelfs P. Fotograferen in de M-stand biedt geen enkel voordeel, tenzij je extreem wil over- of onderbelichten.
                            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
                            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
                            Flickr - JAlbum

                            Comment


                            • #29
                              Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                              Vermoedelijk zet ie met de knoppen de belichting op 0.....en beschouwt dat als manueel belichten.

                              Comment


                              • #30
                                Re: lichtgevoeligheid sigma 150 mm

                                Niet lullig bedoeld maar kan je niet beter investeren in een basiscursus fotografie?
                                Groeten Remco.

                                Comment

                                Working...
                                X